Jump to content

Når er man velkommen,og når er man ikke velkommen i inn/ut-havner?

MaSa

Recommended Posts

Jeg er uerfaren i dette med og feriere i båt i voksen alder.

Men vi har nå skaffet oss en mer tur båt før denne sesongen,siden ferien står for dør til uka har vi planer om og reise litt rundt i området vestfold -aust-agder.

Men har lagt merke til det at på våre små overnattingsturer i før-sesongen har det vært blandede mottakelser.

Er det god plass så er det jo ikke noe problem,men hvis det er få plasser og man gjerne må snike seg mellom 2 båter så er det sjeldent hjelp og få,heller bare noen sure blikk som på meg virker som man er totalt uønsket!

Hva skal man gjøre da?Skal man bare legge til og ha noen netter der som planlagt eller skal man forlate plassen siden man er uønsket.

Husker da jeg var liten og var med mine foreldre på tur så ble man alltid tatt imot i havner og var det ikke plasser så ble det laget plasser.

Noen ganger så har jeg bare snudd og forlatt plassen siden ingen virker hjelpsomme,man blir sett stygt på fra man kommer inn på plassen og når du ligger og vurderer en plass så snur alle ryggen til og fortsetter med sitt?

Jeg er litt spent på dette nå når jeg skal farte rundt med samboer og 2 barn på 2 1/2 år og 4 uker!

Har gledet meg til og feriere i båten siden vi skaffet den,men nå når det nærmer seg så begynner jeg og grue meg!

Spør meg selv om dette kommer til å gå bra osv.

Har jeg noen grunn til å grue meg eller kommer dette til og gå bra?

Har jeg feil inntrykk av hvordan folket er,eller har jeg ett rett inntrykk!

Jeg har selvfølgelig møtt den hjelpsomme mannen/kvinnen også,som tar deg imot å hjelper til med fortøyning osv.

Men frykter at vår første båtferie erfaring også fort kan bli den siste.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Synes ikke du skal fokusere så mye på hva andre gjør når du kommer. Er det plass til deg, og du gjør det du skal, så er det ingen grunn til at noen skal vise misnøye.

Husker en episode i Tønsberg - gjestehavnen der. Det var en plass igjen, riktignok en som var for stor for min lille 23-foter - men den var ledig. Hadde ikke før fått lagt meg til, så kom det en kar fra en større Princess og forlangte at jeg skulle flytte meg fordi noen venner av han kom dit. Jeg smilte bare tilbake og sa at jeg allerede hadde betalt for plassen som jo var ledig når jeg la til. Han ble fornærmet og gikk tilbake til balja si - og jeg ble liggende hele dagen der. :rolleyes:

Min oppfatning er at det begynner å ligne på hvordan det er med parkeringsplasser og biler - folk tenker seg rett og slett ikke om innimellom. :lipseal:

Nå har jeg gjort om litt på turene etter dette, og ligger stort sett bare i gjestehavner noen timer, for så å finne et hyggelig lite sted å ankre opp istedet. Har med meg gummijolle, så om det lar seg gjøre, tar vi en tur inn til land også. :smiley:

Uansett, du har like mye rett til å være på sjøen (og gjestehavnene) som alle andre. Kjedelig at det blir ubehagelig, selvfølgelig... Jeg bryr meg ikke om hva andre sier, viser eller tenker. Så lenge jeg ikke ødelegger for andre og holder meg til det riktige, så synes jeg heller folk kan tenke seg om selv. :yesnod:

Hei, og velkommen til sjøss, og på Baatplassen.

Ens egen innstilling er avgjørende er min erfaring. Om jeg kommer inn i en uthavn hvor det ligger andre båter, og det er trangt om plassen, da smiler jeg fra øre til øre og spør om det er plass til èn sjøfarende til. Min erfaring er at om man er positiv selv fremfor å "snike"seg forsiktig inn ( om man er usikker og forsiktig selv, så kan man faktisk virke litt sur og skulende selv, selv om man er aldri så hyggelig )

Tenk deg selv: Du ligger i uthavn, så kommer det putrende inn og han ser bare "surt" og granskende på de som ligger der. Man oser ikke akuratt av positivitet selv, om andre virker negative. Ville du ønsket en slik potensiell surpomp liggende side om side? jeg tror de fleste av oss ikke ønsker seg en sur nabo.

