orjack Startet 8.Juli.2011 Del på Facebook Startet 8.Juli.2011 Jeg var hos forhandler for å kjøpe diverse til båtpussen. Da jeg skulle ha sink til mitt dpg-drev, spurte han meg om ikke jeg hadde vært plaget med drevet. Han hadde 5 kunder (alle hans kunder som hadde dpg) som alle hadde fått svart olje, og deretter havari. Jeg hadde ikke sett noe svart olje i årene som har gått, men nå når jeg tappet ned olje så var også den svart. Noe spon var det også blitt på magneten. Motor og drev har gått 450timer, ca det samme som alle de andre her i området. Finnes det DPG-drev som har gått 1000timer? Er dette et problem som også gjelder resten av landet? Har det noen hensikt å fylle på den svindyre oljen som volvo har? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 DPG har vel hatt/har noe mer problemer enn det "svakere"DPE med fler havarier etc.. men det skal sies at jeg pr dags dato ALDRIG har sett,hatt eller hørt om drev som har holdt 1000 timer ved privatbruk. OFTE ligger større overhaling i timene rundt 550-750.. Øvre vexelhus er gjenganger.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
orjack Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 DPE drev, som er et noe eldre drev som brukes på bl.a kad 44, ser jo ut til å ha en god del bedre holdbarhet. Det som slår meg er at her i området, ser det ut som om alle drevene som er solgt her får havari mer eller mindre rundt samme timetall. Mye eller lite vedlikehold ser ikke ut til å ha noe betydning. Det har vel ikke vært slik på de andre eldre utgavene av dp drev? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 .. men det skal sies at jeg pr dags dato ALDRIG har sett,hatt eller hørt om drev som har holdt 1000 timer ved privatbruk. OFTE ligger større overhaling i timene rundt 550-750.. KØDDER DU? Mener folket at det drev stort sett er søppel på 550+ timer? Har jeg kjøpt katta i sekken? Eller bare sekken? Har 2 DP-G drev som nå har nådd 430 timer.... Bare å vente på havariet da?... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Thorlyn Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Nei jeg kødder ikke.. jeg har vel hatt ca 15 båter mellom hendene med DPA-DPD-DPE hvor enten dreva er kaputte og trenger en sjau eller at sjauen netopp er gjort.. alle med timer fra 550-850 timer . Årsmodeller har hvert 92-02. Gjenganger er øvre vexelhus/slitt kon,vann i olje og lekkende trimsylindere. Det er en grunn til at Coastalrides i UK overhaler ca 1500 drev pr år.. og ja de er halv pris av her hjemme gjerne.. Mye norske,svenske kunder hos dem. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
orjack Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Men, er DPG verre en sine forgjengere og etterkommere (DPH)?. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Er det ikke noe særskilt problem med disse drevene ala D6? Da jeg spurte om det ikke var noe som jeg kunne gjøre, iom at jeg ser ut til å være i en tidlig fase med tanke på drev havari, så fikk jeg til svar at volvo ikke hadde funnet noe som var direkte årsak til alle disse havariene. Den ene av disse kundene hadde skiftet diverse lager, men endte opp med havari likevel. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Er DPE et bedre alternativ Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Juli.2011 Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 meg bekjent har det vært vesentlig mindre problemer med DPG enn f.eks DPE. DPE ble levert tilogmed KAD 44, men når KAD 300 ble lansert trengte den et sterkere drev, derfor ble DPG drevet brukt til KAD 300. KAD 44/ DPE hører man relativt ofte om havarier før 1000 timer på tyngre båter. Hører ikke så ofte om det samme med KAD 300/ DPG Svoger hadd NW 390 med 2 x KAD 44. Begge drevene havarerte før 800 timer.... Ikke var han glad, og ikke var det billig heller.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Scand 7100 Svart 10.Juli.2011 Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Hva med volvos DPR er de sterke da.. Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
2xDiesel Svart 10.Juli.2011 Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Har selv 2 stk. DPG drev som nå runder 800 timer! Det stemmer at mange sammen med meg opplever utslitt kon. Jeg tror dette i mange tilfeller skyldes at man kjører for mangne år med samme gearwire, disse blir tregere og tregere og til slutt er ikke momentet i aktuatoren kraftig nok til at konen kommer i riktig posisjon. Begynner konen å slure i skålen sin er den utslitt rimelig kjappt! Er blitt fortalt at innmaten i DP-E og DP-G er identisk og at det kun er den økte olje viskositeten som er spesifisert for DP-G som skal håndtere det ekstra momentet som er i KAD 300, samt at drevet utvendig er re-designet for å tåle litt høyere hastighet. Min helt personlige oppfattning er at levetiden henger sammen med båtvekten det skal håndtere. Selv har jeg ca: 6 tonn båt som skal skyves av 2 drev, mens jeg vet om installasjoner som skyver 6 tonn på et slikt drev. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Er DP-E drevene et bedre alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Juli.2011 Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Er DP-E drevene et bedre alternativ? Min mening: Nei Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
