Los Endos Startet 11.Juli.2011 Del på Facebook Startet 11.Juli.2011 Hei! Jeg fikk idag et merkelig problem i min båt. Motorene startet enkelt og uproblematisk, men fikk ikke liv i kartplotter. Så plutselig etter 20 minutters gange skrudde kartplotteren seg på, virket noen få minutter, og skrudde seg av igjen.!?! Det viser seg at ingen av de elektriske komponentene koblet til forbruksbatteriene virker. Ikke vannpumpa til kranene, ikke lys, ikke åpneren til motorrommet, etc. I hovedstrømskapet er det 4 brytere. En til forbruk, en til hver motor + en "emergency" som kobler alle sammen for å kunne få start på motorer ved lite strøm. En hovedsikring er det også der, men den hadde ikke gått. Ingen andre sikringer hadde heller gått. Jeg lurer på om kjøleskapet er koblet utenom hovedstrømsbryterne (jeg burde vite det selvsagt, men er usikker nå), og at det kan være selvforskyldt av meg siden jeg ikke har skrudd av kjøleskapet når det ikke har vært i bruk, og at faktisk forbruksbatteriene er tomme. MEN jeg satte på landstrømskabelen for å lade i ettermiddag, og var nede der i kveld, og ingen endring. DA hadde jeg ladet et par timer. Er batteriene helt knekjørt så kan de være defekte selvsagt. Men vi var ute på torsdag, uten at jeg merket noen problemer da, og det virker rart om de ble så utladet så fort. Hva kan årsaken være til at jeg opplever disse problemene? Det virker nærmest som om selve hovedstrømsbryteren er gåen, men jeg er ikke elektriker så jeg sliter litt her. Alle forslag tas imot med takk. Mvh Torbjørn Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Umulig å svare på uten at noen har tatt runden med måleinstrument. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Hvis kjøleskapet har tømt forbruksbatteriene fullstendig, og laderne ikke er designet for å starte lading fra null, kan du gjøre følgende: Slå på bryteren "Emergency". Da vil også forbruksbatteriene få spenning, og ladingen vil starte. Etter at ladingen er kommet i gang, kan du slå av bryteren igjen. Er det dette som er årsaken til problemet, vil alt nå fungere normalt igjen. For fremtiden bør du sikre at kjøleskapet ikke tømmer batteriene helt. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 Hei, og takk for forslag. Jeg var nedom båten idag tidlig før jeg dro på jobb. Ingen strøm. Jeg gjorde som forslaget over, satte på "emergency" bryteren, og satte på lading. Svinger nedom på vei hjem fra jobb igjen. Jeg skal låne med meg noe måleverktøy fra jobben for å se om det er liv i batteriene mine i det hele tatt. Merkelig dette. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2011 (redigert) Tror min svenske båt lever sitt eget liv... Dro ned i båthavna i kveld, koblet fra landstrømmen, skrudde på bryteren for forbruk, men uten noen som helst slags form for reaksjon. Ingenting virket. Målte spenningen på batteriene, ca 13,5 v på startbatteriene, og ca 13v på forbruk. Konklusjonen var da at det må være dårlig kontakt et sted, eller selve hovedbryteren som har tatt kvelden. Det var en nydelig kveld, så det ble en liten kjøretur også. Plutselig, etter sikkert nesten en times kjøring ser jeg at endel instrumenter våkner til liv. Siden var alt ok. Jeg skudde av og på hovedstrømbryteren mange ganger, og nå virket den ok hver gang... For en tid tilbake vasket jeg båten, og ved en miss sto skapet til hovedstrømsbryterne åpen. Det ble temmelig vått, og jeg tenkte i mitt stille sinn at dette kan jo ikke gå bra, men det gikk tilsynelatende bra. Imidlertid sprayet jeg 556 inn i koblingene i går (som et skudd i tåka), og kan det være så enkelt? At det irret litt etter en tid, og kontakten ble bedre etter litt 556? Eller burde jeg skru ut skapet til bryterne, og gå over alle koblingene??? Strøm er ikke min greie, og jeg vil være helt trygg på at dette er ok.... Redigert 12.Juli.2011 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 13.Juli.2011 Del på Facebook Svart 13.Juli.2011 Det er vel nesten åpenbart at du har en dårlig kobling ett eller annet sted. Når ting våkner til liv ved kjøring kan det være ristingen i sjøen som gir kontakt igjen. Uansett skader det ikke å skru opp koblingsskapet å gå over alle ledninger og fester og sjekke for løse kabler og irr. Du behøver 0 innsikt i strøm for å sjekke dette. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.