Jump to content

Hva er levealderen på Innenbordsmotorer?


PiperBill

Recommended Posts

Vurderer å bytte til større båt og motor. Driver med en god del undersøking rundt valg av motor. Bensin, diesel, innenbords, påheng…

 

Jeg legger merke til at en del båter med innenbordsmotorer (spesielt større bensin V6 V8) annonseres med Ny motor , Komplett motoroverhall eller lignende utsagn, noe som tyder på at disse motorer ikke har så lang levetid, i hvert fall sammenlignet med lignede motorer i bil (Mercriuser er jo basert på Chevrolet bilmotorer). Det er sjelden man ser en 10 år gammel bil annonsert med ny motor selv om bilmotorer er mye mer utsatt for belastninger og er i bruk året rundt. Båtmotorer er jo stort sett brukt bare noen få måneder i sommerhalvåret.

 

Hvorfor er det slik? Eller tar jeg helt feil?

 

Hva er det som dreper en innenbordsmotor?

 

Har noen av dere eldre V8 mercuiser motor som går fortsatt veldig bra?

 

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

større volum større holdbarhet?mange vp er blir betydelig på kostet hvert år, når man har en båt til halv mill og oppover så bryr de seg ikke så mye om reperasjoner til tusenvis av kroner,men ser ragnar ringstad "VP" har gamleby ferje motor på 7,2 liter som har gått 30 000 timer igjen som må være veldig bra men der er det stort volum igjen.mercruser ligger vel en del under andre i pris og tror jeg.

Redigert av okeido (see edit history)
Link to post

Mye av grunnen til motor skade i båt med innenbords Bensin. er ofte det att motoren går uten olje kjøler og er rent saltvanns kjølt. da kjøres de på en temperatur på 63 grader (for att saltet ikke skal kokes ut av vannet.)mange er ikke klar over dette og kjøper standard termostat som er på 90 grader. og etter hvert da så tettes de minste kanalene igjenn inni motor og den får problemer etter noen år med kjøling.

kjøper du en full overhalt v8-v6 volvo eller mercruiser så er dette akkurat samme motoren. GM -blokk.

Forøvrig en uslitelig motor bare den får Ferskvanns kjøling og en liten oljekjøler annbefales..

Min erfaring er att v8 på 5,7 er faktisk den motoren som er rimeligst i drift. og har masser av krefter.

sammenlignet med andre bensinere. :sailing:

Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell

"Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell

Link to post

Det skyldes i de aller fleste tilfeller av at selger ikkje veit forskjellen på overhaling og service eller frostsprengning på saltvannkjølte motorer. Om en ser på motormarkedet så er omtrent absolutt alt nyoverhalt være seg 2 år gamle motorer som 30 år gamle. Skal en tro alt som står på finn så ser ting dårlig ut da svært mange påhengsmotorer er overhalt hvert år... En slik GM motor varer lett 30 år.

Men det som er greia med slike motorer er at om noe skulle gå virkelig galt så er det en rimelig affære ,iallefall for båter som faller utenfor CE kravet. elr man ikkje bryr seg om denslags lenger på en halvgammel båt. Man koster ikkje på titusener på gammelt ræl man kjøper bare rett og slett en ny longblock. Det får man fra rett over 20" for 200hk longblock og oppover alt ettersom variant og effekt. Eks: straks over 50 for en komplett 350 hk

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Det er sjelden man ser en 10 år gammel bil annonsert med ”ny motor” selv om bilmotorer er mye mer utsatt for belastninger og er i bruk året rundt. Båtmotorer er jo stort sett brukt bare noen få måneder i sommerhalvåret.

 

Hvorfor er det slik? Eller tar jeg helt feil?

 

Hva er det som ”dreper” en innenbordsmotor?

Bill

 

 

En motor tar ikke skade av daglig fornuftig kjøring.

 

Vet om en diesel motor i en båt som er i daglig drift og har passert 85000 timer.

 

 

Det som er med på å drepe en motor er stillstand fra september til mai.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg fikk en del forklaringer fra en som har erfaring med innenbordsmotorer, spesielt Mercuiser. De vanligste feil som fører til kortere levetid:

 

Vanninntak på drevet gror igjen i løpet av sesongen og fører til for høyet motortemperatur. Han mente det viktigste på instrumentpanelet er temperaturviseren.

 

Folk tar vinterkonservering selv men gjør det på feilaktig måte slik at det står en del rent vann i kjølesystemet og motor isteden for glykol. Båten står ute i 30 mini grader og.. ja du kan gjette hva som skjer.

 

Når det gjelder belastning på en båtmotor kontra en bilmotor så kjøres en båtmotor på høyere turtall over lengre tid enn en bilmotor. Man girer jo bilenmotoren og ved normal kjøring så går motoren mellom 2000 – 3000 RPM. En båt motor i marsjfart eller over har mye høyere RPM og dermed mer belastning.

