Jump to content

Er det mulig å vaske opp i sjøvann?


Medusa

Recommended Posts

Har alltid passet på å montere sjøvann-inntak (fremst i baugen) med filter frem til oppvasken og toalett. Er sjøen ren så ser jeg ikke noen grunn til at en skal koke poteter i ferskvann tilsatt salt. 50/50 blanding ferskvann/sjøvann så kan en koke det meste av grønsaker. Vaske seg i sjøvann er jo ikke noen forskjell fra livmoren vi kom fra - der var det salt vist jeg ikke husker feil :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

På havseilas får man kjeft av skippern om man vasker i noe annet enn saltvann! Metoden er at man først skyller/skraper av matrester, så vasker man i klart havvann med litt Zalo el. lign. Skyller så igjen i havvann og tørker så med oppvaskhåndklær. Havvann kan man fråtse i, mens ferskvannsbeholdninga er man ekstremt forsiktig med inntil man ser land.

 

Både poteter, grønnsaker og pasta blir helt topp når man koker det i havvann.

 

Har også vasket klær i saltvann, men da får man en følelse av at det 'aldri' blir tørt, saltet som blir igjen trekker til seg vann. Nylon/kunstoffklær kan man med litt hell få ut noe av saltet ved å henge det høyt så det blafrer og får lufta ut saltet. Går også på ullklær, mens denne metoden funker ikke i hele tatt med bomullsklær.

 

For kroppen fins ikke noe bedre enn havvann å vaske seg i!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

En måte å spare vann til oppvask på er å lage seg en liten kraftig superblanding på en spruteflaske, feks. til en 1/2 liters flaske:

-1-2 korker salmiakk

-1 lang sprut

-Fylles opp med vann

 

Spray dette på oppvasken, la stå ett par minutter, skyll så av med vann.

Salmiakklukten forsvinner helt etterpå.........

 

Meget effektiv fettløser! Har hørt om de som har brukt denne til motorvask også..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke ferskvannstank i det hele tatt ombord. Det er en bitteliten vask ombord m/ pumpekran som jeg antar er ment for sjøvann, men denne er ikke koblet til noensteds, så jeg bruker den som søppeldunk. Det vi har med av ferskvann brukes omtrent bare som drikkevann eller tevann, koking av ris o.l.

 

Jeg dypper først oppvasken i havet, bruker en oppvaskbørste til å fjerne det grovste, deretter bruker jeg en oppvasksvamp/skrubb med sjøvann og oppvaskmiddel, skyller i havet og tørker deretter med tørkepapir. Det er klart, kaldt sjøvann er ikke det mest effektive for å få ting rent, men dersom man er litt flittig og tar unna oppvasken med det samme (og ikke lar den stå lenge), så går det greit. Jeg bruker også sjøvann til å koke poteter og fisk, og en skvett sjøvann i annen matlaging i stedet for å tilsette salt. Nå har jeg båten i Nord-Norge da, der er forurensing ikke så veldig stort problem ... men jeg ville neppe tatt oppvasken slik midt i havnebassenget i Tromsø. Mtp toalettutslipp fra nabobåter skal det i teorien ikke være noe problem dersom man koker opp vannet først ... jeg vet ikke, problemstillingen har så langt stort sett vært uaktuell for min del.

 

(det verste er i grunnen at vi ikke har så enkel tilgang til sjøen ombord - jeg må strekke meg ganske langt over rekka for å få tak i sjøvann. Det fungerer best å ta oppvasken dersom det er litt vind i seilene...)

Link to post
Share on other sites

Hva er galt med å bruke salmiakk til motorvask? Vel og merke dersom sprutflaska er fyllt opp med ferskvann og ikke sjøvann (dét stod det ingenting om i postingen).

Ikke noe galt i det. Måtte bar glise - motorvask er jo tøffe greier, så sammenligningen ble etter min mening bare litt hårete... :tongue:

Redigert av jsw (see edit history)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I båtferien har jeg prøvd å benytte sjøvann til diverse ting, etter anbefalinger i denne tråden.

Å vaske opp i sjøvann er inga problem, og blir vel en fast rutine på lengre turer heretter.

 

Både poteter, grønnsaker og pasta blir helt topp når man koker det i havvann.

Vil ikke anbefale noen å koke pasta i sjøvann...det er ikke mulig. Vi hadde en spagettimiddag kokt på sjøvann, og etter noen få munnfuller måtte vi alle fire kaste maten i søppla. Jeg er glad i salt, men dette ble i aller meste laget...tro meg!!

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad i salt, men dette ble i aller meste laget...tro meg!!

Feskvann / sjøvann fordelt 50 / 50 til pasta og poteter / grønnsaker skulle gå fint. Forsøk med ekte asparges neste gang - kokt i 3,7 minutter. Himmelsk!

Men noen plasser er det mere salt i sjøen enn en ønsker seg så en munnsjenk til å teste ut gehalten på sjøvannet er en bra investering bortsett fra at denne karen også må fødes på.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som har løst dette på effektivt vis. Kjernen i hans løsning er pappservise :wink: . Etter middagen er fortært, er det bare å rydde vekk og stappe i søppelet. Man bør være forsiktig med å bruke finservise man fikk i bryllupet, dagen etter man kommer hjem fra en lengre ferie, eneste...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Finnes der uekte? :crazy:

 

mvh tuffff

Disse i boks. Greit nok til skinke vist en ikke har noe annet. "Ferske" og nyplukket asparges overgår det meste. En miks med litt blomkol rosetter setter en spiss på måltidet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...