Jump to content

Har Volvo problemer med DP-G drevene


orjack

Recommended Posts

I min verden er et drev med utslitt kon, enten det er naturlig slitasje etter lang gangtid eller prematur slitasje av andre årsaker, havarert / ødelagt / defekt osv. ettersom det ikke lenger virker, og det er reparerbart.

 

Jeg ville ikke gått så langt mtp. kon og DPG. Grei jobb å bytte(du trenger ikke avmontere drevet engang) og kona på disse dreva er som ren forbruksvare å regne. Drevsats, lager, aksler og sånt noe er hva jeg ville kalt et havari.

 

Trådstarter, jeg har lært meg at 75W-140 olje er en livsnødvendighet på DPG og at bruker du noen som helst annen olje på disse dreva så ber du om bråk. Er derfor litt nyskjerrig på om noen havarier kan forklares med feil olje, siden mange verksteder bruker 75W-90 på det aller meste som skal ha gearolje, ofte ukritisk.

Link to post

Meg bekjent er det kun brukt 75/140 olje på alle drevene, i hvertfall på mitt. På mitt drev er det i tillegg skiftet hvert år. Det ser ikke ut til at det har hjulpet i det hele tatt, hverken spesial olje eller ofte skifte...

 

Resultatet blir ser ut til å bli det samme som det du beskriver som "be om trøbbel", noe jeg like gjerne kunne gjort(billiger hadde det hvertfall blitt).

Link to post

Det er vel kanskje det som må til. Ytterligere ekstra kostnader for å ha volvo (å ja du skal ha volvo i båten, da må du ta ekstra høyde til forsikringskostnader/tilleggsforsikring)

 

Som dere sikkert skjønner har volvo sunket helt til bunns hos meg. Tenke seg til å lage noe dritt som de forventer man skal betale en 1/2 mill for, og så varer det ikke lengre enn 5-6 år.

Redigert av orjack (see edit history)
Link to post
  • 8 måneder senere...

Gammel tråd, men sikkert aktuell for meg og mange fremdeles. Byttet olje på begge mine DP-G drev i går. På bakgrunn av denne tråden var jeg rett og slett pissnervøs før jeg åpnet tappeskruen og for hva som måtte komme. Sort olje....hvit olje...eller hva skulle komme ut? Spenningen var stor...Lykken enda større da lekker gjennomsiktig Cognac farget drevolje av typen 75-140 (orignal Volvo) kom ut. Nesten helt identisk i farge og lukt til de nye kannene jeg hadde handlet inn.

 

Drevene har nå gått over 550 timer og det var tilnærmet 0 jernspon på begge magnetplugger.

 

Som andre har påpekt tidligere i tråden. Jeg tror årsaken til havari på disse drevene (som alikevel har et meget godt rykte kontra andre drev i DP serien.) er både bruk og belastning. Jeg har 2 KAD-300 på 6 tonn båt og båte og motorpakken jobber meget lett med stort kraftoverskudd. Jeg er også nøye på å ikke gi full spiker fra stillestående og maks gass i det kompressor og turbo slår inn for fult.

 

Jeg tror også der er viktig som påpekt og kontrollere aktuatorer og vaier til disse slik at gearinnslag blir mykt/presist som mulig.

 

I alle fall er jeg så lang meget fornøyd med mine DP-G drev. Tror jeg skal oppdatere her neste år også. Får håpe det blir positivt.

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Interessant tråd!

 

Jeg har alltid sverget til fast aksel, men har åpnet litt opp for båt med drev.

At det blir mer vedlikhold og kostnader er garantert, men da er spørsmålet hvilke drev man bør styre unna.

Store dieselmaskinker 300 Hk + leverer ofte samtidig så stort moment at enkelte drev i tåler det overhodet har jeg skjønt. Det gjelder vel særlig Merc Bravo 3, Ikke X som visstnok skal være sterkere.

Uansett er jeg om mulig mer skeptisk til Merc enn VP, så holder meg vel unna det.

 

Mht VP så er jeg mer usikker hva jeg bør velge for å ha minst mulig problemer/kostnader.