Mitt tips er basert på mine egne erfaringer:

1. Vær hyggelig som ellers, smil og spør om det er ledig.

2. Humor er en fin ting bestandig.

3. Vår vakre skjærgård er nettopp det; VÅR vakre skjærgård; både din og min. Om jeg fant plassen før deg, så er den min, men er man sosial og hyggelig er det bestandig hyggelig å dele denne perlen med andre sosiale og hyggelige mennesker.

Siste tips, og det viktigste:

Ikke stå med lua i hånda og gru deg til båtferien. Gled deg til dette, og kos deg. Er du usikker på noe i en gjeste eller uthavn, så be nærmeste person om hjelp og du får hjelp og positive råd.

Bare vær positiv og imøtekommende, som de fleste av oss på vannet er, så får dere en fantastisk ferie.

:sailing:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Hadde makan opplevelse ifjor i kragerø,det var ledig plass innerst i havnen der,som jeg la til på det var nok plass til rundt 50 fots båt der,men etter at jeg hadde fortøyd og var i ferd med å forlate båten kom det en løpende og sa jeg måtte finne en annen plass for det kom en stor båt som skulle ha plassen ca 45 fot.

Jeg sa jeg skal inn å handle så stikker jeg,det var ikke ledig noen andre steder,(hadde selv 23fot da)Jeg ble regelrett kjeppjaget avgårde igjen.

Men problemet mitt er at jeg vil gjerne ligge i uthavn,men på steder med mulighet for strand tilgang mtp eldste ungen,samt at det blir lettere for oss og passe på henne også.

Vet at slike plasser ofte blir fyllt opp tidlig og at folk ligger ukesvis!

Derfor er det litt uggent og komme til en slik plass se at det er en eller 2 plasser du kanskje kommer til på,men tør ikke prøve for alle vender deg ryggen og ingen er intr i å ha andre ved siden av seg.

Enig Lovart Låring.

Nå er det jo imidlertid av og til slik at det i uthavner pga bunnforhold eller muligheter for sikker ilandstigning ikke er så greit å få lagt seg til over alt. På slike steder uten brygger er det også ofte slik at hvis man ligger sammen med noen bekjente så vil man gjerne ligge slik. Hvis det da er en glipp mellom båtene så er det ikke ok å skvise seg mellom uten å spørre. Hvis det er plass på en av sidene blir det annerledes, og man kan gjerne spørre om de ikke kan ligge litt tettere slik at man får en plass der.

På sjøen bør man hjelpe til så godt man kan for å folk skal trives, og det gjelder også selvsagt de om kommer inn på en ny plass.

Har opplevd noen ganger folk som kommer turende med masse unger/ungdom på plasser der de legger til nærmmest oppe på de andre og fortøyer særdeles dårlig. Når resten av de som ligger der er godt voksne mennekser uten barn blir det ikke bedre når barna flyr over alt, skriker og skråler, kjører gummibåter eller også vannscootere nærmest konstant hele dagene.

Jeg mener det gjelder og ha noen følere ute og velge plasser etter eget behov, og ikke minst ha respekt for at det også er andre på samme sted. Ikke "ta over" hele plassen slik noen gjør.

Dette er selvfølgelig untakene, men de finnes. Som oftest treffer man på hyggelig folk med eller uten barn som man har en god tone med. Ofte blir de også venner som man treffer igjen på nye båtturer.

Mener jeg, for tiden båtløs som misunner dere som er på sjøen......

Redigert av olpi (see edit history)

En del av fjorden ut fra Porsgrunn/Skien ett nokså belastet område med vel feststemte båteiere til tider. I tillegg okkuperer de kommunale brygger med bord stoler, griller ...skåler, skråler og ballerer. De legger ut joller langs brygga for å sikker plass til festkompiser. Å gå i land med barn på disse områdene har lite for seg.

Jeg har for øvrig konstantert at å okkupere offentlige brygger er en vanlig øvelse i Oslofjordregionen. Dette er en ufordragelig uskikk som båtfolk selv i dette området burde rydde opp i.

Det er også en selvfølge at en gir en hjelpende hånd når en båt kommer inn.

Redigert av pettersand (see edit history)

Er det god plass så er det jo ikke noe problem,men hvis det er få plasser og man gjerne må snike seg mellom 2 båter så er det sjeldent hjelp og få,heller bare noen sure blikk som på meg virker som man er totalt uønsket!

Kommer jo ann på hvordan man gjør det . vi var på en øy i sverige med 5 båter som alle var venner.

ledig plass på hver side av de båtene i ytterkant... når vi våknet opp om morgenen hadde en dansk seiler løsnet fortøyningen mellom båtene i midten og lagt seg der i stedet for å lagt seg på enden... :headbang:

Slikt skaper ikke best stemning da alle må justere fortøyningen sine når man våkner , er ofte en grunn til at en del båter ligger i klynge og med mye ledig plass rundt og det er at de er der i lag...

