Jump to content

Gjestehavner

rhea

Recommended Posts

Nå har det kommet en slags rangering av gjestehavner igjen. Sitat fra NRK sine nettsider:

Norges fremste kjenner av småbåthavner, Gunnar Steen Iversen, rangerer Halden på tredjeplass på ti-på-topp listen over gjestehavner i Norge.

Det har ikke vært noen enkel oppgave å kåre Norges ti beste småbåthavner, sier Norges fremste kjenner av småbåthavner, journalist og forfatter Gunnar Steen Iversen, til Dagsavisen.

Steen Iversen mener de ti utvalgte er temmelige jevngode. Kombinasjonen av idyll, plassering, servicemuligheter og – ikke minst – kravet om trygg nattehavn, gjorde utslaget.

De ti beste havnene

1) Åsgårdstrand, Borre

2) Kjerknesvågen, Inderøy

3) Halden, gjestehavn

4) Bodø, gjestehavnen

5) Arendal, gjestehavnen

6) Grimstad, gjestehavnen

7) Sandnessjøen småbåthavn

8) Småværet, Flatanger

9) Vestnes, småbåthavnen

10) Husnes, Kvinnherad

Noen som kjenner seg igjen?

Åsgårdstrand har jeg aldri vært innom... :eek: Vet ikke hvorfor! Det har bare blitt sånn.

Men Halden har jeg besøkt en gang for en tid tilbake. Det var da havnen ble kåret til landets beste. Kan ikke si jeg ble spesielt imponert den gangen, så jeg skjønner ikke helt hvorfor akkurat denne havnen kommer så høyt på kåringene. Ser at f. eks Horten ikke er med blant de 10 beste en gang. :confused: Dette er da en sikker nattehavn etter min mening.

Arendal synes jeg heller ikke er noe spesielt. Grimstad synes jeg derimot var bra sist jeg var der.

Havnene som befinner seg lenger vest enn Grimstad og nord for Oslo kjenner jeg ikke. Så de skal jeg ikke uttale meg om. Er det bare jeg som synes denne kåringen er merkelig eller??? :rolleyes:

Kan forvrig lese mere her

Redigert av GeirFrode (see edit history)

Har prøvd Sandnessjøen og Småværet.

Småværet er en idyll rett nord for Buholmsråsa fyr på grensen mellom Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag. Anbefales!

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Oscarsborg. Etter mitt syn Norges desidert beste gjestehavn tiltross for at de mangler skikkelig opplegg for både vann og strøm. Men..... Griskheten er i ferd med å ta overhånd. I fjord kostet en overnatting kr 160,- for første natt og med kr 60,- for påfølgende netter. I prisen var inkludert fergebilletter til Drøbak og Sætre og inkludert strøm. I år koster det kr 180,- for første natt, andre natt, tredje natt osv., altså ingen reduksjon for påfølgende netter. Skal du ha strøm må du betale ekstra kr 40,- og ingen fergebilletter er lenger inkludert i prisen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Oscarsborg. ........  I år koster det kr 180,- for første natt, andre natt, tredje natt osv., altså ingen reduksjon for påfølgende netter. Skal du ha strøm må du betale ekstra kr 40,- og ingen fergebilletter er lenger inkludert i prisen.

<{POST_SNAPBACK}>

Betaler man fortsatt for en hel natt ved et kort dagsbesøk? Oscarsborg festning er jo kjempefin å ta en tur til med båtgjester som aldri har vært der tidligere. Men i fjor måtte man jo betale for full overnatting selv om man bare skulle se litt på festningen....

Beskjedenhet har aldri vært journalistenes mest framtredende egenskap

Hva skal til for å påberope seg tittelen Norges fremste kjenner av småbåthavner ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei si det. Men det er vel denne journalisten som er redaktør for Havneboken til Redningsselskapet. Og at han har vært i de fleste av havnene dokumenteres jo på bildene - det er en Sandvik 945 som går igjen de fleste stedene. Så han har vel egentlig ganske god peiling.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Finnes det 2 havner ved Åsgårdstrand?

Vi hadde hørt om den ifjor eller forfjor, prøvde og ble veldig skuffet. Det eneste man kan si om denne havnen som vi besøkte var at den var godt beskyttet, men ellers.... :nonod: Ingenting å skryte av. Og Horten er ikke engang med bland de første 10....

