dennrick Startet 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2011 Hei, Gikk fra Stavern idag til Holmsbu med litt variert kjøring - det var mye oppoverbakke pga en del sjø fra syd. Fra instrumentene fikk jeg 2.1 liter / NM. Det er vel ikke bra med en såpass liten båt som er en 28 foter? Bavaria. Har desverre bare en motor. Har også mistet 2-3 knop på topphastighet fra ifjor. MIstenker at han som han som tok båten i opplag - som lovte at "alt skulle ordnes" - ikke har gjort den ren under. Hadde vært fint høre hva andre med tilsvarende motor og båt opplever av liter/NM. Hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
2xDiesel Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Nå har ikke jeg erfaring med samme motor som du har, men kan som eksempel nevne fra fjorårets ferie hvor en kammerat med en 27 fots halvplaner og 165 Yanmar på en ukes ferie og samme utseilte disstanse brukte ca: 20% mindre diesel en mine 2 KAD 300 brukte. Så uten å kunne dokumentere det høres ikke dette unormalt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 To d6 435. Ca 4,2 liter/nm. Båten er nordwest 420. Forroge båten var en windy 37. Dro ca 65 liter i timen i 30 knop på 2xd4 260. Det gir vel sånn ca 2,1 liter/nm for begge motorene til sammen Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Min D4-225 bruker 0,9 l/Nm når eg marsjer mellom 21,5 og 28,3 knop med min 2,8-2,9 tonn tunge Targa 23.1. Bruker maks 1,4 l/Nm på full fart (34-35 knop) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 D6-350 i Targa 27 snitter 1,2 l/nm. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Bare for å være på den sikre siden ville jeg sjekket om mototen går pent i fri og om eksosen har normal farge. Kan jo være en dyse som lekker hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Min Rinker 280, 3,5-4 tonn med D4-260 bruker ca 1liter/nm. Går eg med ca 26 knop går det ca 26 liter på en time. Da har eg vel regnet rett? Sjekk en gang til. Nullstill måler og gå ved stille sjø. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Syns folk har veldig lavt forbruk?? Vil jeg også halvere forbruket ved å skifte til nyere motor?? Mercruiser 7,3L 300HK. Mørejet 30 Ca 2,5L\nm Skal sies at om båten er grodd som TS er inne på øker forbruket fort. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Hmm.... her er jeg redd noe er galt hos meg... (Ser da bort ifra at jeg blir skrudd da jeg fyllte avgiftsfri diesel til 11.70 i Stavern). Båten er en Bavaria 28 sport, veier ca 4 tonn. Har sjelden mye drivstoff i tanken som har en kapasitet på 500 liter. Ref tidligere innlegg, så bruker jeg 51 liter/time på full gass - og etter å ha ungene i jolla i følge idag, så fikk jeg kun 27.5 knop (hadde den i 30 ifjor). Jolla og motor veier 40 kg + 20 kg. Klarer omtrent det samme med de "ombord". Men - i 20 knop bruker jeg ca. 37 l/time. I 25 knop omtrent 45-46 liter/time. Naturlig nok treffer jeg heller ikke max turtall so var 3640 o/min ifjor. Det skjer nesten ingenting om jeg flytter gassen fra 23-24 til "flatt jern". Plagsomt, spesielt i medsjø dette... Forsøker å få heist den opp og spylt i første omgang. Om en dyse lekker, hva betyr det ift fiksing og utgifter? hilsen dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
MS Pluto Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Ms Pluto, en Saga 315 med D 4 260 motor, har i sin 4 årige levetid brukt ca 15 l pr time inkl. tomgangskjøring. Marsjer jeg på 2500 omdreininger bruker den ca 2,1 l pr nml og går da i ca 13 knop. Går jeg med høyere omdreiningstall fortrenger jeg enhver tanke på dieselfobruk / pris. Med fullt trimplan gjør den en knop mer inntil 2750 omdr. Siden jeg ofte går noe langsommmere enn 2500 omdr. regner jeg i praksis drøyt 20 l pr time. Mht motorytelse kan jeg anbefale å notere båtens fart og turbotrykket ved ulike omdreiningstall. Da har man noe å sammenlikne med om noe unormalt inntrer. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Hei igjen, Resatte trip telleren, og etter en tur idag på 5 nm og ganske flatt vann, så har jeg 1.8l/nm. Men: Propellene mine har truffet land !! Jeg kan ikke huske å ha gjort det selv, og har også to helger bak meg med utleie. Et blad har en flenge og en del som stikker ut. På propell nr to har to blad et par bulker. Et nytt sett koster 18.500 !! :-( :-( :-( :-( Drevet var også grodd som bare f.... Antar at en skadet propell vil miste en del skyv? Spørsmål: Merker du det i båten om propellen sneier borti en stein på lav fart? (Skaden her har ikke skjedd i stor fart tror jeg). Jeg har vært på et risiko område som jeg tror har gitt bra, men jeg vet ikke hva leietakerne har gjort. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tkb Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 (redigert) Visste du at propellene var skadet før du postet tråden?? Mye kan selvfølelig stamme herfra, pluss grodd båt og drev..... Du må ikke kjøre med så skadde propeller! Redigert 12.Juli.2011 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 En skadd propell mister ikke bare skyv og tap av fart, den genererer mye ubalanse og vibrasjon i framdriftssystemet. Ville fått denne byttet snarest om jeg var deg. Antar du har stålpropeller og da er sannsynligheten for at en grunnberøring merkes i båten ganske stor. Få byttet dette snarest. Det er ikke noe å drive å kjøre rundt med, uansett pris dessverre... Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Hei gutter, tbk: Nei, visste ikke om det. Fant ut det idag da jeg kjørte opp drevet for å sjekke groingen på drevet :-( Det var da jeg så hva feriepengene går med til:-( Helvetes drit med slike overraskelser.. Chief - og dere begge - merker ingen vibrasjoner i båten. Det er ikke veldig store skader. Flengen som stikker ut er på max en cm. Det er den verste skaden. Det andre er minimale bulker... Vet ingenting om effekten av slikt... Skal til motorsjappa på Vallø snarest... Men må jo kjøre dit da ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Eureka Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 hmmm det er vel duoprop vi snakker om her.. Er det bakre eller fremre propell som er skadet? -dersom bakre propell, så kan man jo ha bakket for langt inn ved ankter inn /baug ut. -Men da finnes det nok et oppkuttet flytelelment en plass.. Her er det vel på sin plass med et bilde eller to. :) Standardpropellen er vel en legering som gir en relativt myk propell i forhold til stålpropell? isåfall er vel det til det gode for det er billigere at propellen med myk legering går heden enn at stålpropellen er tilmærmet hel, men resten av drevet er dradd i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Midt på sommeren er det selvsagt raskere å bytte propeller, men hvis skaden ikke er så stor, som du sier så er det utrolig hva gutta på http://www.winracepropellers.no/ kan gjøre for noen tusenlapper. Drevia.se har til tider gode priser på nye propeller. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Blue_Dragon Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 De som har gått på har nok merket det ja. Det er ulempen med utleie. Groing er nok det største problemet. Jeg har ca 1.6 på marsj. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Jeg har merket svært kraftig groing i år. Tror ikke jeg hadde kommet i plan med all den rur vi hadde på flaps, drev og propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Litt på sidelinjen, men bruk Drevhetten og ha et rent drev og propeller hele sesongen Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hei! Utrolig kjedelig å høre om skadene dine, sørg for skikkelige forsikringer på slike dyre ting, så svir det ikke så hardt når noe skjer. Angående ditt forbruk syntes jeg dette virker høyt, men dette har sikkert med alle faktorene du nevner å gjøre. Min båt, knappe 26 fot, 4 tonn med halvfulle tanker, samme motor. Toppturtall 3400 rpm, 35 knop, forbruk 51 liter i timen, den går gunstigst mellom 24 og 29 knop (om en ser bort fra fart opp mot 7 knop), da ned mot 1,06 per n.mil under gunstige forhold. men heller ingen problem å bruke 1,5 per n.mil, om en har dårlige forhold, mye flaps og nedtrimming etc. Sørlandsturen i fjor, 600 n.mil, gikk det med 900 liter drivstoff, dette gir 1,5 per.n.mil, da hadde vi mye slik ugunstig kjøring, motortimer på denne turen var 63 timer. Lykke til med utbedreing av skader og opp med farten, god sommer videre. PS! mener propellersettet skal koste 16500,- på volvos "nettbutikk". Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hei igjen og takk for innspill - og sympati Totalt sett får jeg vel si det har vært en bra båtdag idag. Et nytt sett med duprop av type G3 hadde en listepris på kr.18.513,-. Men vekstedet jeg kontaktet hadde også et sett demo-/brukte propeller i hylla si. De fikk jeg til en meget hyggelig pris, og til en pris som var lavere en egenandelen på forsikringen Gjorde dette på Vallø Motor / Marina, så jeg vil gjerne dele ut litt skryt til de for en "job well done" - på 2 timers varsel. Jeg gjorde ingenting annet enn å spørre om jeg kunne få heist opp båten med trucken - samt å betale. Resten ble ordnet - skiftet propeller, båten spylt, og satt ut igjen. Forøvrig kontaktet jeg også IF, og for ham jeg snakket med der hørtes dette uproblematisk ut for de:-) Leverte forresten propellene til reparasjon, og jeg får de igjen en gang sent i høst. Reserve eller kanskje selge de? Pappa fikk "ny" og ren båt, og smågutta fikk is, og da vi dro opp i plan og igjen traff vi igjen 30 knop som er båtens toppfart Fikk også opp o/min fra 3540 til 3640, og sistnevnte kjenner jeg igjen fra ifjor. Jeg glemte desverre å lese av instrumentet etter turen, men alt virker normalt igjen, og nå var det faktisk litt respons fra 25 knop og opp til toppfart igjen. Husker at det rant igjennom 54 l/t i 30 knop og flatt jern (tilsvarer vel 1.8 l/nm?). Mener å huske at jeg fikk forbruket ned til omkring 40-42 l/t i 25 knop. Det tilsvarer vel omtrent 1.68 l/nm. Går vanligvis litt saktere enn det, og om jeg husker riktig hadde jeg ofte turer der snittet ihht instrumentene var 1.4-1.5 l/nm. Ønsker alle en god sommer uten uhell med land! Hilsen Dennrick Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 (redigert) Eureka etterspurte bilder - ser at skadene virker små, men det er tydeligvis lite som skal til for å miste 2 knop og 100 o/min... Den fremre propellen har to blader som er skadet. Den bakre hadde et blad som slet litt med en flenge. Det er det til høyre - se helt nederst. Redigert 13.Juli.2011 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
SeaRaymond Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Flott det ordner seg og ikke hele feriebudsjettet røk med, fin båt forresten. Bavaria 28 er båt jeg kunne vurdert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.