Jump to content

Bus Bars

Suzuki

Recommended Posts

er i gang med "oppjustering" av det elektriske

For å holde antall kabler nede, trenger jeg diverse polplinter for å kunne trekke en felles kabel  over lengre strekk, og tilknytte apparater mm. via mindre / flere kabler

Men - hva er bra ?

har sett på 2 alternativer.

Bilde

Bilde

Hva kan anbefales, og hvorfor ?

Kan "sukkerbit" remser brukes til kobling av kabler ? Hvis disse fixeres fast, og "brygges over" med solid 2,5mm2 kabel, skulle dette vel kunne gå greit ?

Alle installasjoner vil sålangt det er mulig kobles i koblingsbokser, og ledningene vil trekkes inn via nipler.

Suzuki

No boat needed..

Hei

Du spurte om sukkerbieter er greit. Både ja og nei.

For å unngå korrosjon i det elektriske anlegget er det viktig at alle forbindelser er gasstett. Med gasstett menes at forbindelsen ikke har tilgang på oksygen. Normalt oppnår man dette ved lodding eller krymping. Ved lodding trekker ofte tinnet innover i ledningen og gjør denne stiv slik at det kan lettere oppstå brudd pga vibrasjoner. Mao krymping er å anbefale.

Så til sukkerbiten. Av denne fins det 2 hovedtyper, den ene hvor skruene går rett ned i ledningskordellene og den andre med en liten leppe som blir liggende mellom skrue og ledere.

Den første kan kun anvendes sammen med niter på ledningen den andre kan til nød anvendes uten niter, men da oppnår du neppe noen gasstett forbindelse.

Generelt bør alle ledninger krympes med kabelsko eller niter og så skrues fast. For signaler er det greit med sukkerbiter men jeg tror jeg ville valgt rekkeklemmer. For ledninger som fører strøm (fra noen ampere og oppover) ville jeg valgt rekkeklemmer eller "barene" du hadde bilde av.

Hei

Jeg har tenkt å gjøre det på følgende måte på forbrukssiden  (tror jeg):

1 kabel fra hvert batteri, gjennom en sikringsholder (som også er hovedbryter) og inn på en liten skinnepakke .

Deretter en 35mm2 kabel fra skinnepakka og frem til førerposisjonen. Der setter jeg denne:

BildeModuloppbyggede distribusjonsblokker 250A

1 leder    35 - 120 mm²

2 ledere    6 - 35 mm²

4 ledere   2,5 - 10 mm²

5 ledere   2,5 - 16 mm²

Derfra legger jeg kabler av diverse dimensjoner via sikringer til  diverse forbrukskurser.

(Lanterner, horn, PC, inverter, instrumentlys osv...)

Kjøleskap, kokeapperat og varmer legger jeg direkte til skinnepakka på forbruksiden.

Geir

Bruker 'bus bars' bare på minus-siden noen få strategiske steder.

På pluss-siden bruker jeg fortinnete kabelsko med krympeslange som limer seg til kabelens isolasjon. Forgreninger hvor de er nødvendig med fortinnete Y-stykker og strekkavlastning på begge sider av Y-stykket. Alt dette får du enklest hos Biltema. Aldri  :smash: kjøper jeg andre typer kabelsko. Skulle i utgangspunkt også kunne ønske meg å kjøpe fortinnet ledning, men den er mindre tilgjengelig  :cryin:

• 2 uker senere...

Bilde / illustrasjon ??

Suzuki

Hei Suzuki, var en tur ute i båten, for å prøve å finne en plass jeg kunne ta bilde, klarte det ikke. Såg om jeg hadde delene, så jeg kunne lage en til å ta bilde av, men desverre. Får heller prøve å forklare.

Bilde

Jeg har lagt en 16mm2 tykk ledning rundt i båten, farge sort, som fungerer som -ledning. I området der jeg har behov for å ta ut strøm, har jeg brukt 25mm2 skjøtehylser, av uisolert type.

I hver ende har ledningen fylt opp med 16mm2, der er fremdeles ledig for 9mm2 til, jeg putter da inn f.eks. 2 stk 2,5mm2 og 2 stk 1,5mm2 ledninger på hver side. Skjøten presses da med presstang for 25mm2 skjøtehylse. Over skjøten bruker jeg krympestrømpe med lim, slik at skjøten blir tett.

Etterpå har jeg 8 ledninger å bruke her i dette området.

Jeg bruker muligens bare 3-4 stk av de, og har noen i reserve. Har jeg bruk for flere uttak senere, har jeg allerede -ledningen klar her, og trenger kun strekke +ledningen.

Håper dette var forståelig. :yesnod:

mvh

Kjelli

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...