Vi ser på dette med gjestehavner ned forskjellig blikk. Heldigvis. Ellers ville enkelte havner vært fulle og andre uten besøk.

Noen liker å ha masse folk rundt seg. Andre vil ligge alene. Smaken er som baken... :lol:

Vi er vel alle eksperter på vårt området. Sett ut fra eget ståsted. Noen liker å gå langt. Andre vil tøffe i 5 knop og nøyer seg med midre aksjonsradius.

Det er nettopp dette som er det fasinerende med båtlivet. Vi har mye felles. Og noe som vi tror er vår lille hemmelighet. Den lille spesielle havnen, i le for vær og vind.

God båtsommer både dere i nord, vest og her i "andedammen" Oslofjorden.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 10 år senere...
Guest Avmønstret#

Ser at du klager på Tvedestrand. Kan ikke skjønne det. Vi betalte 100 kroner. Da fikk vi inkludert ferske rundstykker og Tvedestrandsposten levert "På døren". Vann var det selvsagt på brygga, strøm likeså. Litt ledningsstrekk fra flytebrygga og inn, men velvillige andre lot oss koble seg inn på deres skjøteledninger. Dusj og vask brukte vi ikke. Turistkontoret vegg i vegg med båthavna. Potetsalat og varme fiskekaker rett fra panna servert opp i sentrum, som bare er et par minutters gange unna. Trangere og koseligere gågate skal du lete lenge etter. Kan ikke bli bedre spør du meg. Broms Bakeri på brygga ga ferske bakervarer før vi tøffet videre ut fjorden, svingte babord og tok veien via Snaresund og videre mot Lyngør. Beste stedet på hele ferien vil jeg påstå. Der vi kom i fra, indre leia fra Arendal via Klokkerøya og Kilsund er jo bare fantastisk koselig.

At noen private ute i Bakkeskåt tar ublu priser og ikke gir service, er vel ikke Tvedestrand Gjestehavn sitt problem. Tvedestrand gjestehavn er vel verdt et besøk

Artig å lese gamle tråder av og til. Det lå bak i hodet mitt at Tvedstrand en gang ble kåret til årets gjestehavn. Ligger her nå og innser at mye kan endre seg på 12 år. Vi ligger i ytre del av gjestehavna, bryggene er helt greie men begynner å bli preget av tidens tann. Kun 2fas strøm tilgjengelig på bryggene, men riktignok 3fas inne på land så er skjøteledningen lang nok er alt mulig. Ikke vann på bryggene, men igjen, tilgjengelig inne på land så med lang nok slange...

Vi trodde nærmeste plass hvor det stod "WC, dusj, vask" tilhørte gjestehavna og gikk med freidig mot dit i dagmorges. Noe mer møkkete dass og dusj har jeg vel knapt sett. Møkk fra flere år uten renhold, helt jævlig. Når en satt på dass så var det sprekk slik at en kunne se han som jobbet der, kun en meter i fra, i øynene, om man ville. Veldig rart at det kan være så til de grader jævlig møkkette når det åpenbart er en gubbe som jobber der fast og er der hele dagen. Han bretter noe tøy og sitter på en stol på utsiden i kritthvitt tøy utenfor sin møkkette dusj og dass. Jaja... Snakket med noen som lå langs brygga ved dette "wc, dusj, vaskeri" greine, de måtte betale havneavgift i kontanter. Vi kunne betale vha appen. 

I fortvilelse over standarden på toaletter osv prøvde vi å finne turiskontoret, det er jo skiltet men er overtatt av en skobutikk. Det vi ikke skjønte var at damen bak disken i skobutikken var turiskontoret :-) Og hun var dyktig og viste oss vei til kommunale dusjer og doer rett rundt hjørnet. De var rene og helt greie. 

-------

Så mine Tvedestrandtips er å snakke med damen/turiskontoret i skobutikken (var vel kanskje en mer alt mulig klesbutikk..). Holde seg unna nærmeste wc/dusj mulighet og bruk den kommunale. Ta med skjøteledning og overgang til 2 fas. Ta med skjøtestykke og ekstra hageslange hvis dere trenger vann. Og på bakeriutsalget nede på kaia betalte jeg akkurat 128,- for 4 boller og en liten brus. Jeg er en dreven bollespiser og tror kanskje det er den mest eksklusive bolla jeg har spist :-). De varme fiskekakene rett opp i gata var knallgode fortsatt. 

