Jump to content

Er det trygt å være ute i båten i tordenvær?

Sjøogvind

Recommended Posts

Har tenkt litt på dette selv, men aluminiumsmast på x antall meter over havet... Den stikker seg jo litt ut på et ellers så "flatt hav"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis man lever av å selge slikt så er det uten tvil en god ide, men finnes det noe egentlig hold for at det har noen effekt? Hvor mange tusen lynnedslag har man bare i Oslofjorden hver sommer og hvor mange blir truffet? Tror heller man skal se seg for når man krysser et fotgjengerfelt på grønt lys for det er langt farligere - å gå over et fotgjengerfelt mener jeg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I boka "Strøm om bord" står det så vidt eg kan hugse at seglbåtar i utgangspunktet ikkje er særleg attraktive for lynet. Dersom mast/vant/stag ikkje er jorda i kjølen, vert det ein omveg for lynet å gå via båten.

Ein kan montere kablar frå vant og stag til kjølen og lage lynavleiar, men samstundes gjer ein seg meir attraktiv for lynnedslag.

I havna her eg bur ligg det meir enn 20 seglbåtar. Eg har aldri høyrt om ein einaste som har vorte truffe av lynet. I forfjor passerte torevêret rett over hamna, og eg såg lyn i lufta rett over 20 høge aluminiumsmaster utan at det slo ned i dei. Med tanke på talet seglbåtar som står med masta oppe og kor mange av dei som får lynet i masta, ser eg på det som ganske lite risikabelt.

Men det kan sjølvsagt skje. Til dømes vart seglbåten Las Primas råka av lynet og øydelagt i 2009.

Eg har forøvrig høyrt at det ikkje er lurt å feste startkablar frå vant til sjø, slik nokre anbefalar. Grunnen til dette er at ein vanleg startkabel berre taklar eit par hundre ampere, medan eit typisk lynnedslag er på kring 10.000 ampere.

Tror heller man skal se seg for når man krysser et fotgjengerfelt på grønt lys for det er langt farligere - å gå over et fotgjengerfelt mener jeg!

Jeg kjører amerikansk bil Mouche, går sjelden over fotgjengerfelt :seeya:

Men som jeg skrev, ser ikke på det som et stort problem med lyn, i alle fall ikke her i Stavanger-området med mye fjorder og høye holmer. Er bare å holde seg nærmere land så skal det nok gå godt. Det var spesielt med tanke på kryssing av større hav jeg tenker det kan være greit å ha lynavleder. På åpent hav er man (i alle fall i en seilbåt) stort sett høyeste punkt mellom sjøen og tordenskyene. Med tanke på at det svenske Upsala-universitetet har beregnet en sannsynlighet på 1/1000 for å bli truffet av lyn i seilbåt på åpent hav (har lest det her på forumet), forskning kan man velge å tro på eller ikke, men det sier i alle fall litt. Koster derfor ikke allverdens å legget ut rundt 400 kr i lynavleder før man legger ut på langtur i rom sjø.

Jobbet som trebåtbygger tidligere, og min erfaring er at i større seilbåter av tre er det ikke uvanlig med en kraftig kobberkabel opp i masta. Denne er så gjordet i en kobberplate på utsiden. Har ikke vært borti lynnedslag selv, men har hørt om folk som har hatt nedslag i en tremast der lynavlederen har reddet masta. De uten lynavleder har gjerne fått spjæret masta med alle de farene det medfører for mannskap og utstyr. Vant og stag er oftest av wire og leder også strøm godt. Tre kan lede strøm når det er fuktig, noe en tremast gjerne er etter som den sprekker opp og derfor lettere tar til seg vann.

Mulig lynavledere trekker til seg lyn mer enn det å ikke ha lynavleder, men skulle først lynet slå ned er det greit å ha sikret seg.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Tor -Kristian Øines, tidligere redaktør i Norsk maritimt forlag og erfaren seiler er blant dem som mener at lynavledere fungerer mot sin hensikt da dette tiltrekker lynet.

Hans erfaring er at masten ikke bør være jordet verken til kjøl eller vann på noe vis.

Edle Robsahm, daglig leder ved elektronikkkjeden Navy på Høvik, vil heller ikke si noe om hvorvidt lynavledere fungerer eller ikke.

– Det finnes flere lynavledere til seilbåt å få kjøpt, men hvorvidt de virker som de skal eller ikke, det tør vi ikke å si noe om. Lynet har en lei tendens til ikke å gå der vi vil forsøke å lede det til å gå, sier Robsahm.

