Jump to content

Har Volvo problemer med DP-G drevene

orjack

Recommended Posts

Helt enig med den, men jeg tenker på folk som legger feks på 2000 omd, kjører der litt så opp till 2200 osv. Bruker flere minutter på og få båten i plan.

skal jo selfølgelig ta den rolig og kontrollert opp?

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Leier inn en Targa 37 i arbeidsoppdrag. De bruker rimelig lang tid på å ta den opp i plan. DPH. Men der sies det at det vises på drevolja straks båten kjører hardere opp.

Båtmagasinet har flere ganger skrevet at det skal akselereres kjapt over planingsterskelen for å minske belastningstiden.

Helt feil er min erfaring, brukte selv god tid da jeg hadde diesel/ drev

• 3 måneder senere...

Spørsmål til denne tråden: jeg har dpg drev og oppdaget nylig at verkstedet som hadde overhaling av drevet i fjor har brukt 75w/90 olje istedenfor 75/140. Har en kad32 i nordstar 24 med forholdsvis liten propell (j5). Spørsmålet er om drevet har fått slitasje som kan gi meg problemer senere?

Er det noe spesielt en bør se etter når en har drevet oppe?

Tenker også på evt ansvarsforhold til verkstedet. Drevet ble byttet på 800 timer pga havari og det har nå gått ca 400 timer rimelig problemfritt (har hatt båten kun 1 år ennå så vanskelig å vite om det har vært noe trøbbel).

• 3 uker senere...
kokken skrev On 9.6.2020 at 0.27:

Du har vel dpe drev? Det skal ha 75/90 olje.. kad 300 med dpg drev skal ha 75/140 olje.

Det stemmer. Tok ett bilde på koplingen mellom motor og drev og der stod det dpg med tilhørende serienummer. Ved årlig service så fant jeg en annen merkeplate på øvre gir med stempel dpe og påfølgende serienummer ? så, da hadde jeg dpe allikevel,  noe som ikke var en selvfølge for meg da jeg ikke hadde noe kjennskap til Volvo før båtkjøpet i fjor ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...