Rundstykker på kaia om morgenen var nok noen år siden, har ikke sett snurten av noen havneverter eller noe. 

Med tanke på at det kun koster 150,- for natta, helt greit. Men han fyren i sine hvite klær på utsiden av sitt møkkette wc og dusj gir fort stedet et dårlig rykte når han får drive slik. Alle vil jo fort tro at det er Tvedestrand gjestehavn sitt opplegg. 

Ellers så er jo Tvedestrand en veldig trivelig plass, god mat på Vertshuset, mange fine antivkvariater og badeland oppe i ferskvannet for de som ønsker det. Veldig pent her. Absolutt en hyggelig plass å besøke. 

Nå er det vel få, om i det hele tatt noen vanlige fritidsbåter som bruker 3-fase strømopplegg, Så at de uttakene er langt unna, er jo greit. Vanlige 1-fase uttak (2-fase er det ikke noe som heter)  med "gammeldags" tilkobling eller 3-pins vanlig Euro-kontakt (blå) er jo det vi benytter i gjestehavner. Min erfaring er at det nå snart kun er Eurokontakter i gjestehavnene. I Sverige så jeg i år kun et sted de hadde "gammeldagse" uttak slik en har hjemme i huset. Og de er på vei ut også her hjemme. Men for sikkerhets skyld har jeg med overgang når jeg nå til uken skal ut på sommerferie nummer to nedover Sørlandet etter 7 uker tidligere i år i Sverige.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har slengt inn Tvedestrand gjestehavn i båtwiki.

Pinkvin, du betalte 150? Ihht nettsidene er prisen NOK 100 / NOK 125 avhengig av båtstørrelse.

Står også skrevet ...

Offentlige toaletter finnes i Familiehuset som ligger vis a vis rådhuset. Vaskemaskin, dusj og tørketrommel finnes ved havna og drives av privat foretak.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Guest Avmønstret#

Pinkvin, du betalte 150? Ihht nettsidene er prisen NOK 100 / NOK 125 avhengig av båtstørrelse.

Står også skrevet ...

Stusset også på det. Lurer på om appen og dens eiere stikker av med 25,- pr. betaling?

Det er toalett og dusj som er kommunale. Pluss det private greiene, som da er en forferdelig dass og to jævlige dusjer pluss eneste mulighet for å vaske tøy(?) i Tvedestrand. 

Guest Avmønstret#

Nå er det vel få, om i det hele tatt noen vanlige fritidsbåter som bruker 3-fase strømopplegg, Så at de uttakene er langt unna, er jo greit. Vanlige 1-fase uttak (2-fase er det ikke noe som heter)  med "gammeldags" tilkobling eller 3-pins vanlig Euro-kontakt (blå) er jo det vi benytter i gjestehavner. Min erfaring er at det nå snart kun er Eurokontakter i gjestehavnene. I Sverige så jeg i år kun et sted de hadde "gammeldagse" uttak slik en har hjemme i huset. Og de er på vei ut også her hjemme. Men for sikkerhets skyld har jeg med overgang når jeg nå til uken skal ut på sommerferie nummer to nedover Sørlandet etter 7 uker tidligere i år i Sverige.

Lars H.

Lars, jeg er jo ikke kyndig på området. Trodde faktisk de store blå greiene var hva man kalte trefas. Har en liten mistanke om at du skjønte at jeg ikke skjønte ;-)

-----

Mitt poeng, det er kun slike "gammeldagse" "huskontakter" på bryggene her jeg ligger. Og så uttak for sånne blå, som du sier heter eurokontakter, inne på land. Stort sett er det jo slike blå greier overalt, noen plasser har begge deler men har ikke tidligere kommet til ei havn med kun gammeldagse greier. Inntaket i båten er denne blå eurovarianten og jeg trenger derfor en overgang. 

