ultra1 Startet 11.Juli.2011 Del på Facebook Startet 11.Juli.2011 Hei. Har en båt med to kad43 og to styreposisjoner, og MicroCommander kontrollsystem. Alt har virket som det skulle, helt til jeg skulle bruke båten i dag tidlig. Når bb hendel står i midtstille kobler aggregatet inn, når hendelen står i stille for aktover står aggregatet i fri, og når jeg gir videre gass bakover bakker båten. Kontrollhendelen på bb motor står i den posisjonen den skal på flybridge, og virker som den skal. Så virker på en måte som om potmeteret på hendelen nede har kommt ut av stille, noen som vet hvordan kalibrerer dette oppigjen? Har monteringspapirene, men sto ikkje noke om hvordan det gjøres der. Er forøvrig fra 2002. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Om kontrollboksen din regner full, kan det muligens hende at midtpunktets avlesning blir feil. Men jeg betviler egentlig dette... Har du lagt om wirene i forbindelse med pakking, service eller lignende? Har du uten vitende og vilje kunnet slå over noen av vippebryterne i kontrollboksen eller lignende? Har du demontert wirene, og kontrollert at de løper lett i strømpene? Har du demontert wirene, og kontrollert at gir/gass-hendler på girboks og motor løper lett? Som oftest er det sånne feilkilder. Og det er uansett best å eliminere mekaniske feil før man starter på elektronikken... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 (redigert) MicroCommander av typen du har har vel aktuatorbokser rett ved motor/gear, og kabler/wirer mellom gear og gasshendel på motor? Hvis det stemmer så kan du kalibrere lengden på kablene/wirene slik at det blir riktig vil jeg anta? Kan jo være bare bittelitt som skal til.. Redigert 11.Juli.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Som oftest er det sånne feilkilder. Og det er uansett best å eliminere mekaniske feil før man starter på elektronikken... Enig! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ultra1 Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Hei,takk for gode forslag. Hadde båten på vogna i dag tidlig for å kontrolere at det ikkje var feil på aggregatet/vaieren. Koblet vaieren ifra gearmekanismen på aggregatet for å kontrolere at wiren fikk løpe fritt. Når eg satte hendelen i midtposisjon stilte wiren seg nøyaktig slik den skulle for forover, i akteroverposisjon stillte den seg nøyaktig slik den skulle for fri, og når eg ga pådrag akterover girte den slik den passet for akterover. -Så er ikkje kun litt finjustering på endestkke vaier -Har ikkje pakket om båt eller rørt vaiere overhodet -Har ikkje rørt vippebrytere i kontrollboks -Wirene løper lett i strømpene Det eg finner som litt rart er at den girer som den skal med hendelen oppe, men ikkje med hendelen nede. Kontrollboks står inne i båten, tørt og godt. Er av den typen som har en felles boks for gear/gasswire pr motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Juster pot.meteret på spakken, skjer at den forskyver seg. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 (redigert) Hei. Fikk du noe skikk på disse kontrollboksene? Jeg vet i hvertfall at hver gang du setter på hovedstrømmen og starter motorene samt kvitterer med knappen for valgt styreposisjon...så skal systemet calibrere seg selv. Det er kun en verdi i ohm som leses av i spaken som er gitt ved nøytral og ved økning og miskning av denne motstand så vil gir koble inn for og akter...alternativt også gi gass. Sjekk for løse ledningen/dårlig kontakt. Ps. Skulle alt gå ad undas...så har jeg noen spaker liggende tilsalgs på markedet her. Redigert 19.Oktober.2011 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt79 Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Hei. Fikk du noe skikk på disse kontrollboksene? Jeg vet i hvertfall at hver gang du setter på hovedstrømmen og starter motorene samt kvitterer med knappen for valgt styreposisjon...så skal systemet calibrere seg selv. Det er kun en verdi i ohm som leses av i spaken som er gitt ved nøytral og ved økning og miskning av denne motstand så vil gir koble inn for og akter...alternativt også gi gass. Sjekk for løse ledningen/dårlig kontakt. Ps. Skulle alt gå ad undas...så har jeg noen spaker liggende tilsalgs på markedet her. er dette sånne universelle greier??? jeg planlegger å bygge ut volvoen min med en ekstra styreposisjon, og trenger på sikt en ekstra giroggass, har sånn evc eller hva det nå heter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Det står ju beskrivet i brukar handledningen hur man justerar in gas och växelkablar, men om fenomenet har kommit plötsligt så är det väl mer troligt att det är reglaget eller dess 8-poliga anslutning som spökar. Får Du någon speciell ljudsignal? Har Du brukarhandledningen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.