Er det trangt er det ofte best å evt legge seg ytterst ikke skvise seg inn mellom andre vil jeg mene... heller "dytte" de to litt til siden noe som ofte er helt uproblematisk for de involverte i forhold til å bli splittet...

Ville heller ikke ligget mellom to båter som opplagt er i lag da jeg blir det 3 hjul på vognen og skiller de. Kjedeligt å ha tassende barn og voksne over båten hele tiden da de gjerne farter mellom båtene siden de er i lag...

Mener det at sjøen er for alle i utgansgpunktet,og jeg som har 2 barn må jo være velkommen inn i diverse uthavner selv om naboene ikke har barn?

Var ute en natt i båten forrige uke,da hadde jeg med meg eldste jenta på 2 1/2 år hun er som regel eksemplarisk i oppførsel,men har selvfølgelig sine trass perioder!

Men prøver og kue henne så godt som mulig,men vi alle har vært barn engang!

Det kan umulig plage disse voksne uten barn at det er barn i nabobåten,dem er jo ofte høyrøstet og drikker vin og brunt brennevin til langt utpå natt,mens jeg sliter med og holde barnet i søvn,Men dagen derpå er det motsatt vi er våkne fra rundt 07-0730 klart man må få lov til og prate mens man spiser frokost og få lov til og gå på stranda osv?Så lenge vi holder oss til normalt lydnivå?

Ikke min skyld at de eldre legger seg 0400 fulle og fine?

Kunne kanskje missforståes i første innlegget,Jeg og samboer prøver faktisk og virke blide og positive bestandig når man ankommer nye plasser nettopp for og ikke havne i unåde,men når man må prate/rope til folk som sitter med ryggen til deg så kan man komme skjevt ut :/ Hadde dem som lå der valgt å tilby seg litt assistanse fremfor og gjemme seg så ville alt vært mye hyggeligere.

Men ser at jeg må prøve og omstille meg igjen å begynne å glede meg til ferien på nytt :sailing:

At folk hygger seg med vin og brunt utover kvelden er vi også fornøyde med,vi er sosiale mennesker selv og vil gjerne delta.

Men har ett inntrykk av at båter med barn burde holde seg for seg selv av og til

Kommer jo ann på hvordan man gjør det . vi var på en øy i sverige med 5 båter som alle var venner.

ledig plass på hver side av de båtene i ytterkant... når vi våknet opp om morgenen hadde en dansk seiler løsnet fortøyningen mellom båtene i midten og lagt seg der i stedet for å lagt seg på enden... :headbang:

Slikt skaper ikke best stemning da alle må justere fortøyningen sine når man våkner , er ofte en grunn til at en del båter ligger i klynge og med mye ledig plass rundt og det er at de er der i lag...

Er det trangt er det ofte best å evt legge seg ytterst ikke skvise seg inn mellom andre vil jeg mene... heller "dytte" de to litt til siden noe som ofte er helt uproblematisk for de involverte i forhold til å bli splittet...

Ville heller ikke ligget mellom to båter som opplagt er i lag da jeg blir det 3 hjul på vognen og skiller de. Kjedeligt å ha tassende barn og voksne over båten hele tiden da de gjerne farter mellom båtene siden de er i lag...

Det har jeg full forståelse for,jeg spør bestandig først om det er greit at jeg legger meg inn mellom 2 båter,og hvis det er ett reisefølge er det jo bare og legge seg tettere så kan jeg ta ytterplassen.

Men det er der problemet er,det er ikke noen vilje til og assistere.

Her om dagen var det kun plass mellom 2 båter på plassen vi var,og det var mellom en seilbåt og en draco 22,seilbåten hadde en jolle på slep som lå mellom disse båtene,jeg la meg bak seilbåten,spurte pent om det var mulig og legge seg imellom,da snudde kapteinen seg vekk som om han var opptatt :confused: samboer spurte da barna om det var mulig og flytte jolla bak seilbåten så vi kom til,da kom faren(kaptein) så sur og muggen ut og dro jolla vekk og ikke ett ord ble utvekslet den dagen?

Er vel ikke slik det skal være?

Husker det ikke slik fra da jeg var barn selv for 20-25 år siden?Men da var det vel færre som hadde båter og heller flere av det som kalles fortidens båtfolk som aldri hadde det travelt og en hjelpsom hånd var normalt.

