Jump to content

Kenneth's ny båt/ferie tråd..


Kenneth84

Recommended Posts

Etter en lang og intens jakt ble det endelig handel. Valget falt på en Scand Classic 25. Kjøpte den i Kragerø på fredag formiddag og kjørte den opp til Tønsberg, ca 30 min etter vi forlot Kragerø økte motortemperaturen drastisk, det sitter en Penta md21 i denne båten.. Vi fant en lekkasje av kjølevann. Heldigvis var vanntanken fyllt opp og vi klarte turen med etterfylling underveis. Det var flatt vann hele veien, noe sol til og begynne med men ellers regn.. I nærheten av Jomfruland kom vi over en Draco 22 som så ut til og stå i fyr, men heldigvis var det bare en kjøleslange som hadde hoppet av og det var bare damp.. De kastet dreggen og ringte etter tauing da de skulle motsatt vei..

 

Vel fremme i Tønsberg fikk vi en hyggelig velkomst av båtgjengen til mine foreldre.

 

Lørdag morgen dro vi på biltema og kjøpte en pakningsplate og lagde den pakningen som det lakk i fra, etter og ha demontert delen, så vi at dette må ha vært et problem over lengre tid, da dette var jukset sammen med noe silikon osv.. Ringte selvfølgelig noe irritert til selger og opplyste om dette, men det hevdet han og ikke vite noe om.. Da vi endelig hadde fått skrudd dette sammen igjen startet vi opp og var klare for prøvetur, før vi skulle sette snuta mot Fredrikstad og Glommafestival, slik ble det jo ikke.. Motoren lakk verre en før, det viste seg at også vannpumpa var gåen.. Så da ble helgen satt til Tønsberg.. Tar sikte på og få tak i ny vannpumpe i morgen tidlig for så og forsette turen mot Horten eller Sandefjord.. Men men, slik er det vel med eldre båter? Snakket med selger og fikk beskjed om og notere ned hva som blir reparert på båten og håper han tar noe av dette på sin kappe..

 

Jeg er fra Drammen men bor på Hamar og har båt på Mjøsa, dvs jeg gleder meg som et barn til og bruke hele Juli på og utforske den ekte sjøen :) vil prøve og oppdatere denne tråden hver dag og kanskje få til noen bilder, har iphone 4 og ipad med 3g kort, så om noen har tips til hvordan jeg får lastet opp bilder, så er det bare og fyre løs :)

 

Vil rette en takk til Båt1 som fikk meg giret på Scand Classic under baatplassen.no treffet i Horten tidligere i sommer , tross litt oppstartsproblemer så er jeg strålende fornøyd :)

 

Nå har jeg sendt reisefølget mitt hjemover og skal nye en natt alene i nye båten i Tønsberg gjestehavn.. Surfe litt på baatplassen. Så får vi håpe noen har vannpumpe på lager i morgen :)

 

Ønsker dere alle en fortreffelig båtsesong! Skip o hoi!!

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med valg av en meget fin og god snekke. Jeg har samme motor som deg. Er det sjøvannspumpen eller sirkulasjonspumpen som det er noe galt med? Jeg reparerte min sjøvannspumpe nå i våres, var en veldig enkel jobb, bare to simringer som måtte byttes.

Anbefaler deg å bruke denne Linken Der kan du se splitt tegninger og hvem forhandler som har hva på lageret. I dette tilfellet Ragnar Ringstad i Fredrikstad.

Link to post
Share on other sites

Takk for det :) ser du har et lekkert eksemplar selv :) det er sjøvannspumpen, ifølge mekanikeren så måtte den skiftes, så ut til og være en sprekk i den også dessverre.. Fikk opp siden du linket til, men sliter med og få all informasjon på den på ipaden da den krevde Microsoft Silverlight :/ virket som en suveren side dog :) Supert om han har den inne, da ser det jo lyst ut :) hadde kansjke håpet på Volvo i Sandefjord, får du opp om de har den inne ? Takk for god info :)

Link to post
Share on other sites

Desverre så er det bare fåtall av Volvo Penta forhandlere som er på denne siden, var bare han i Fredrikstad på denne delen av landet (Bergen var neste mann) Pumpen står som innkommende på Ragnar Ringstad sin side, så er nok bestillingsvare. Stiv pris på denne, med 4230kr!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde faktisk så utrolig flaks at jeg fikk tak i en brukt pumpe, men den lekker litt den også, betydlig mindre, men fortsatt lekkasje.. Min far jobber nå med en kontakt i Sverige som mente han fortsatt hadde tilgang til rep sett! Jeg vil oppdatere så fort vi får svar, ser det er flere her inne med samme problem! Synd at de slutter og produsere deler til en motor som fortsatt sitter i så mange båter :/. Nå blir det prøvetur i morgen, neste problem stilling er forbruk av gear olje.. Noen som vrt hvilken olje dette gearet skal ha ? Har det stor betydning at det er riktig olje? Misforstå meg rett, bruker selvfølgelig gear olje, men det finnes mange slag og farger...Takk for god og ikke minst rask respons her :)

Link to post
Share on other sites

Det gearet ditt er vel et MS2B med utveksling 2,91:1. Det skal ha samme olje som motoren :) Ellers er motoren kjent for å ha div kjøleproblemer og på den jeg hadde en gang i tiden tok jeg en systemrens med godt utfall. Eller synes jeg det er utrolig at selger ikke kan ha vist om dine kjøleproblemer.

 

Er det A eller B motoren du har?

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ok, etterfylle litt i morgen.. Det er ingen tvil om at selger ikke visste om dette, var sprekk i pumpehuset med påfølgende tæring rundt lekkasje området, det skjer ikke over natten.. Klart han spiller dum og sier han ikke er motorkyndig, men enten har han etterfyllt vann over lengre tid, ellers hadde den jo gått varm i ett sett uten kjøleveske.. Får håpe han ordner opp i dette, ellers får det bli advokat mat.. Også midt i ferien a gitt :/Hvor lang har du kommet Polarn ? Jeg setter kursen fra tønsberg til horten eller holmestrand/kommers i morgen.. Det er B motoren som sitter i denne..Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Det gearet ditt er vel et MS2B med utveksling 2,91:1. Det skal ha samme olje som motoren :) Ellers er motoren kjent for å ha div kjøleproblemer og på den jeg hadde en gang i tiden tok jeg en systemrens med godt utfall. Eller synes jeg det er utrolig at selger ikke kan ha vist om dine kjøleproblemer.Er det A eller B motoren du har?

 

Sikker poå at det ikke er et MS3b gir da?

Link to post
Share on other sites

Det har du vist rett i, men samme olje og slik her da.

 

gir_003.jpg

 

Er desverre hjemme nå Kenneth, vurderer en uke med bobil men det er vel som å banne i kirka her inne vil jeg tro :lol:

Driver å forhandler med en fyr per mail nå, men han skal ha 8000,- plus 1 kr per kjørte km og 10000,- i dep.

Kommer langt med båt for det kan man si.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...