volvo_penta_ Startet 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2011 Hvordan fungerer dettte med våt eksos kombinert med turbo? Er det så enkelt at sjøvannet går inn i eksosen etter turbo bare? Får manifold tilstrekkelig med kjøling før turbo da? Noen som har noen formening om hvordan det vil være å marineisere en VW/audi/volvo v70 2,5 tdi (D5252T) (5 syl)? Tenker å bruke ferskvannskjøling og varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Det er ikke vanskeligere nei, man slipper sjøvannet inn etter turboen. De fleste marien turboer er vannkjølte, men det finnes også tilfeller der man har brukt luftkjølte og isolert disse godt for å unngå brannfare ved bruk i båt. Men det klart beste er å bruke en vannkjølt turbo. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
volvo_penta_ Svart 12.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Så manifold trenger ingen vannkjøling slik som min aq130 har, hvor det er vannkanaler rundt hele manifolden? Dvs. det er forholdsvis enkelt å marinisere en slik motor, ved å lage et vannutløp i eksosen etter turbo, og koble opp varmeveksler med sjøvannskjøling, og bruke motorens eksisterende vannpumpe for sirkulasjon av ferskvan? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.