Jump to content

Skifte batterier, hvilken teknologi er best nå?

Laholm

Recommended Posts

Til innlegg 20: Jeg var ikke ute etter billigste, men beste. Og hva som er best er selvsagt et spørmål om kriterier. Jeg valgte den enkleste veien. Jeg har hatt Sønnak Exide 145Ah som har vart i noe over seks år, og valgte å skifte dem ut med samme type. Selvsagt fristende å gå for nyere teknologi, men jeg ser ingen grunn til å skifte en vinnende hest.

Jeg valgte også i denne omgangen ikke å utvide batteriparken, det kan kanskje være en bestemmelse jeg senere angrer på, men det får vi ta etterhvert.

Takk for mange interessante innlegg, for en teknologisk idiot er det alltid nyttig å kunne lene seg mot ekspertisen, selv om denne vanligvis ikke er entydig!

Laholm

Siden AGM og høyere ladespenning nevnes, mener å huske at en skillediode (som blir brukt til å separere strøm til start/forbruk men lade begge uten manuelt arbeid) stjeler 0,5-0,7V? Dette må jo da kompenseres for.

Forøvrig hadde jeg et 130Ah agm batteri i bilen i ca to år, og dette ble ladet ut etpar ganger, men fortsatt kanonmasse strøm igjen etter opplading.

Endog måtte jeg 'toppe' det med en batterilader fra tid til annen selv med ny dynamo. Der var det jo bare montert standard regulator, og batteriet var fortsatt sultent når dynamoen sluttet å levere strøm.

Årsaken til mine spørsmål i innlegg 22 er at jeg har hørt at når man bytter batterier så må man bytte alle?

I min batteribank har jeg to til forbruk og et til start. Jeg vet ikke helt hvordan disse er koblet, men de er uansett koblet slik at når motoren ikke går, så brukes det ikke strøm fra startbatteriet.

Det jeg har hørt er at dersom man f eks bytter et batteri, så vil dette uansett ikke fungere bedre enn det dårligste. På grunn av dette må man bytte alle??

Men i mitt tilfelle: Er startbatteriet i samme batteribank som forbruksbatteriene? Eller spurt på en annen måte: Jeg har et startbatteri som er gammelt, men virker fint. Hvis jeg bytter de to forbruksbatteriene, men ikke startbatteriet: Vil det gamle startbatteriet "begrense" de to nye forbruksbatteriene?

Hvordan er disse Litium Iron batteriene i forhold til dagens?

Litium Iron har lite av farlige materialer og er derfor miljøvennligste batteriteknologien på markedet. Oppgitt Ah kan brukes og helt til siste amper er spenninga ca 13.2v. Ladekilde bør gi den spenningen produsent anbefaler med en-stepp ladekurve og elektronikken i batteriet sørger for begrensninger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...