Men som sagt håper vi får en kjempe sommer med flotte opplevelser og at det ikke blir siste båtferie.

Samboer er ikke noe båtmenneske og jeg har jobbet hardt for og få henne med på sjøen over 2-3 år nå,og hun trives godt,men er redd det ikke frister med ferie hvis det går galt dette året.

Det har jeg full forståelse for,jeg spør bestandig først om det er greit at jeg legger meg inn mellom 2 båter,og hvis det er ett reisefølge er det jo bare og legge seg tettere så kan jeg ta ytterplassen.

Men det er der problemet er,det er ikke noen vilje til og assistere.

Her om dagen var det kun plass mellom 2 båter på plassen vi var,og det var mellom en seilbåt og en draco 22,seilbåten hadde en jolle på slep som lå mellom disse båtene,jeg la meg bak seilbåten,spurte pent om det var mulig og legge seg imellom,da snudde kapteinen seg vekk som om han var opptatt :confused: samboer spurte da barna om det var mulig og flytte jolla bak seilbåten så vi kom til,da kom faren(kaptein) så sur og muggen ut og dro jolla vekk og ikke ett ord ble utvekslet den dagen?

Er vel ikke slik det skal være?

Desverre noen sære folk ute å går , desverre og lett å treffe disse få på campingplasser og i båthavner da man bor mye tettere innpå hverandre til tider...

kanskje en grunn til at den plassen var ledig og... mulig noen hadde ligget der men ikke orket særingen i seiler :smiley:

kanskje en grunn til at den plassen var ledig og... mulig noen hadde ligget der men ikke orket særingen i seiler :smiley:

....rett og slett...

Legg deg der du vil kjære båtkompis. De samme som blir gretne av barn på morgenen grunnet fest på natta er de samme som holder barna våkne på kvelden grunnet fest og morro.

Jeg tror du retten og sletten har hatt uflaks med naboer så langt.

Sail on!

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Det er alltid hyggelig å bli tatt i mot når en ankommer en befolket uthavn, da vet du at du er velkommen. Noen ganger blir du ikke tatt i mot, kansje på grunn av at de som ligger der alt ikke ønsker ukjente helt innpå seg eller venter flere venner, noen ganger har det ingen grunn i det hele tatt.

Jeg har erfart gang på gang at det alltid er plass til en til, unntaket er inntollerante fjomper som har problemer med feststemte mennesker eller barnefamilier, fjompene har ingenting i en uthavn egnet for mange besøkende å gjøre.

Så må du spørre deg selv: Er jeg en fjomp? :wink:

Nu ved jeg ikke om dette findes i Norske og Svenske havne, men i de fleste havne i Danmark findes der et system med et grønt og et rødt skilt. Det fungere således at hvis bådejeren er ude og sejle i mere end et døgn så vender han skiltet til grønt, så kan gæste sejlere se at den plads er fri. Ejeren meddeler til havnefogden eller skriver på skiltet hvor længe han er væk. Hvis ejeren kommer hjem burde være sådan at han finder en ledig plads og aftaler med den der ligger på hans plads at han gerne vil ind på pladsen hurtigst muligt, men senest dagen efter.

Med sejler hilsen

Jan

:flag_da:

Eneste mennesker jeg ser som uvelkomne i inn/uthavner er dem som kjøper seg fred fra barna med å sende dem ut i jolletur med påhenger og plager andre som skal kose seg.

Så forskjelligt syn kan man ha, jeg synes det er veldigt trivelig å se/høre barna kose seg i jollen med latter og hyl hvor de hygger seg i det maritime element... :smiley:

Det er en av lydene som hører sommeren til på lik linje med måkeskrik . :yesnod:

For mitt vedkommende er det et skille mellom uthavner og gjestebrygger/havneanlegg. På gjestebrygger er det en selvfølge at du kan ligge utenpå meg eller en hvilken som helst ledig "sprekk" eller åpning. Da er jeg av prinsippet at det er alltid plass til en båt til, og alle er velkommen. Jeg fendrer selvsagt på utsiden når jeg ligger longside, og på begge når jeg ligger baug eller hekk inn. Når du annkommer: legg ut FENDRE FØRST. Jeg kan sikker virke sur en gang i blant men det er når jeg ser folk skal skvise seg inn mellom min båt og en annen og hverken tau eller fendre er klart så blir jeg litt irritert, og det er frykten for skader på egen og andres båter.

