Jump to content

Hvordan kalibrere Micro Commander hendler?


ultra1

Recommended Posts

Hei. Har en båt med to kad43 og to styreposisjoner, og MicroCommander kontrollsystem. Alt har virket som det skulle, helt til jeg skulle bruke båten i dag tidlig. Når bb hendel står i midtstille kobler aggregatet inn, når hendelen står i stille for aktover står aggregatet i fri, og når jeg gir videre gass bakover bakker båten. Kontrollhendelen på bb motor står i den posisjonen den skal på flybridge, og virker som den skal.

Så virker på en måte som om potmeteret på hendelen nede har kommt ut av stille, noen som vet hvordan kalibrerer dette oppigjen?

Har monteringspapirene, men sto ikkje noke om hvordan det gjøres der.

Er forøvrig fra 2002.

Link to post
Share on other sites

Om kontrollboksen din regner full, kan det muligens hende at midtpunktets avlesning blir feil. Men jeg betviler egentlig dette...

 

Har du lagt om wirene i forbindelse med pakking, service eller lignende?

Har du uten vitende og vilje kunnet slå over noen av vippebryterne i kontrollboksen eller lignende?

Har du demontert wirene, og kontrollert at de løper lett i strømpene?

Har du demontert wirene, og kontrollert at gir/gass-hendler på girboks og motor løper lett?

 

Som oftest er det sånne feilkilder. Og det er uansett best å eliminere mekaniske feil før man starter på elektronikken...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hei,takk for gode forslag. Hadde båten på vogna i dag tidlig for å kontrolere at det ikkje var feil på aggregatet/vaieren. Koblet vaieren ifra gearmekanismen på aggregatet for å kontrolere at wiren fikk løpe fritt. Når eg satte hendelen i midtposisjon stilte wiren seg nøyaktig slik den skulle for forover, i akteroverposisjon stillte den seg nøyaktig slik den skulle for fri, og når eg ga pådrag akterover girte den slik den passet for akterover.

 

-Så er ikkje kun litt finjustering på endestkke vaier

-Har ikkje pakket om båt eller rørt vaiere overhodet

-Har ikkje rørt vippebrytere i kontrollboks

-Wirene løper lett i strømpene

 

Det eg finner som litt rart er at den girer som den skal med hendelen oppe, men ikkje med hendelen nede.

 

Kontrollboks står inne i båten, tørt og godt. Er av den typen som har en felles boks for gear/gasswire pr motor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei.

Fikk du noe skikk på disse kontrollboksene? Jeg vet i hvertfall at hver gang du setter på hovedstrømmen og starter motorene samt kvitterer med knappen for valgt styreposisjon...så skal systemet calibrere seg selv.

 

Det er kun en verdi i ohm som leses av i spaken som er gitt ved nøytral og ved økning og miskning av denne motstand så vil gir koble inn for og akter...alternativt også gi gass. Sjekk for løse ledningen/dårlig kontakt.

 

Ps. Skulle alt gå ad undas...så har jeg noen spaker liggende tilsalgs på markedet her.

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Fikk du noe skikk på disse kontrollboksene? Jeg vet i hvertfall at hver gang du setter på hovedstrømmen og starter motorene samt kvitterer med knappen for valgt styreposisjon...så skal systemet calibrere seg selv.

 

Det er kun en verdi i ohm som leses av i spaken som er gitt ved nøytral og ved økning og miskning av denne motstand så vil gir koble inn for og akter...alternativt også gi gass. Sjekk for løse ledningen/dårlig kontakt.

 

Ps. Skulle alt gå ad undas...så har jeg noen spaker liggende tilsalgs på markedet her.

 

er dette sånne universelle greier???

jeg planlegger å bygge ut volvoen min med en ekstra styreposisjon, og trenger på sikt en ekstra giroggass, har sånn evc eller hva det nå heter

Link to post
Share on other sites

Det står ju beskrivet i brukar handledningen hur man justerar in gas och växelkablar, men om fenomenet har kommit plötsligt så är det väl mer troligt att det är reglaget eller dess 8-poliga anslutning som spökar.

 

Får Du någon speciell ljudsignal?

 

Har Du brukarhandledningen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...