Jump to content

Tohatsu 9,9 2003 modell vil ikke starte. Noen som har tips?


GøyPåHavet

Recommended Posts

Hei :smiley: Høsten 2010 kjøpte jeg en With Dromedille 10 fot. Med båten fulgte det med en Tohatsu 9,9 2003 modell. Motoren gikk ikke rundt, så jeg skrudde av startsnora og dro rundt motoren med fastnøkkel. Motoren løsnet og går nå rundt. Jeg har skiftet tennplugger og sjekket at der er gnist. Jeg lagde et motorstativ som dere ser på bilde under:

cimg1127.jpg

 

 

Men motoren startet ikke :nonod: Jeg har fjernet dette dekselet foran forgasseren:

cimg1134.jpg

 

 

Allerede etter første draget begynner det å renne bensin ut av forgasseren:

cimg1129.jpg

 

 

cimg1130.jpg

Motoren fra styrbord side

 

 

cimg1131.jpg

Motoren aktenfra

 

 

cimg1132.jpg

Motoren fra babord side

 

 

 

cimg1133.jpg

 

 

Håper noen kan gi meg tips til hva jeg bør sjekke på motoren :smiley:

 

På forhånd takk :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hadde nett det samme problemet på ein lik motor som du har, der var forgasseren tett og bensinpumpa var defekt. Eg tok av forgasseren og renset den (der er masse smådyserog kanaler som må stikkes opp, bruk ett "hår" av ein stålkost og staker opp hullene. Noen plasser må du skru opp dysene for å komme til dyser som ligger under disse. Bruk masse pressluft og blås reint. Justeringsskruen til bensin/luftblandingen skal skrus helt inn og ut 1,5 omdreining, den kan senere finjusteres. For å sjekke om forgasseren er ok så setter du tanken høyere enn motoren og kobler slangen fra tanken rett inn på forgasserhuset og pomper opp trykk og prøver å starte. PS Pass på at du får pakningene og tilbakeslagsventilene på pompa på rett plass/vei, vist dei er feilmontert eller defekte vil motoren gå litt for så å fylles med bensin.

Link to post
Share on other sites

Svarer seg å bruke syntetisk olje på denne, ser ut som mineralolja tetter orgasseren av en eller annen grunn, hadde oppe en slik i gårkveld som hadde gått ned, tømte den for sjøvann, vaska rein og stara igjen, enkle o greie maskina, så dette får du nok til :)

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: hadde akkurat samme problem med min 4 kh. mariner for noen dager siden, den hadde gått fin i hele sommer, men så ville den ikke mere, det kom bensin ut av forgasseren , akkurat som på din, skrudde av forgasseren og gjorde den rein dt låg sikkert noe rusk i membranen eller i en dyse, skrudde den samme og startet opp, gikk som en klokke, prøv å rengjøre så går den nokk, lykke til.
Link to post
Share on other sites

:thumbsup: hadde akkurat samme problem med min 4 kh. mariner for noen dager siden, den hadde gått fin i hele sommer, men så ville den ikke mere, det kom bensin ut av forgasseren , akkurat som på din, skrudde av forgasseren og gjorde den rein dt låg sikkert noe rusk i membranen eller i en dyse, skrudde den samme og startet opp, gikk som en klokke, prøv å rengjøre så går den nokk, lykke til.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ny oppdatering. Skrudde opp forgasseren men hadde ikke trykkluft så jeg bare så igjennom hulla. Kunne ikke se noe noe så jeg monterte den igjen å kjøpte en boks startgass. Da startet den på frigass, men slukner med en gang du gir mindre turtall. Så neste blir å skru opp igjen forgasseren og bruke trykkluft. Skal se om jeg kan laste opp en video i dag:)

Link to post
Share on other sites

Motor gikk ikke rundt sier du, satt den fast eller var det problem med starthus.

Hvis den satt fast så få målt kompresjon, tipper denne da er heller skral.

Startgass er suverent til å rengjøre skitten plast, men har ingenting å gjøre inne i en motor :thumbsdown: . Den lager alt for høye trykk og er den sikreste veien til delelageret for kjøp av motordeler.

Det skulle stått advarsler på startgassen på samme viset som røykpakker.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har fått blåst gjennom forgasseren. Var ingenting gale med forgasseren. Skal få byttet begge pakningene til forgasseren i morra. De er slitte. Etter å ha kjørt motoren på litt turtall gikk den i4 min på tomgang før den sluknet. Men nå slukner den med en gang jeg setter gassen helt ned. Men kan kjøre den så lenge jeg vil på litt over tomgang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...