Jump to content

Hvordan Reparere gammel skade/lapp på gummibåt Silver Marine

Ex Skarpnes9100

Recommended Posts

Jeg kjøpte en 5 år gammel Silver Marine gummibåt (PVC) i fjor, men vi slet med at den mistet luften i den ene pontongen etter 2-3 dager.

Har nå lokalisert lekkasjen, og det er gjennom en tidligere reparasjon, hvor det pipler luft ut under lappen.

Har lappesaker tilhørende båten og kjøpt 2-komponent lim for PVC, men hvordan får jeg best av den gamle lappen ?

Den er relativt stor, 6x4 cm, og den sitter jo godt fast utenom akkurat der det lekker litt. De har også gjort feil med å ha spisse hjørner på lappen, men det hjelper meg litt nå når jeg har startet i det ene hjørnet....

Har jobbet litt med lappen med tang og kniv, men det går smått og lappen + orginal-PVC'n under virker sveiset sammen og jeg sliter "big time" ! (Det er vel det dette limet gjør, sveiser de sammen ?!)

Er det noe smarte triks, eller må jeg bare jobbe meg forsiktig gjennom ved å skjære de fra hverandre i "sveisen" ???

Takker for all hjelp, jeg og mine to jenter på 10 og 12 skal på tre ukers tur med snekka på mandag, og det blir landesorg om ikke gummibåten er i orden ! :)

Frode

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Hei NT503!

Fikk tips nå om å prøve kokende vann! Prøver det først, hvis ikke blir det varmluftspistol, forsiktig....

Egentlig skulle vel slike skader (Mistenker at den er litt større grunnet den store lappen....) repareres innenfra fikk jeg tips om nå, men jeg får prøve dette først :)

Skal jeg lime samme lappen på igjen, så må jeg i alle fall få av såpass mye at problemområdet avdekkes og tørkes og renses.....

Tror heller ikke på overlapping, må nok ned å gjøre det skikkelig....

Rapporterer progresjon ! :)

Takker for tips !

Og kokende vann gjorde susen !

Ser ut som en ru-sjell skade.

Har vasket/renset med Aceton, og så tørket over med fuktig klut, før jeg tørket stedet med varmepistol (på gooood avstand, kun for å fordampe vann)

Så nå lar jeg det stå til i morgen tidlig, så blir det liming med Maritim sitt 2-komp. og orginale lapper fra Silver Marine!

Legger ved illustrasjoner:

Før rens:

lappe_pop001foer_rens_av_gammelt_lim.jpg

Etter rens:

lappe_pop004_etter_rens_av_gammelt_lim.jpg

God båt natt !

Det er helt korrekt jsw!

Jeg satte på vannkokeren, tok den med ut i garasjen, helte over lappen så "lokalt jeg kunne", og så var det som å dra av ett plaster som har blitt vått !

Lettelsen ble stor !!!

Så nå lurer jeg litt på om jeg ikke skal være så tøff at jeg tar å skifter tofte-festene også.... Men siden vi skal ut på mandag, så får de vente til neste mulighet, må fokusere på suksess nå i løpet av ett par timer....

Jeg har limt akterplata også, den var løs inne i "lasken" oppe på ene siden. Da fulgte jeg bruksanvisningen til punkt og prikke med samme limet fra Maritim, og det sitter i alle fall fortsatt.....

Men to lag før det tredje som skal være "tacky" skal jeg vurdere ja :)

Frode

Da er det gjort, så nå er det bare å krysse fingrene for suksess!

Helt rett som du skriver NT, samme prosedyre på 2-komp. fra PolyMarine Ltd.

Man gjør så her: (Står på boksen)

- Kjøre på ett tynt lag med Solvent på bege flater (F.eks. Aceton)

- Vent 5 minutter

- Kjør nytt tynt lag med Solvent begge flater

- Vent 10 minutter

- Kjør første tynne lag med Limet på begge flater

- Vent 20 minutter

- Kjør neste tynne lag med limet

- Mens det fortsatt er "Tacky", sammenføy flatene

- Legg på så mye kraft du kan på lappen (Her tror jeg det er viktig med underlaget, jeg la en litt tykk vevd bord-duk under og over, la ovenpå en helt flat trekloss som passet til området og litt utenfor, Satte på ett avstandstykket (her to gamle små høyttalere) og så satte jeg trykket med ett bilbatteri.

- La herde i 48 timer => Kan brukes :)

- Max styrke etter ca. 7 dager

Legger ut bilde av resultatet på mandag :)

Så da krysser jeg fingrene og går en tur på Jazzfestivalen :)

GOD BÅTHELG !

F

• 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Låner litt tråden din Nidelv :smiley:

Har fått hol i ein splitter ny Aquaquikk etter at eg kava med å få av eit fabrikkmerke der eg skal ha ein av padsa. Såg inn på duken eit par plassar. Limte dette med repsettet, men den blei ganske fort tom når den stod på hekken i snapdavitane. Har nå tatt av alt og skal lime på nytt. Tenkte eg måtte få tetta områda der duken var synleg og la på litt Simpson. Blei litt i tvil om kor lurt dette var og ringte derfor til West System sidan eg skulle ha meir lappesaker alikavel. Han trudde det var ein god ide og at limet ikkje skulle løyse opp guffa. Litt av problemet før var nok at dei blei stort press på bøtelappen som stod under padsa når båten stod i davitane. Vrei seg sikkert lett. Bør eg ha ein liten lapp over guffa før eg har på vanleg lapp på utsida med pads utan på det igjen? Vil det minske vridninga over holet? Bestillte også 2 komponents lim som skal vere av den betre sorten. Dei la berre på to strøk. Brukte sikkert litt fint sandpapir sist, får prøve med grovare no. Skal la båten stå med godt trykk lenge før eg limer på padsa slik at eg er trygg på at det er tett denne gongen. På West system sa dei at det ikkje var noko problem å lime med litt luft i patongen, trur eg satsa på tome patong på bøtinga i alle fall slik at eg kan legge på nokre vektsiver for å få skikkelig press.

Redigert av Burgermeister (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hei; hvordan gikk det ?

Er litt usikker på dette med "lapp under lapp", så der må jeg melde pass. Tror kanskje jeg hadde forsøkt uten å lappe under først, men sette på pad'en direkte over med korrekt lim og god tørk/herding, da blir det jo ikke flere lag som tar opp vridninger forskjellig i forhold til hverandre ?

Hei

Har akkurat fått remediane og skal reparere i helga. 2 komponents limet frå West System kan brukast både påbøtinga og for å feste padsa. Det limet som var i repsettet var ikkje 2 komp. La Simpson over der duken var synleg, men hadde visst eit lite hol ein annan plass. La derfor Simpson der også. Trur ikkje det det var lekk der duken var synleg.

Trur eg lime ein stor lapp over og så legg padsa utanpå.

Skal gi tilbakemeding på korleis det går :wink:

Redigert av Burgermeister (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...