Jump to content

Nordkapp, Yamarin, Ibiza, anbefalinger? (familie på 4)


Dagsven

Recommended Posts

He, he. Ser den. Er ikke så gæli når du får lagt ned kalesja, men enig i at de andre ser tøffere ut. Askeladden er vel ikke kjent for å ha de peneste båtene, i forhold til mange av konkurentene.

En annen ting som avgjorde for oss er den relativt store forskjellen med innenbords kontra utenbords motor på disse båtstørrelsene.

Du får mye bedre følelse av større båt med innenbords pluss at badeplattformen er mye bedre. Vet ikke hva som er drivstoff forbruket til de andre båtene, men jeg ligger på ca 36 l/ t på 26 knop med en 99 modell. Vet at mange andre med store utenbords har langt høyere forbruk enn det jeg har ved samme hastighet og tilsvarende båtstørrelser.

 

Tror du blir fornøyd uansett hva du lander på da alle samme er utrolig fine båter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vi har en Nordkapp 760 Noblesse med en E-TEC 250 HO. Fikk den i fjor vår og har brukt den meget aktivt helt siden da.

 

Vi vurderte 76DC mot 760 Noblesse og landet på Nordkapp pga uteplassen. Den er mye bedre i våre øyne. På Nordkappen kan man liksom gå litt rundt - det er faktisk endel ledig gulvplass. Mens i Yamarinen så går man på en smal sti, ned et trinn og setter seg pent ned! For oss passet det veldig dårlig. Er enig i at stikkabinen til Yamarin er fin. På Nordkapp sitter man tre stykker i fartsretning på fremste benk. Det synes vi er veldig bra. Det kan vel knapt sies om Yamarin med den sidestilte "sittebrønnen" på venstre side..

 

Vi var også fast bestemt på at båten må være mulig å fiske fra uten å være livredd for å få fisk! Vi føler at Yamarin ikke fungerer til dette da den ovale siteplassen har puter som ikke er lette å fjerne. På Nordkappen kan putene løsnes på to sekunder slik at man kan få en ekstremt fiskevennlig båt. Motorbrønnen duger veldig bra til å lagre fisk i. Vi har hatt 10 stk 2-3kg Sei liggende der mens vi bokstavelig talt hoppet hjemover på 1-1,5m bølger i 30 knop. Alle fiskene lå der når vi stoppet! Og med dusjen på badeplatformen så er det veldig lett å vaske seg på hendene etter at man har landet en fisk og skal frem til ratt/plotter igjen.

 

Kanskje det ikke betyr så mye for deg, men faktum er at Nordkappen har en mye mer morderne cockpit. Der kan det monteres store moderne kartplottere og fremdeles er det ekstra plass til f.eks VHF som vi har montert i vår. I mine øyne så er en 8-10-12 tommer kartplotter gull verdt i forhold til de mikroskopiske sakene som får plass i en Yamarin. Husk at plotteren skal kunne leses også mens du trøkker på i 40 knop i grov sjø! Det får man ikke til med mindre skjermen er av en viss størrelse!

 

Også kan vi ikke få fullrost motoren vår. Båten går rett og slett som ei kule. Har hatt 49 knop på flatt vann. Marsjfart ligger fra 20-40 knop. Normalt ligger vi i 30-32 når vi skal langt. Det er da den går mest økonomisk. Selv med fulle tanker på 280 liter bensin, 50 liter vann og 8 voksne om bord så løfter den ut av sjøen på et blunk! Alt maset om at Yamaha er verdens beste motor blir for meg en tullete avsporing. Både Yamaha, Evinrude og Suzuki på Ibiza er helt flotte motorer. Du skal ikke la valg av båt bli avgjort av hvilken av disse motorene som står på den.

 

Altså: Åpen og fin uteplass og fisking -> Nordkapp. Overnatting -> Yamarin.

 

Lett eller hva? ;-)

 

Her er forresten en liten

. (legg merke til isoporkassa som er bundet fast rett bak setet - den er full av fisk!)
Link to post
Share on other sites

Takk for et informativt innlegg. Dette gjorde det egentlig ganske lett for meg. Har bikket mot Nordkapp fra starten og nå tror jeg at jeg lander på det. I og med at vi har hytte ved sjøen, skal båten brukes til dagsturer, fisking, gutteturer og familieturer med en sjelden gang overnatting. Det at Nordkappen da har større uteplass samt mye finere linjer gjør at vi lander her :thumbsup: Så også videosnutten og ser at du har HO motoren :cheers_wine:

 

Ser at du har montert VHF på høyre side av dæshen, trådløs sak?

Link to post
Share on other sites

Det er en Garmin VHF 300 AIS som står i vår båt. Den er veldig grei i og med at radioforsterkeren sitter som en separat boks og kan monteres inne i dashbordet. Det er kun håndsettet som skal monteres utvendig. På dette håndsettet har man all betjening gjennom scrollehjul, ok-knapp og noen få såkalte soft-buttons. Det finnes hard-buttons til de viktigste funksjonene som f.eks distress call.

 

Den har som navnet tilsier AIS funksjonalitet innebygget. AIS gjør at du får opp yrkesfartøy på kartplotteren og alarmer dersom du ligger på en kurs som på et tidspunkt kommer for nær en av disse båtene.

Link to post
Share on other sites

He, he. Ser den. Er ikke så gæli når du får lagt ned kalesja, men enig i at de andre ser tøffere ut. Askeladden er vel ikke kjent for å ha de peneste båtene, i forhold til mange av konkurentene.

En annen ting som avgjorde for oss er den relativt store forskjellen med innenbords kontra utenbords motor på disse båtstørrelsene.

