Servicemannen Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Fleste AGM batterier av "12 års kvalitet" gir lignende startpower og Optima. De er spørs om indre motstand i batteriet. På grunn av form på seller har Optima ikke stort kapasitet der blymengden er vesentlig mindre i forhold til ytre mål på plastkasse. Men de gir godt spark i forhold til ampermengde de har. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Laholm Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Til innlegg 20: Jeg var ikke ute etter billigste, men beste. Og hva som er best er selvsagt et spørmål om kriterier. Jeg valgte den enkleste veien. Jeg har hatt Sønnak Exide 145Ah som har vart i noe over seks år, og valgte å skifte dem ut med samme type. Selvsagt fristende å gå for nyere teknologi, men jeg ser ingen grunn til å skifte en vinnende hest. Jeg valgte også i denne omgangen ikke å utvide batteriparken, det kan kanskje være en bestemmelse jeg senere angrer på, men det får vi ta etterhvert. Takk for mange interessante innlegg, for en teknologisk idiot er det alltid nyttig å kunne lene seg mot ekspertisen, selv om denne vanligvis ikke er entydig! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Nå syns jeg ikke denne 'ekspertisen' var spesielt tvetydig heller. Du fikk jo et par bra alternativer, med vettug begrunnelse. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Hvordan er disse Litium Iron batteriene i forhold til dagens? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
valvolainen Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Siden AGM og høyere ladespenning nevnes, mener å huske at en skillediode (som blir brukt til å separere strøm til start/forbruk men lade begge uten manuelt arbeid) stjeler 0,5-0,7V? Dette må jo da kompenseres for. Forøvrig hadde jeg et 130Ah agm batteri i bilen i ca to år, og dette ble ladet ut etpar ganger, men fortsatt kanonmasse strøm igjen etter opplading. Endog måtte jeg 'toppe' det med en batterilader fra tid til annen selv med ny dynamo. Der var det jo bare montert standard regulator, og batteriet var fortsatt sultent når dynamoen sluttet å levere strøm. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Årsaken til mine spørsmål i innlegg 22 er at jeg har hørt at når man bytter batterier så må man bytte alle? I min batteribank har jeg to til forbruk og et til start. Jeg vet ikke helt hvordan disse er koblet, men de er uansett koblet slik at når motoren ikke går, så brukes det ikke strøm fra startbatteriet. Det jeg har hørt er at dersom man f eks bytter et batteri, så vil dette uansett ikke fungere bedre enn det dårligste. På grunn av dette må man bytte alle?? Men i mitt tilfelle: Er startbatteriet i samme batteribank som forbruksbatteriene? Eller spurt på en annen måte: Jeg har et startbatteri som er gammelt, men virker fint. Hvis jeg bytter de to forbruksbatteriene, men ikke startbatteriet: Vil det gamle startbatteriet "begrense" de to nye forbruksbatteriene? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Neida, de er skilt av med en skillediode, og der står startbatteriet ditt alene. Du bør nok bytte begge forbruksbatteriene dine, siden disse står direkte koblet sammen. Men sålenge startbatteriet fungerer tilfredsstillende er det ikke nødvendig å bytte dette. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Hvordan er disse Litium Iron batteriene i forhold til dagens? Litium Iron har lite av farlige materialer og er derfor miljøvennligste batteriteknologien på markedet. Oppgitt Ah kan brukes og helt til siste amper er spenninga ca 13.2v. Ladekilde bør gi den spenningen produsent anbefaler med en-stepp ladekurve og elektronikken i batteriet sørger for begrensninger. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.