Jump to content

Ideelt pådrag på liten utenbordsmotor?

Sofaseileren

Recommended Posts

Jeg har en ny 5 hk 4 takt Tohatsu som hjelpemotor på en 18 fots seilbåt.

Jeg burde nok strengt tatt hatt 6 hesteren, idet jeg ofte bruker fullt pådrag. (Mener at denne er en god del daffere enn eldre 2t 5hk jeg har hatt)

4, 5 og 6 hk Tohatsu er helt identiske motorer, det er kun forgasseren som skiller disse.

spørsmål 1: Jeg har oppfattet det slik at motorer har en ideell gangfart på ca 2/3 av max pådrag. Stemmer egentlig dette?

Spørsmål 2: Dersom dette stemmer: Siden min motor kun skiller seg fra en 6 hester på forgasseren, vil det dermed si at den har en ideell gangfart ved 4/5 av max pådrag? (Altså tilsvarende 2/3 dersom det hadde vært en 6 hk)

2/3 :confused: hvor i alle dager kommer dette fra.

Alle de motorene du nevner har også det samme arbeidsområdet mht turtall.

Max anbefalt kontinuerlig turtall er ofte anbefalt 3-500 under wot på bensin innenbordsmotorer. Rundt 90% mao. Om bruksanvisningen ikkje sier noe så er full pinne inni solnedgangen det som gjelder, dog er dette uøkonomisk og med å slippe avg 10% på gassen sparer en betraktelig bensin.

Såg forresten et review av Tohatsu sin 6 hk sail pro på en seilbåt og den ble slaktet mht effekt. Den gamle 4 hk to-taks var visst betraktelig sprekere og ga både en og to knop meir fart. Tohatsu var også langt unna sitt toppturtall og var igrunn feil giret for jobben ble konklusjonen

Redigert av Plutonium (see edit history)

Såg forresten et review av Tohatsu sin 6 hk sail pro på en seilbåt og den ble slaktet mht effekt. Den gamle 4 hk to-taks var visst betraktelig sprekere og ga både en og to knop meir fart. Tohatsu var også langt unna sitt toppturtall og var igrunn feil giret for jobben ble konklusjonen

Har du noen link til denne? Skulle gjerne sett review da dette er en motor jeg har vurdert.

Sofaseileren: Hvilken propell har du? På min Columbie 66 har jeg en 6 hk Yamaha to-takt med Hi-Trust propell. Jeg skal innrømme at jeg har lite sammenligningsgrunnlag da jeg ikke har prøvd motoren med originalpropellen, men jeg er imponert over det skyvet jeg oppnår - går som oftest med halv gass og det gir god fart (knotmåleren er uten strøm for tiden så har ingen eksakt fart å oppgi).

Har du originalpropellen er vel denne bygget for akselerasjon og ikke skyv (hmm - rar setning men du skjønner kanskje hva jeg mener likefullt :giggle: )

4-6 hk er samme blokk, 4 og 5hk er identiske, eneste forskjell er forgasser(dvs dysingen, men går ikke å bygge om)

6hk har også en endring i toppen, i tillegg til annen gasser.

Har selv 6hk, men bruker den på en 11-12 fots plastbåt på ca 90 kg. Går meget bra med bare meg i båten, og går helt greit med flere. Er meget fornøyd med motoren.

Testet den også på 9fots gummijolle før den havnet på den andre motoren, gikk tilnærmet like bra som 6hk to takt, men var mye sterkere på lavere turtall en totaktern.

Bruker ikke mye bensin heller.

Atrox: Har standardpropell. Forhandler mente det ikke ble levert noe annet til disse motorene.

Tror ikke dette har noe med propell å gjøre, når jeg bruker den på en 15 fots askeladden kombijolle, identisk båt som den jeg brukte på hytta med en 5 hester Yamaha når jeg var barn, er det tydelig at den går langsommere, og får ikke båten til å grave seg ned, og sette baugen i været, slik som fullt pådrag med Yamahaen pleide å føre til....

Lite: Dine opplysninger om at 6 hk utgaven har endring i toppen, stemmer ikke med det jeg har lest meg til andre steder. Slik jeg har forstått er det nok å kun bytte forgasseren for å oppgradere motoren til en 6 hk.

Hvor har du dette fra?

Jeg tror også at motoren kan være sterkere på lavere turtall, og alt i alt er jeg veldig fornøyd med den. og når dette med 2/3 pådrag tydeligvis ikke gjelder, har jeg den farta jeg trenger for transportstrekkene med 90% pådrag.

Jeg har en 4 hk -4takt suzuki på min 25 fot seilbåt. Jeg registrerer at det er lite å hente av ekstra fart på mer enn 2/3 gass. Farten aner jeg heldigvis ikke noe om, men jeg vil anta at jeg går ca 5-6 knop. Meeeget godt fornøyd med den farten mit skrog og min utenbordsmotor gir.

:flag_bp:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Atrox: Har standardpropell. Forhandler mente det ikke ble levert noe annet til disse motorene.

Tror ikke dette har noe med propell å gjøre, når jeg bruker den på en 15 fots askeladden kombijolle, identisk båt som den jeg brukte på hytta med en 5 hester Yamaha når jeg var barn, er det tydelig at den går langsommere, og får ikke båten til å grave seg ned, og sette baugen i været, slik som fullt pådrag med Yamahaen pleide å føre til....

Om du ser på Tohatsu Sail Pro 6 hk så selges denne med 6" høyeffektspropell - jeg innbiller meg at denne har en annen stigning i forhold til å generere skyv. Har lite tro på at det er forskjellig undervannshus fra 5 hk til 6 hk men det kan sikkert forhandler svare på.

I følge en annen tråd her på forumet så skal tilsvarende propell for Yamaha gi 60% bedre skyv forover og opptil 70% bedre i back.

Men igjen - det kan også godt være du har rett i at dette ikke vil hjelpe deg noe som helst :giggle:

Lite: Dine opplysninger om at 6 hk utgaven har endring i toppen, stemmer ikke med det jeg har lest meg til andre steder. Slik jeg har forstått er det nok å kun bytte forgasseren for å oppgradere motoren til en 6 hk.

Hvor har du dette fra?

Jeg tror også at motoren kan være sterkere på lavere turtall, og alt i alt er jeg veldig fornøyd med den. og når dette med 2/3 pådrag tydeligvis ikke gjelder, har jeg den farta jeg trenger for transportstrekkene med 90% pådrag.

Klarer ikke å finne infoen nå desverre. Er ikke stort det har å si etter hva jeg forstår, men hvis man vil ha maks ytelse må toppen byttes/modifiseres. Tror toppen på 6hk er planet noe, men kan ikke si det helt sikkert.

Blir sikkert en grei oppgradering med bare gasser uansett, ettersom det er det de fleste gjør :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...