Jump to content

Kabler og kabelsko, mm2

Zach

Recommended Posts

Jeg har planlagt å bytte ut diverse tykke (25+ mm2) kabler ombord med fortinnede kabler, bl.a. er par meter 35 mm2 kabel som jeg har fått fra Maritim. Stor var overraskelsen da kabelen passet fint i kabelsko som er merket 25-8 F. Må vel være for 25 mm2 kabel (og 8 mm Ø hull for bolt)? Kabelen passet også perfekt i kabelsko merket SC 35. Begge har 8 mm åpning i hylsen for kabelen. Hva betyr merkingen på disse kabelsko? Kabelen er ca 7,5 mm Ø i diameter. Hvordan beregne kabeltykkelse i mm2? (Prøvde med formelen Pi x R x R, men fikk 45 mm2). Regne mm2 på én tråd og telle antall blir noe tungvint.

Redigert av Zach (see edit history)

Takk for tabellene. Interssant å se at det finnes kabelsko for 35 mm2 kabel med 6 mm hull for bolt. Hverken Maritim eller Elfa har slike, så jeg bestilte for 25 mm2. Indre Ø i hylsa er imidlertid 8,2 mm, og skal da passe 35 mm2 - noe den også gjorde(!).

Ellers synes jeg de fortinnede kablene fra Maritim på 25+ mm2 var i stiveste laget. Det er brukt 0,4 mm tråd. De kablene jeg byttet ut var med 0,2 mm tråd og svært fleksible, men dessverre ikke fortinnede.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...