Jump to content

Sleipner baugpropell - kutter etter 20 sekunder


thov

Recommended Posts

Hadde selv det samme problemet på min SP75.

Problmet var at børsten/e.

De/den satt fast.

Renset truster og utvidet sporet som børstene gikk i og problemet var løst.

 

Har samtidig i år montert inn nye AGM batterier og montert et eget ved baugtrusteren, så nå er det krefter i baugtrusteren.

 

Er storfornøyd med AGM batteriene. Lader raskere og holder spenningen høyere og lengere enn jeg noen gang har opplevd :thumbsup:

 

Nå mangler det bare mere sol her på sørlandet :seeya:

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Det skal nok ikke så mye til før børstene setter seg fast på disse motorene. Pasningen i sporene de ligger og jobber i er temmelig tighte, samtidig som godset er laget av støpt aluminium. Noe som eirer og korroderer temmelig mye (og hurtig) i maritime, ofte salte og fuktige omgivelser. Jeg filte bort irren samt ørlite granne ekstra av sporene med en liten flatfil for å sikre at børstene fikk klaring nok til å ikke sette seg så fort igjen.

Man må være forsiktig med tanga for å ikke klemme sund børstene når de skal trekkes opp etter at fjærpakken er fjernet siden de kan sitte godt. Sammen med smøring, fuktfordriving og tørking gjorde dette jobben. Jeg har svært kort avstand fra batteripakke til hekkthruster og god dimmensjonering på kabling så spenningstap er ikke et problem for meg. Bruker thruster stort sett bare få sekunder av gangen som den siste nikken ut fra eller til kai. Men har belastningstestet systemet og har ikke problem med 2-3 minutter om behøvelig uten turtallsdropp.

Har man feil med thruster kan selvfølgelig feilkildene være mange, men i mitt tilfellet var det spart tid med en kjapp telefon til Sleipner siden man ikke trenger å finne opp kruttet på nytt hver gang. De kjenner nok feilkildene godt. Slitasje var ingen tema hos meg da thruster er 2 1/2 år og lite brukt.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Feilen er funnet og fikset:

Når jeg målte spenningstapet under drift av trusteren i fjor sommer falt det raskt ned til under 9 V.

Batteriet nærmest trusteren var et Biltema startbatteri av ikke akurat ypperste kvalitet og det andre batteriet i kretsen var Bavaria's standard startbatteri. Begge var fra 2005 - såkalt vedlikeholdsfrie - og selv om jeg hadde passet på at de alltid var toppladet bestemte jeg meg for å skifte de ut i vinter.

Erstatningen ble to stk. røde Optima-batterier med gode startstrømsegenskaper (skal kunne levere 800 A hver seg i en viss periode).

Etter sjøsetting gikk det ikke lang tid før jeg testet trusteren, men fikk en nedtur da den stort sett oppførte seg som i fjor - noe lenger driftstid, men stort sett de samme symptomene - brått halvering av krafta etter ca. 20 sek.

Demonterte da elektromotoren og tok den med hjem på benken.

Fant fort ut at et par av børstene satt temmelig godt fast og gjorde jobben som Chiefengineer beskrev - litt filing og 5-56.

Jobben tok ikke mer enn en halvtime (begriper ikke nå hvorfor jeg gruet meg for dette og ikke fikk ut fingeren før).

Ned i båten igjen og monterte trusteren - så testen:

Kjørte den i 30 sek. hver vei uten problemer! Ventet 5 minutter og gjentok testen flere ganger.

Konklusjon: Gunped, Chiefengineer og Sitrin hadde rett - børstene var problemet.

Jobben: Litt filing for å få bort oksidering (ikke mye) og smøring med 5-56 og børstene kunne bevege seg.

De nye batteriene jeg monterte gjør vel drift trusteren noe bedre, men det var ikke de som var problemet.

 

Takk til de som engasjerte seg i problemet mitt. Løsningen på problemet var egentlig enkel og det er ekstra fint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...