orjack Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 KAD 44/ DPE hører man relativt ofte om havarier før 1000 timer på tyngre båter. Hører ikke så ofte om det samme med KAD 300/ DPG Svoger hadd NW 390 med 2 x KAD 44. Begge drevene havarerte før 800 timer.... Ikke var han glad, og ikke var det billig heller.... Har hørt om 6 stk DPG bare den siste uken. Disse drevene har gått 300-500 timer Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 10.Juli.2011 Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Det som er viktig her, er hva man legger i begrepet havari. En utslitt kon, er ikke havari. Har man brukt korrekt gear olje? Bruker man oljen som tillhører f.eks. DP-E, på et DP-G drev vil ikke oljefilmen tåle det ekstra momentet KAD 300 leverer. Hva legger dere i uttrykker havari? Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Havari, mener jeg null fremdrift og alt knust, både øvre og nedre del. Resultat kjøp av komplett nytt drev til 83000,- blanke. Det er samme krav til olje på DPE og DPG - GL5 75/140W, Denne graden av olje er det kun volvo som har. Jeg har kun brukt denne oljen, og den har vært skiftet hvert år. Nå ser det jo ut som at jeg like godt kunne fylt på 10/40W kjøpt på biltema, oljen er like svart som på en vel brukt diesel motor... Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 10.Juli.2011 Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 DP-E har krav til 75W/90, mens DP-G krever 75W/140. Når du sier alt knust, betyr det at gearene både i øvre og nedre gearkasse er fullstendig ødelagt og må erstattes med nye? Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Når du sier alt knust, betyr det at gearene både i øvre og nedre gearkasse er fullstendig ødelagt og må erstattes med nye? Det er det jeg mener. Sjekket opp det med olje, var ikke klar over at det var forskjell. Har en kompis med DPE og han bruker samme olje som jeg på DPG. Han har ikke hatt problemer med sitt. Det er vel og merke kad32, men drevet har mange timer, og en annen gir overføring Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Juli.2011 Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 (redigert) Det som er viktig her, er hva man legger i begrepet havari. En utslitt kon, er ikke havari. Hva legger dere i uttrykker havari? Havari brukes i utgangpunktet om skip, og betyr ikke annet enn "skade som kan repareres", til motsetning betyr forlis at skipet har gått tapt. Nå brukes vel begrepene litt annerledes om et drev, og havari betyr vel i utgangspunktet at drevet ikke lenger fungerer, men lar seg reparere, mens totalhavari er kanskje nærmere "alt er knust, men lar seg reparere" selv om fullstendig ødelagt kanskje er mer riktig å si?? I min verden er et drev med utslitt kon, enten det er naturlig slitasje etter lang gangtid eller prematur slitasje av andre årsaker, havarert / ødelagt / defekt osv. ettersom det ikke lenger virker, og det er reparerbart. Forøvrig har ikke Volvo problemer med hverken DP-E eller DP-G, det er nok kundene som har problemene Redigert 10.Juli.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Du har helt rett i at det ikke er volvo som har problemene, men kundene... Er det noen som har noen løsning på dette med svart olje? Eller er det bare å la det stå til, og vente til det blir "helt ødelagt" før man kjøper nytt. Det må da være mange som har erfart det samme. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 ... man oljen som tillhører f.eks. DP-E, på et DP-G drev vil ikke oljefilmen tåle det ekstra momentet KAD 300 leverer. Hva legger dere i uttrykker havari? Er det noe særlig ekstra moment i en kad44 enn en kad300? Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 KAD 300 er sterkere enn 44, men det er ikke så stor forskjell. Ca 560 og 580Nm mener jeg Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 (redigert) Er det noe særlig ekstra moment i en kad44 enn en kad300? Se her De er nesten identiske opp til 3000 rpm, men etter det faller KAD44 mens KAD300 stiger en ca 10 nm til opp til 3400 rpm. I praksis betyr dette at KAD300 har "mer guff" i toppen av skala'en enn KAD44. /Øystein Redigert 11.Juli.2011 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Utfra grafene er det jo bare 7Nm (1.2% økning) forskjell på maks momentet. Det er vel nesten ingen forskjell? Det er vel momentet og ikke hestene som evt skulle ødelegge et drev? Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Jeg har aldrig hatt svart olje fram til 800 timer, men ettersom jeg skjønner kommer det nok til meg og! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.