 

Men en Mercruiser V8 som er tatt godt vare på burde varer i mange mang år. Han påpekt også at Mercuiser (GM/Chevy V8) er kanskje det mest produsert motor i verden og dermed er deler både lett tilgjengelig og rimelig i pris. I hvert fall utenfor Norge.

 

Jag kan jo ikke bekrefte noe av dette men det virker kanskje logisk…

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Når det gjelder belastning på en båtmotor kontra en bilmotor så kjøres en båtmotor på høyere turtall over lengre tid enn en bilmotor. Man girer jo bilenmotoren og ved normal kjøring så går motoren mellom 2000 – 3000 RPM. En båt motor i marsjfart eller over har mye høyere RPM og dermed mer belastning.

 

Hvorfor er det ikke gir på båtmotorer som biler?

 

KK

Link to post

fordi båten går i en motbakke hele tiden.

bilen går både bortover nedover og oppover.

 

Men det er forsøkt med ett togirs systempå hekkagregat (tror det var Mercruiser) i rundt 1987-88.

det var tydeligvis ikke noen stor success.

 

Ellers har jeg også lagt merke til at det finnes en del innenbordsmotorer som er heloverhalt eller byttet ut etter kort tid.

 

Var det en av båtene du så på Piperbill?

som båten var 98 modell og motor byttet eller overhalt i 2003?

Nå kan selvfølgelig dette være for å få mere krefter også men det koster vel en del når vi snakker om innenbords motorer.

Da tror jeg fort det er lønnsomt å bytte ut båten istedet.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ellers har jeg også lagt merke til at det finnes en del innenbordsmotorer som er heloverhalt eller byttet ut etter kort tid. Var det en av båtene du så på Piperbill?

 

Har nesten bare føgt med på annonser på Finn.no men I går så jeg på en Sea Ray fra 1994 med original 5.7 liter Mercruiser med forgasser. Motoren hadde gått 1300 timer. Hvis vi tenker en bil som kjører 20 timer i uka (under 3 timer per dag) så er 1300 timer ikke mer in ca 17 måneder. Motoren er jo knapt kjørt inn! Den gikk veldig ”smoooooooth” og stillegående men likevel så merket jeg litt svart olje her og der, spesielt under bunnplate. Muligens en liten ”svette” lekkasje.

 

Drevet derimot hadde hatt fullstendig overhalling og alt innmaten var fornyet , men kanskje det er mere vanlig?

 

Kjempefløtt båt altså... :yesnod:

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Man må skille mellom motorer beregnet til maritimt yrkesbruk og de som er beregnet til fritidsbåter. (Lette motorer med høyt effektuttak, høyt omdreiningstall og høy termisk belastning under drift).

 

For Volvo kan man f.eks. ved et effektbehov på ca. 400 hk velge en D6 som snurrer rundt på 3500 rpm eller den langt kraftigere D13MH som har mer en dobbelt så stort sylindervolum på samme avgitte HK og bare surrer rundt på 1800 rpm. Hvem som avgir det høyeste dreiemomentet og er mest egnet til tung, kontinuerlig drift er vel innlysende. D13 til fritidsbåt avgir vel til sammenlikning rundt 800 hk.

 

I tillegg får man andre problemstillinger rundt vinterkonservering, lange perioder med stillstand etc. i fritidsbåter som ikke erfares i yrkesbåter. For en Volvo størrelse D9-D16, yrkesbåtutførelse på 4-500 hk (Heavy duty) kan man gjerne forvente 20-30 000 forholdsvis problemfrie gangtimer om motoren står i en yrkesbåt. Derfor benyttes disse motorene ofte i bl.a. oppdrettsbåter og fiskefartøyer der vekten ikke er kritisk, men levetid og pålitelighet viktigst.

Link to post

Når det gjelder belastning på en båtmotor kontra en bilmotor så kjøres en båtmotor på høyere turtall over lengre tid enn en bilmotor. Man girer jo bilenmotoren og ved normal kjøring så går motoren mellom 2000 – 3000 RPM. En båt motor i marsjfart eller over har mye høyere RPM og dermed mer belastning.

 

Men en Mercruiser V8 som er tatt godt vare på burde varer i mange mang år. Han påpekt også at Mercuiser (GM/Chevy V8) er kanskje det mest produsert motor i verden og dermed er deler både lett tilgjengelig og rimelig i pris.

 

Er på (vei hjem) fra campingvognferie nå.

I bilen min (Chevrolet Suburban) sitter det en sånn 5,7 liter V8 gm bensinmotor, Vortec står det på den...

 

Når vi drar vogna på flat motorvei i 100 kmt så lunker den på såvidt under 1100 rpm.

I en bil så går en motor MYE lettere i enn i en båt...

 

Flatt jern og kickdown så henger vogna som et slips baketter, og motoren brøler...

Tanken på at man i en båt kjører sånn hele tiden med en sånn motor gjør at jeg forstår at det går i stykker...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...