Jump to content

Når er man velkommen,og når er man ikke velkommen i inn/ut-havner?

MaSa

Recommended Posts

I utehavner ønsker jeg fortrinnsvis å ligge med litt avstand dersom der er plass. De som kliner seg innpå med dårlig dregg når det er god plass kan jeg styre meg for. En proaktiv medisin mot fenderknøler på vei inn er å kle seg naken og smøre seg godt inn med olje samtidig som man vinker de velkommen. Da finner de gjerne plass litt lengre bort. De som allikevel kommer inn er garantert artige mennesker :cheers_wine:

Selvsagt hjelper jeg til dersom noen spør, jeg holder øynene åpne. Selv ønsker jeg vanligvis ikke hjelp, litt av moroa er å klare seg selv, jeg spør dersom jeg trenger det. Kontaktsøkende kontrageneraler på Bolærne som bablende tar imot tamper i vindstilla kan jeg også unnvære, men så liker jeg meg dårlig i gjestehavner. Stort sett er det hyggelige mennesker der ute, de hyggeligste er som regel nakne :giggle:

Har jeg noen grunn til å grue meg eller kommer dette til og gå bra?

Hvis du henger deg veldig opp i det kommer det sikkert til å gå aldeles galt ;-) Hvis dere ikke får en hjelpende hånd akkurat som forventet betyr det ikke nødvendigvis at dere er uvelkomne heller. Og folk kan ikke forvente å få ha en hel uthavn for seg selv. Dog kan jeg skjønne at enkelte blir skeptiske av en fire uker gammel babu, men det får folk tåle for en natt.

Eneste mennesker jeg ser som uvelkomne i inn/uthavner er dem som kjøper seg fred fra barna med å sende dem ut i jolletur med påhenger og plager andre som skal kose seg.

Jeg har alltid litt ekstra av egg i fryseren om lekeplass barna til slike problemforeldre blir for nærme meg... :saint:

Her er jeg litt uenig,jeg mener jo fra min tid med foreldre på båttur var akkurat det når vi fik lov og kjøre med en liten jolle med 5 hk på,det var utrolig morro for 10-13 åringer,så akkurat det takler jeg,så lenge det kjøres fornuftig rundt om på plassen dette foregår.

For mitt vedkommende er det et skille mellom uthavner og gjestebrygger/havneanlegg. På gjestebrygger er det en selvfølge at du kan ligge utenpå meg eller en hvilken som helst ledig "sprekk" eller åpning. Da er jeg av prinsippet at det er alltid plass til en båt til, og alle er velkommen.

Når jeg ligger i uthavn har jeg ønske om å ligge litt for meg selv. DVS jeg ønsker ingen liggendes fender mot fender. Jeg har ikke noe mot om noen legger seg 50 meter bort i samme område, og løper gjerne bort og tar en tamp dersom noen ønsker å legge seg til. Det må da være plass nok?

Chaos

Jeg møter gjerne deg i på en gjesthavn,og også i uthavn for den del :seeya:

Og jeg er helt enig i dine meninger om forskjellen på inn-uthavn.

Jeg legger meg jo aldri inntil en som ligger på en holme eller fjellvegg i utgangspunktet,men det jeg mener med og ligge imellom og på utsiden av andre er når det er en fellesbrygge i uthavnen og det er en eller 2 trange plasser igjen.

Nei - dersom du ligger med fendre ute så fendrer jeg aldri før jeg ligger på plass. Bare bry og spetakkel med fendre som huker seg i hverandre i det jeg glir inn på plassen.

mvh tuffff

Dette er jeg usikker på selv også,mange mener fender mot fender blir kluss,men andre forventer du legger ut fender mot fender,så der får man ta en sjanse bare.

Kan ikke alle ha som motto når vi ferdes ute blant andre. Om det er på sjøen eller på land: "Vær mot andre som du ønsker andre skal være mot deg"

Neste gang er det kanskje du som trenger hjelp.

:thumbsup: helt enig er nettopp dette mottoet jeg prøver og ha selv.

Hvis du henger deg veldig opp i det kommer det sikkert til å gå aldeles galt ;-) Hvis dere ikke får en hjelpende hånd akkurat som forventet betyr det ikke nødvendigvis at dere er uvelkomne heller. Og folk kan ikke forvente å få ha en hel uthavn for seg selv. Dog kan jeg skjønne at enkelte blir skeptiske av en fire uker gammel babu, men det får folk tåle for en natt.

Jeg forventer ikke og få en hjelpende hånd bestandig,men når det er trangt om plassene å man må forhøre seg om man kan få lov til og ligge mellom 2 båter,da forventer jeg tilbakemelding og om mulig litt hjelp for og skyve fra båter.

Og problemer med en 4 uker gammel baby er betraktelig mindre enn unger på 6-13 år når det gjelder bråk og støy.

Iallefall har begge mine barn sovet om natten og klager aldri hvis ikke dem har vært syke.

Han på 4 uker nå er snill,sover spiser driter og sover igjen,meeeeget fornøyd og glad for å ha ett så snilt barn en gang til.

Klart det blir litt skriking men ikke noe som ikke en pupp eller smokk stopper :giggle:

Men satt oppimot 6-13 åringer så er dette så lite at det kan umulig plage noen alikevel,snt og si ikke du plages av alle barn da :confused:

Men barna er en del av familien og må få lov til og delta på våre aktiviter så langt det lar seg gjøre og jeg vil at mine barn skal være vant med sjøen fra starten av.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

tufff: Det er ikke sikker jeg har fendret nok eller i korrekt høyde i forhold til deg og din båt...

enig her, har man en stor båt som ligger mot en annen stor båt ligger ikke fenderene klare for tredjeperson i en lav snekke og skader kan oppstå...

Dersom du ligger der i en fendret jolle eller en megacruiser så er nok de fleste i stand til å se det. De aller fleste normale feriebåter vil få plunder med hekt av fendrene mot hverandre i det du siger inntil.

mvh tuffff

jolletur med påhenger og plager andre som skal kose seg.

Jeg har alltid litt ekstra av egg i fryseren om lekeplass barna til slike problemforeldre blir for nærme meg... :saint:

Jeg synes Vikingarna på halvfull styrke er værre enn en liten påhenger når det kommer til støy, og jeg tipper du kun hadde fått kastet et egg på poden min, før du hadde måttet forlate havna :wflag:

Dersom du ligger der i en fendret jolle eller en megacruiser så er nok de fleste i stand til å se det. De aller fleste normale feriebåter vil få plunder med hekt av fendrene mot hverandre i det du siger inntil.

mvh tuffff

tuffff og andre: Det jeg mener med fendre klar er ikke nødvendigvis hengendes langs med båten. Jeg ser desverre for mange eksempler på folk som kommer mot min båt og er egentlig ikke klare for noe som helst, langt unna det jeg kaller planlegging og forberedelse. Desverre kan man se på avstand hvem som kommer til å lage en ny ripe i båten, kjøre propellen i ankerlina mi, eller andre måter lage sirkus og bekymringer for meg og andre.

Vis at du er klar og forberedt til å legge til. Har du med deg manskap så fortell mannskapet hva du har tenkt og hvordan du vil gjøre det. Gi gjerne tegn/signal, rop til meg hvis du er usikker så jeg kan ta deg i mot.

Hvis ikke du er klar og har en plan: "SIKT PÅ DEN BILLIGSTE" (Jon Eikemo i Brullupsfesten)

Ha en kaotisk sommer,

MVH Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...