Du får mye bedre følelse av større båt med innenbords pluss at badeplattformen er mye bedre. Vet ikke hva som er drivstoff forbruket til de andre båtene, men jeg ligger på ca 36 l/ t på 26 knop med en 99 modell. Vet at mange andre med store utenbords har langt høyere forbruk enn det jeg har ved samme hastighet og tilsvarende båtstørrelser.

 

Tror du blir fornøyd uansett hva du lander på da alle samme er utrolig fine båter :yesnod:

 

Den ser som sagt utrolig bra utnyttet i forhold til antall fot:) For min del blir det også uaktuelt med innenbordsmotor. Ulempen med utenbords er at jeg ikke får festet noe gummitbåt til poden :headbang:

Link to post
Share on other sites

Vi har følgende utstyr på vår:

- Baugpropell

- Ankervinsj

- Fjernkontroll til baugpropell og ankervinsj

- Garmin 4008 plotter med Garmin GSD22/P79 ekkolodd

- Kjøleskuff

- Syrefast vindskjerm

- Havnepresenning

 

Ville ikke vært foruten baugpropellen. Båten er veldig lett i baugen og når man skal inn mot en brygge med litt sidevind så er den gull verdt. Disse gamle historiefortellerene som maser om at det er nederlag å bruke baugpropellen er det bare å ignorere! Det er akkurat de samme folkene som sier at ESP og ABS ikke er nødvendig bare man kan å kjøre bil...

 

Ankervinsj med fjernkontroll er også helt gull. Vi går ofte i land på et svaberg eller liknende. Jeg slipper ankeret et stykke fra land, kjører baugen helt klin inntil svaberget, får alle i land, trekker båten ut et par meter på ankervinsjen mens jeg står på land og holder i baugtauet og styrer det hele med fjernkontrollen. Dette er definitivt utstyr som øker komforten ombord og som fjerner mye mas og kjas som spesielt fruene ikke liker... ;-)

 

Kjøleskuffen er også veldig god å ha. Den kjøler drikke nesten ned på frysepunktet - supereffektiv!

 

Havnepresenning er et must! Lar du båten ligge med kalesjen oppe så ødelegger du den over tid - og den er dyr. Havnepresenningen er av PVC og tåler måkeskit og er veldig kjapp å montere av/på.

 

Vi har ikke el-toalett. Dette savner vi og skulle ønske vi hadde valgt dette når vi kjøpte båten. Det blir litt styr med den porta-potti'en vi har i båten vår.

 

Vi har heller ikke pentry. Dette savner vi ikke. Oftest går man i land for å grille og da trenger man ikke pentryet i båten. Det blir uansett så langt unna et brukbart kjøkken at det for oss ikke var aktuelt. Vi har også kjøpt en liten primus multifuel som koker opp vann på et blunk dersom man skal lage kaffe e.l.

Link to post
Share on other sites

Ang de du linket til i annen tråd.

Jeg har selv hatt en 2010 mod 650, og har sett på 760 en del. Nye 655 synes jeg er mye mer praktisk enn 760, men den faller utenom dine søkekriterier så vi holder den utenom. Jeg synes at 760 har en litt liten vindskjerm i forhold til båten. Dette forsvinner noe når båten har blå skrogside, man får liksom delt opp båten, slik at forholdet vindskjerm-skrogside ikke blir så markant.

Så skulle jeg kjøpt en 760 ville jeg tatt en telefon og sett på denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28251025 , i et marked der det er lite bevegelse kan man være litt kynisk, og når det står "må selges, gi bud" ville jeg "følt" litt på selgeren og diskret prøvd å finne ut hvor smertegrensen lå. Den har riktignok ikke baugprop eller ankervinsj, men den har den rette byssa.

Så var det denne da http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29091238 , har som du sier ankervinsj og baugprop, men mangler bysse. Så av disse to ville jeg gått for den første. Men begge er gode kandidater.

Du nevner at det ikke omsetning på 760er for tiden, kanskje alle sitter og venter, slik som du :wink: .

Og noen er nok høyt priset. Kanskje de gjør som meg, da jeg annonserte min 650. De må ikke selge, men setter en høy pris og ser om det napper. Får de solgt, har de mer penger å "leke" med etterpå. Jeg satte en høy pris på min, tenkte at fikk jeg solgt den, kunne jeg kjøpe en ny 655, i stedet ble det bytte i stor båt...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Kjetil S. :thumbsup:

 

Byssa koster ca. 15.000,- å ettermontere så den er betraktelig billigere enn feks. baugpropp, ankervinjs og toalett. 650 blir dessverre for liten, samt 760n går bedre i sjøen. Det er rimelig værhardt der båten skal seile. Jeg har vært i kontakt med nevnte selger, men for meg virker det ikke som om han er så ivrig. Velger derfor å avente. Alle jeg snakker med sier VENT!!!! Prisene vil falle. Det kan godt hende? Hvis man ser på båt kontra bil er det mye mer fantasipriser på båt kontra bil. Med det mener jeg at det er mange som legger ut båten (tror jeg) nesten bare for å teste markedet. Jeg ønsker som sagt baugpropp, ankervinjs, gamle byssa og vannklossett. Kan hende jeg må bare innfinde meg i å ettermontere noe, men til de prisene som ligger ute nå blir nesten hoppet opp til ny båt svært liten. :sailing:

Redigert av Dagsven (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, jeg har sett det er de som sier at man skal vente. Og venter man lenge nok blir en feks 08 modell ganske så billig. Men vil man være ute båt i 10 år :wink: ?

Det er ikke lett å vite hva som er rett tid å kjøpe, og hva man skal kjøpe til hvilken pris. Alt kommer an på hvor sugen man er på båt. Men jeg mener at Nordkapp er det beste alternativet av de du har nevnt her, og mener at de står listet i riktig rekkefølge i overskriften din :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...