Mouche Startet 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2011 Grunnen til spørsmålet er at en "båtnabo" ba meg hjelpe ham å finne ut hvordan man sjekker oljen på motoren, en nesten helt ny 50hk Mercury firetakter. De visste heller ikke hvordan de skulle få av lokket eller hvor peilepinnen satt! Vi fikk åpnet lokket og fant frem til peilepinnen, og de var såre fornøyde da det var masse olje i motoren. Faktisk så mye at det rant ut og ble fine "ringer" av oljesøl på sjøen. Stopp et øyeblikk sa jeg, men det renner over av olje. Ja da er det i allefall nok sa de. Ja, sa jeg, lurer på om ikke det er litt feil å ha så mye olje i motoren at det renner ut av røret hvor peilepinnen er? Går sikkert greit sa de for vi skal bare kjøre sakte. Jeg anbefalte dem å få tømt ut litt, men det hadde de hverken tid, lyst eller utstyr til å gjøre. Men da de spurte meg hva som kan skje galt så ble jeg litt svar skyldig, men mener at flere her har uttalt at det kan være vel så ille med for mye olje som litt for lite så mitt spørsmål er da; Hva kan skje hvis man har for mye olje på? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
haugi Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Er ikke noen ekspert på området jeg heller, men mener og ha hørt at hvis det er altfor mye olje på motoren så kan det bli for høyt trykk i veiven, og dermed sprenge hele greia. Går ut ifra at det fra streker for max og min. på peilepinnen, og da skal man ikke fylle mer enn til max. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Sprengte simmeringer med påfølgende lekkasjerer er det jo en fare for. Olje kan bli med i forbrenningen og jeg tipper denne motoren har en okysgenføler i eksossystemet som kan skades av olje gjennom forbrenning. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 Går ut ifra at det fra streker for max og min. på peilepinnen, og da skal man ikke fylle mer enn til max. Jada, og den skalaen er sprengt med god margin for det er absolutt helt fullt av olje! Jeg så de kjørte ut, men ikke sett de tilbake enda. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.