Jump to content

Mercruiser 7,3L Startmotor slår sent\ujevnt inn.

ollebolle2

Recommended Posts

Jeg slår på tenningen og gløder som vanlig, venter til glødelyset slukker og vrir rundt. Ingenting skjer. Prøver igjen og holder nøkkelen noen sekunder så slår startmotor inn og motor starter. Andre ganger slår den kanskje inn på 5. gang jeg vrir rundt nøkkelen.

Det har skjedd noen ganger nå og har sjekket at kablene tilsynelatende ser ut til å ha god kontakt både på batteriet og startmotoren. Kanskje demontere og legge på noe syrefri vaselin på alle kontaktflater??

Kanskje startmotor gir tegn på at den tar kvelden??

Noen med andre tanker\synspunkter?

ollebolle2 : Kanskje startmotor gir tegn på at den tar kvelden??
Mulig det, men når man tenker på hvor mange ganger en bil startes i forhold til en båt, uten at starter blir utslitt, så er det neppe snakk om mekanisk slitasje. Ville prøvd noen enkle løsninger før jeg hadde skrudd ut starter.

Du skriver ikke noe om det klikker i releet under disse startforsøkene. Hvis det ikke gjør det ville jeg sett på koblinger, ledning til og fra startnøkkel. Hvis du ser på skissen under kan det enkleste være og ta av ledning ved punkt 2 som kommer fra nøkkel. Her setter du på en kabel stump i stedet, og lar denne berøre punkt 1. Slår den inn hver gang du gjør dette vet du at det er forbindelse med nøkkel som er dårlig. Er det vanskelig å komme til kan det være enklere og sette en løs bryter på prøveledningen slik at forsøkene kan gjøres på litt avstand fra motor. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23635/0.jpg

Kjenner ikke til motor og årsmodell så hvis det er en nyere type så er slike forsøk en risiko. Nye motorer har mye elektronikk som kan bli ødelagt eller slår seg vrange og da er det kanskje bedre og få hjelp av noen som kjenner motoren.

Jeg har en Mercruiser 4.3 bensin, og har det samme problemet. Noen ganger slår starteren inn med en gang, andre ganger må jeg vri om flere ganger. Når den slår inn, går starteren som den skal, og motoren starter lett. Releet klikker hver gang.

Har du batterier med nok start-effekt?

Det har blitt bedre etter at jeg byttet til et bedre startbatteri og smurte opp alle kontakter, men helt borte er det ikke.

Litt tungvint kanskje den metoden jeg forklarte i forrige innlegg. Det går selvfølgelig greit og bare koble en prøvelampe mellom punkt 2 og gods. Lampen skal da lyse når starter betjenes. Lyser den ikke er det bare å følge ledning til neste kobling og prøve igjen med lampen, helt til man kommer til en kobling der lampen lyser opp ved startforsøk.

Problemet med prøvelampe er at den kan lyse, men vi vet ikke om det kommer nok strøm frem til å drive innslagsreleet. Slik sett er det forslaget i mitt første innlegg sikrere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...