 

Vil vel tro at et drev koblet til f.eks en KAD32 "lider" mindre enn et koblet til en KAD 300, D6 XXX e.l.

Kanskje bedre med 2 mindre motorer enn en stor i båter på 33-34 fot ++?

KAD 32 bruker vel 290 drev eller er det feil?

Hvordan er 290 drevene av årgang 95-96 og nyere?

Snakket med en med 2002 modell Sealine F33, og der var det 290 drev, sa han.

Nå blir det jo dobbelt opp av alt med 2 motorer/drev, men kanskje ikke så dumt mht faren for havari på drev?

 

Hvilke drev hadde problemer med et shims av plast som burde byttes til stål?

 

Egentlig rart at de ikke klarer lage noe som holder uten så mye problemer og dritt. Virker jo som det untakene som går mange timer uten problemer.

 

Snakkes om noen hundre timer før overhalinger. Med innvendig gear snakker man jo om flere tusen før noe slikt er aktuelt.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...

Hei

Er spent i år :worry: de 2 foregående sesongene hatt vann i oljen,hadde drevet på versted begge år, første året med vann ble det spylt og trykkprøvd.

men van i ojjen også neste år også.

Så bestillingen ble bytt alle pakninger og garanter det tett,(hører med at ojen var svart/ brent også, +ny kon)

så drevet har kostet meg ca 18 båtpenger de 2 siste åra.

 

Men nå har dekslet over girmekanismen blitt borte :headbang: noen som har et slikt for mye ?? til DP-G drev

 

aanton

Redigert av aanton (see edit history)
Link to post
Havari, mener jeg null fremdrift og alt knust, både øvre og nedre del. Resultat kjøp av komplett nytt drev til 83000,- blanke. Det er samme krav til olje på DPE og DPG - GL5 75/140W, Denne graden av olje er det kun volvo som har. Jeg har kun brukt denne oljen, og den har vært skiftet hvert år. Nå ser det jo ut som at jeg like godt kunne fylt på 10/40W kjøpt på biltema, oljen er like svart som på en vel brukt diesel motor...

 

Tror nok ikke det er kun volvo som har denne, jeg bruker denne oljen:link

Det er Shell spirax 75-140, forrige eier kjøpte denne i en 20 L spann,

Mitt drev er nå gått 1200 timer i en SUN 33

Hadde litt grå olje nå i vår, men da byttet jeg alle tetninger i propellaksel og girsjalter og problemet løst;-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

På meg virker det som om dette med drev er litt "lotto". Jeg fikk en feil i begynnelsen av fjordårets sesong på det ene drevet.

For å ikke ødelegge "sesongen" (som stort sett regnet bort) kjøpte jeg et fabrikk-nytt drev.

 

Så kommer quizzen: Hvilket drev hadde grå olje når jeg tappet dem på høsten etter 60 timer?

 

Riktig, det fabrikknye drevet!!! Det andre drevet med 6 år og 800 timer på seg leverte støken olje!

 

Min konklusjon er at uansett hva du gjør så er drev veldig lite forutsigbart :smiley:

Link to post

Ja det er ingen garanti, det jeg mener skjer er at nye tettninger "står seg ihjel" på ett lager en plass i verden, så rett under vann og skal holde tett....

Så gummien morkner vel over tid :pray:

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Det betyr for meg at nye drev burde hatt holdbarhetsdato. Men dette er vel i praksis umulig. Regner med det ar som med all annen mekanikk, man produserer X antall 1000 for verdensmarkedet i en bolk, og så selges det som nytt, uansett hvor mange år det har vært forhåndslagret. Dette sier meg at hvis man ikke har fått ødelagt huset til drevet er beste praksis absolutt å koste på ny innmat i gammelt hus slik at man får noe som er tett! :smiley:

Link to post

Hadde for noen år siden en halco 29 offshore med en ford mermaid 250 hk, og et konrad 520 drev.og en serie som ifølge forrige eier hette 540 og skulle vere enda sterkere.Lite eg har sett å hørt om desse dreva, men dei skulle vere særdeles sterkbygd. gearoljetanken stod inne i båten,å det var lett å følge med vanninnblanding,farge på olja.Eg hadde aldri noke problem med dette drevet.