Gjerne noen er villige til å ofre 2 stk. like seilbåter, den ene utstyres med lynavleder og den andre får gå som naturell? Da hadde vi gjerne fått et fasitsvar. Selv om de fleste med peiling sier lyn er såpass uberegnelig at det er vanskelig å slå helt fast at slik og slik fungerer det alltid.

Eksperter uttaler seg for begge alternativene og de er overbevisende på hver sin måte. Jeg vil i alle fall heller tiltrekke meg noen lyn ekstra og la det gå greit enn risikere smellen ved å krysse Atlanteren uten lynavledere. Mulig jeg dauer av det, men OK nok det, da skal det dokumenteres og skrives her at lynavledere er noe tull. Alt for forskningen :lol:

Tenkt tanken selv på dette men slått meg til ro med at man vet aldri hvor lynet slår ned eller omvendt... nevnt det før men gikk ut på ene bryggen på vollen , jeg var ytterst og høyeste punkt... lynet slo ned i vannet 5 meter unna meg så vannspruten sto.. :worry: jeg var høyeste punkt men ikke mest attraktivt for strømførsel akkurat da..

Slik vil det nok være med seilbåt og men uansett jeg hadde nok hatt litt høyere puls hvis jeg var alene på fjorden under et tordenvær.... hvor er det best å oppholde seg i en seilbåt hvis uhellet først er ute... bør vel være under dekk...?

For å være litt seriøs. Jeg tror nok ikke pinnebåter er det smarteste stedet å være om det lyner. På den annen side har Mouche helt rett, det er farligere å gå over fotgjengerovergangen statistisk. Indre Oslofjord er heller neppe særlig farlig grunnet åser på hver sin kant men........det er også forskjell på å barbere seg å kutte av seg hodet. :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Dette er jo en gjenganger her på forumet. se f.eks her:

https://baatplassen.no/i/topic/71143-er-lyn-farlige-ute-paa-sjoeen/

Gjentar min argumentasjon:

i Florida er det igjennomsnitt 8 personer hvert år som drepes eller skades av lynnedslag i forbindelse vann-relatert fritidsaktivitet, inkl. svømming, båt, surfing etc. Dette er i en stat med 19 mil innbygere, ca 1 mill reigstrete fritidsbåter, 100 dager i året med tordenvær og (omtrent) året-rundt båtsesong.

I Norge er det i snitt ca 1 dødsfall i året p.g.a. lynnedslag - kjenner ikke til om det er registrete personskader og/eller dødsfall p.ga. lynnedslag i båt.

En kuriosa er at Floridaunersøkelsen viser til at det er vesentlig farligere i en åpen motorbåt enn seilbåt...

Indre Oslofjord er heller neppe særlig farlig grunnet åser på hver sin kant men........

Har sett noen ganske "morsomme" kart som viser hyppigheten av lynnedslag i juli/august (som er høysesong for lynnedslag) og da mener jeg at Indre Oslofjord kanskje heller var et sted man IKKE burde være.

Siden 1996 er to kvinner og en mann drept av lynnedslag i Norge og ingen av disse var i båt blir det hevdet med SSB som kilde.

– Det finnes flere lynavledere til seilbåt å få kjøpt, men hvorvidt de virker som de skal eller ikke, det tør vi ikke å si noe om. Lynet har en lei tendens til ikke å gå der vi vil forsøke å lede det til å gå, sier Robsahm.[/i]

Om man ser på hvordan lyn beveger seg fra jord og opp i skyene eller omvendt om man vil, så vil en se at dette er ikke noe rett linje. Kan nevne at det er laget mange lynavledere på kirker og andre bygg som aldri vil virke som de skal. Man har så alt for lett for å tenke likestrøm her. I realiteten snakker vi om en kraftig puls med dertil tilhørende magnet og elektrisk felt. Om man tenker seg at lynavlederen går ned fra kirketårnet så skal de gjerne rundt ett taksjegg eller en takrenne. Her er de fleste lynavleder konstruert feil. Her vil det gjerne være et par 90 bøy på kabelen. Disse er å anse som spoler og når vi snakker 10.000 ampere blir denne impedansen så stor at lynet hopper rett ut av kabelen og inn i noe treverk eller rett i bakken. Jeg ville ikke gått i butikken og kjøpt lynavledere for så å montere dette i egen båt. Her er det like viktig at montasjen er rett som selve utstyret.

Når elektronikk ødelegges av lynedslag, så kan det like gjerne være magnetfeltet rundt selve lynet som induserer skadelige spenninger(spikes) som lynet i seg selv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...