Jump to content

Bilde/forklaring av turbodiesel med våt eksos samt marininsering


volvo_penta_

Recommended Posts

Hvordan fungerer dettte med våt eksos kombinert med turbo? Er det så enkelt at sjøvannet går inn i eksosen etter turbo bare? Får manifold tilstrekkelig med kjøling før turbo da?

 

Noen som har noen formening om hvordan det vil være å marineisere en VW/audi/volvo v70 2,5 tdi (D5252T) (5 syl)? Tenker å bruke ferskvannskjøling og varmeveksler.

Link to post

Det er ikke vanskeligere nei, man slipper sjøvannet inn etter turboen. De fleste marien turboer er vannkjølte, men det finnes også tilfeller der man har brukt luftkjølte og isolert disse godt for å unngå brannfare ved bruk i båt. Men det klart beste er å bruke en vannkjølt turbo.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Så manifold trenger ingen vannkjøling slik som min aq130 har, hvor det er vannkanaler rundt hele manifolden? Dvs. det er forholdsvis enkelt å marinisere en slik motor, ved å lage et vannutløp i eksosen etter turbo, og koble opp varmeveksler med sjøvannskjøling, og bruke motorens eksisterende vannpumpe for sirkulasjon av ferskvan?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...