Så kommer den pinlige innrømmelsen. I en tidligere havn i sommer gikk jeg ut med båten, hadde med folk så vi var 6 stykker ombord, hvorav et par for mye fløy omkring og ordnet før avgang. Glemte selvsagt landstrømmen. Men det løste seg fint og uten problemer. Det jeg ikke tenkte på før jeg kom til Tvedestrand var....overgangen henger igjen i Helgeroa.. og da var det å trø seg oppover gata her og bla frem 250,- for denne overgangen. 

i år kan jeg ikke klage på havneavgifter

låg gratis 3 døgn i Køpenhavn----pga frihavnordningen

her i Polen

Ustka   20 PLN = 49 NOK + 1 PLN/Kwh timme.....tror det var ca 7 PLN / døgn vi betalte...ca 17 kr

Leba    40 PLN = 97 NOK inkl el

Hel       45 PLN = 110 NOK inkl el

Wladyslowo  der kom det ikke noen havnefogde

Darlowo 45 PLN = 110 NOK inkl el

når det er sagt skal jeg faktisk klage :lol:

Allinge på Bornholm.....290 DKK = 366 NOK

og faktisk de værste toaletter o dusjer på hele turen......dit går vi aldrig igjen :smiley:

S/Y Gunga Din

Guest Avmønstret#

i år kan jeg ikke klage på havneavgifter

låg gratis 3 døgn i Køpenhavn----pga frihavnordningen

Hva er det egentlig med nordmenn som ikke vil ha frihavnsordningen?

Ligger tomme båser overalt i sommersesongen og det kan være svært så praktisk for mange å få seg en plass uten å måtte sverme som fluer rundt ei kuruke for å få plass i gjestehavn. 

All honnør til Sarpsborg Seilforening, hvor jeg har plass, som er med.

Hva er det egentlig med nordmenn som ikke vil ha frihavnsordningen?

det tar bare litt lenger tid med nordmenn, Pinkvin :yesnod:

innen man finner ut hur bra denne grejjen er !

status pr. 01.05.2015....  149  havne i Danmark, 23 havne i Sverige, 16 havne i Nord-Tyskland og 13  Norske havne.

S/Y Gunga Din

Guest Avmønstret#

Står også skrevet ...

Du er litt streng i wikien. Det er ikke begredelige tilstander. Brygge osv er forsåvidt helt ok, men litt "på hell". Men så billig som det er så er det greit nok. 

Det som satt oss ut var det wc/dusj/vaskeri greiene, men det er da noe privat opplegg har jeg skjønt. 

Fikk elbil tidligere i år så har fått med meg navnet på de forskjellige kontaktene som for meg var ukjent fra før.

Husholdningskontaketene vi har hjemme blir kalt Schuko.

De blå som blir mer og mer vanlig på flytebryggere er en industrikontakt og blir kalt CEE.

Begge er enfas med to pinner pluss jord.

Rød CEE industrikontakt er trefas og har 3 pinner pluss jord.

Noen kaier for større båter har rød kontakt kontakt på brygga som sjelden blir brukt. Med en adapter kan man ta ut 230v enfas av den kontakten (2 eller 3 tror jeg).

Mvh. SAP

helt riktig Sap2000.......

jeg har en adapter...bygget selv...men du kan kjøpe på  Biltema også o få ut 230 fra ett 3-fas anlegg...vanlig i mange fiskehavner.

og nesten alltid ledig i havna då alle blå-kontakter er opptatt

her er en fra BT som gir 3 stk 230V blå kontakter

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Adapter-3-fas-till-3-st-1-fas-2000021321/

S/Y Gunga Din

Kjøpte meg kabeltrommel på Biltema før ferien i år pluss en sånn blå eurokontakt overgang. De hadd messe forskjellige varianter der så tror man kan finne det man trenger.. Ikke fått prøvd noe av dette ennå.. Men kjekt å ha om man skal overnatte. Har bare kjøleboks og et par ladere som trenger strøm så tenkte en trommel med 4 uttak var kjekt nok..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Bare for å ha nevnt det: 3 fas 230V er også blå, men har 4 pinner (3 pluss jord).

De røde finnes også i 2 utgaver, 400V 3 fase (gamle 380V standarden) som har 4 pinner, og 400V ("ny" standard 400V pluss N) som har 5 pinner.

400V med 4 pinner er sjelden, men kan forekomme (stort sett brukt i industrien). Denne kan man ikke hente 230V ut av.

Greit å vite, så man ikke går på en smell ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...