Frode Stiansen Startet 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2011 Kjøpte i høst en 87 mod Draco 2400 styling med en 2004 mod VP 5,0 GXI-E. Gangtid på motor var da 249timer. Ved besiktigelse kunne eier fortelle at han hadde mistanke om vannlekasje gjennom transomen til drevet. Dette fikk jeg med i kontrakten og dette skulle selvfølgelig repareres før overtagelse. Forrige eier har jo her ikke utelatt noen opplysninger. Båten ble levert til meg i Desember måned hvorpå jeg vinterlagret båten. I April ble båten sjøsatt og alt så tilsynelatende tett ut. To dager senere skulle vi på påsketur, skulle ta den vanlige sjekken før oppstart å syns det var urimelig mye vann i motorrommet. Tenkte det var regnvann siden det hadde regnet ganske godt i dagene før. Lenset dette ut og turen gikk til første stoppested (Skjerjehamn). Etter en god middag skulle vi videre til Finnafjorden. Forsiktige meg tar selvfølgelig enda en sjekk før oppstart og oppdager at det igjen er urimelig mye vann i motorrommet. Tenkte dette kanskje fremdeles kunne være regnvann som har kommet sigende frem fra kriker og kroker når båten har vært i bevegelse. Lenset dette og hørte da tydelige dryppelyder i bakkant på motor. Klarte å lure kroppen min ned i motorrommet og kunne bekrefte lekasje i området for transomplaten. Tok en runde med meg selv og vurderte det slik henn at påsketuren kunne fortsette, men med dette under oppsikt. Hadde forøvrig en nydelig påsketur. Da vi kom hjem tok jeg kontakt med forrige eier og fortalte hva jeg hadde oppdaget! Etter en tids samtale ble vi enige om at jeg skulle reparere dette selv og han skulle ta kosten for denne reparasjonen. Nå når jobben er gjort og båten er tett er jeg selvfølgelig fornøyd med båten, men desverre mindre fornøyd med forrige eier. Svarene jeg har fått er at jeg skulle ta kontakt med Framnes maritime som har montert dette og få de til å erstatte dette. Noe jeg tvilte ville bli en løsning siden det ikke er noe form for garanti etter 7 år. De avviste selvfølgelig dette. Når jeg da ringer tilbake for å fortelle dette fikk jeg til svar at han skulle tenke på det. Siden har jeg ikke fått kontakt.... Hva gjør jeg, noen som har tips eller råd å komme med. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 (redigert) Såvidt jeg kan se har du ikke skrevet noe om hvor stor kostnaden på reparasjon er. Er denne betydelig hadde jeg nok prøvd å tatt noen runder til med forrige eier av båt. I og med at lekkasjen er nevnt i kontrakt har du forholdsvis gode kort på hånda. Hvis ikke det hjelper er vel forliksrådet og eventuelt Båtadvokaten neste instans. Redigert 11.Juli.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2011 For meg ble dette en betydelig kostnad. Havnet på rett i overkant av 23000 kroner. Dette er for å ta båten på land, ut og inn med motor, samtlige deler og sjøsetting igjen. Takknemlig for alle svar og tips!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Var det tidligere eier eller et verksted som reparerte lekkasjen i vinter?, Hvis dette var et verksted, er det jo en reklamasjon til de! Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
christpa Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 (redigert) Hvis det står i kontrakten at feilen skal utbedres, og forrige eier ikke kan dokumentere at dette er skjedd fra kontraktsinngåelse til du overtok båten har du sterke kort på hånda. Eller misforstår jeg hva du skriver.? Hvis det over stemmer ville jeg sendt vedkommende et brev hvor du ber han dekke utgifter i forbindelse med avtalt utbedring av kjent feil. Legg med kvitteringer og gi 14 dagers frist til å imøtekomme kravet ditt. Ellers oversendes saken forliksrådet/forbrukertvistutvalget. Mye avhenger som sagt av hvilken type kontrakt som er skrevet og hva som står i den. Redigert 12.Juli.2011 av christpa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Har brukt maritim start sin kjøpekontrakt! Ordlyden for dette punktet er som følger: Motoroljelekasje og vannlekasje i drevgjennomføring repareres før overtakelse. Mener jo at dette skulle være et "vanntett" punkt som sikret meg mot utgifter ifm denne lekasjen. Motoroljelekasjen har blitt utbedret så den er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 *dytter litt på denne* Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.