Forrige cruiser eg hadde,Viksund 330/340-99 mod. stod det 2 41 P motorer på 290 drev.meiner på dei hadde et "lett" liv, og når eg selte båten, var den passert 880 timer. kun vanleg drevservice med s-slangeskift og belger + olje som var utført på desse...trur nok at i større/tyngre båter er det en stor fordel med 2 drev....visst det må vere drev da,se det er det vel delte meninger om...

Link to post

Fyll på Omega 690 girolje. Koster 600 kr l, men til gjengjeld trenger du ikke skifte hvert år. Olja tar ikke til seg vann. Er garantert dem eneste girolja som er unik! har brukt den i mange år på flere typer problemgir, og aldri,hatt havari. Søk på youtube, og se demonstrasjonsvideo, så skjønner man litt av forskjellen kontra vanlig girolje.

Link to post
  • 1 år senere...

Da har jeg meldt meg inn i klubben med dpg drev havari på 2005 modell windy med kad300. Brukket aksling og diverse og har fått anbefalt å kjøpe nytt. Fant et brukt til 30 000 fra 2004 inspirert av merkeverksted. Er det noe å satse på? Det var ingen ytre påkjenningen eller vann i olje som medførte havari.

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Ja for hente opp denne tråden igjen da.

 

Har 2 stk DPG drev har gått 1000 timer. ved oljeskift i høst hadde begge drevene fin nøttebrun olje, luktet ikke svidd, men dog noe spon på den ene tappepluggen, den andre var helt ren.

Så myten at disse dreva ikke klarer mer en 500 timer er vel da kanskje avslørt.

Jeg tror mye av hemmeligheten ligger i bruken og vekt / belastning.

Jeg har ikke tenkt og kjøpe nye eller overhale før det blir problemer med de. så da for vi se hvor lenge de holder.

Link to post
  • 2 år senere...

Bratråd med mange teorier.

Skulle skifte olje på mitt DPG drev (105 timer) her om dagen. Litt spon på tappepluggen og mørk olje. Da jeg tok ut fyllepluggen var den som er piggsvin. I tilegg fulgte detmed en metallbit på størrelse med en halv lillefingerneggel. Ser ut som en bit av ei tann.

Båten er en Gulf Craft 32, ca 5tonn KAD 300 og DPG.

Har snakket med Drevcervise. De overhaler disse drevene ganske ofte forsto jeg.

Han på Drevcervise sier at DPG drevet i kombinasjon med KAD 3000 og tung båt 5 tonn, resulterer i drevhavari.

 

Spørsmålet mitt blir da. Hvordan kan Volvo Penta selge denne pakken når DPG drevet ikke tåler momentet til 300 motoren.

Når man hører om alle problemene med DPG, så er det jo en skam at en anerkjent fabrikant kan levere noe sånt. FY 

Link to post

Det hørtes veldig dårlig ut Bjørn, 105 timer er jo ingen ting..

 

Jeg har en mistanke om at det er noe med konstruksjonen av øvre gir huset til Dp-g.

Til info så er momentet på Kad 300 (Dp-g) og Kad 44 (Dp-e) nesten identisk. Så jeg syntes det er veldig rart at det er så mye mere problemer med Dp-g drevet. Spesielt når innmaten også er nesten identisk på Dp-e og Dp-g.

Jeg har hørt at Dp-g drevet skal kunne levere noe mere kjølevann til Kad 300èn, men jeg vet ikke om dette stemmer?

 

Jeg har fylt Omega 690 olje på mine to drev nå (800timer), så får vi se med tiden om dette er løsningen.

 

Link to post

Bravo3 på 5 tonn båt gikk rett vest det også :-) Det er ikke få Sun33 som har ligget på land om sommeren.

feilen er vel ikke Volvo/Mercruiser sin, men båt konstruktøren som setter inn maskin/drev kombo som får det tungt

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...