Når jeg ligger i uthavn har jeg ønske om å ligge litt for meg selv. DVS jeg ønsker ingen liggendes fender mot fender. Jeg har ikke noe mot om noen legger seg 50 meter bort i samme område, og løper gjerne bort og tar en tamp dersom noen ønsker å legge seg til. Det må da være plass nok? Selvsagt finnes det noen plasser som er voldsomt populære og sikkert områder med begrensede gode uthavnplasser der man ligger tettere, men mellom Oslo-Gøteborg som er traktene jeg ferdes i er det plass nok.

Jeg ønsker faktisk å kunne sitte og nyte min blondinne, cognac, og vin til langt på natt, og sove i fred på morgenen. Helgen etter ønsker jeg faktisk å kunne sove i fred kl 23.00 og stå opp i sammen 2 livlige barn i det spurven fiser, uten og forstyrre han som tok en anstendig mengde blondinner, cognac og vin kvelden i forveien...

Selvsagt hender det at båter vil ligge tett oppe på meg i uthavn. Jeg tar også de i mot, noe litt mer reservert. Er det "feil" folk, finner jeg en ny uthavn dagen etter. Det er nok å ta av i mine øyne.

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Måkeskrik? Hvis du havner på siden av en koloni måker sier du ikke det lengre. De legger seg etter deg , og står opp før deg. og gauker det de er gode for på denne tiden.

Overdrevet jollekjøring blir også slitsomt å høre på i lengden. En time ja. mange timer nei. Kjører faktisk litt jolle selv når jeg føler for å leke litt , men det er oftest småturer..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Måkeskrik? Hvis du havner på siden av en koloni måker sier du ikke det lengre. De legger seg etter deg , og står opp før deg. og gauker det de er gode for på denne tiden.

Overdrevet jollekjøring blir også slitsomt å høre på i lengden. En time ja. mange timer nei. Kjører faktisk litt jolle selv når jeg føler for å leke litt , men det er oftest småturer..

Ja alt med måte fra antall måker til kjøretid med jolle.

Servicemannen viser ingen velvilje til barn og jolle som jeg mener er litt sært men det er mitt syn...

vokste selv opp med gleden av å benytte jolle til tider som satte veldig gode minner når jeg ser tilbake på barndommen. :yesnod:

Redigert av bukt (see edit history)

Greit å lese at det er flere som opplever dette , selv øver jeg på å ta imot andre båter som tilsynelatende leter etter plass . Det er jo så lett å være tilfreds når en har fortøyd selv , men jeg vet jo utmerket hvordan jeg selv opplever det når andre hjelper meg til land . Hele opplevelsen av både stedet og nabobåtene starter positivt og som regel blir det inntrykket bare forsterket i løpet av oppholdet.

Jeg fendrer selvsagt på utsiden når jeg ligger longside, og på begge når jeg ligger baug eller hekk inn. Når du annkommer: legg ut FENDRE FØRST. Jeg kan sikker virke sur en gang i blant men det er når jeg ser folk skal skvise seg inn mellom min båt og en annen og hverken tau eller fendre er klart så blir jeg litt irritert, og det er frykten for skader på egen og andres båter.

Nei - dersom du ligger med fendre ute så fendrer jeg aldri før jeg ligger på plass. Bare bry og spetakkel med fendre som huker seg i hverandre i det jeg glir inn på plassen.

mvh tuffff

tufff: Det er ikke sikker jeg har fendret nok eller i korrekt høyde i forhold til deg og din båt...

enig her, har man en stor båt som ligger mot en annen stor båt ligger ikke fenderene klare for tredjeperson i en lav snekke og skader kan oppstå...

Sist fredag kom jeg inn i havnebassenget på Verdens Ende. Det blåste opp kraftig i det jeg skal prøve å ankre opp mot moloen. Jeg måtte bar gi opp siden jeg var alene i båten. Sirklet litt rundt i havnebassenget i håp på at det var noen som kunne komme ut med en hjelpende hånd! Det tok ca 15 min da en hyggelig kar gikk opp på dekk med fendere og tauverk i hånden og henviste meg plass på utsiden av han. Forklarte vedkommende at jeg ikke hadde mulighet til legge ut fendere og tauverk da det var helt umulig og forlate roret i de vindkastene som var da. Det gjør ingen ting sa han, jeg fikser dette bare kom inntil meg!

Det finnes utrolige mange hjelpsomme båtvenner i skjærgården, det er bare det å kunne være så heldig og treffe slike båtfolk!

Stor takk til dere i NB 35, jeg skal bringe hjelpsomheten og gjestfriheten deres videre!

God sommer :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...