Jump to content

Nidelv 24 full av vann, hvordan tømme skottene ?

Ex Skarpnes9100

Recommended Posts

Dårlig start på ferien!

Simring vannpumpe har begynt å lekke på vår båttur i dag, ob vi merket ikke noe før det var vann inne i lugaren !

Da var vi heldigvis kommet frem til Nevlunghavn (Snakk om flaks).

Jeg åpnet luka bak til kjølsvinet og der var det da vann opp til dørk (!). Trodde jo først det var slangen til vanninntaket og fikk stenkt krana.

Heldig for meg la jeg til ved siden av Kragerø Sjøtjenester og Morten med mannskap. Jeg ropte over om de hadde lensepumpe, noe de hade, og vips slang de over stor slange og tømte kjølsvinet raskt.

Alt synlig vann er nå borte og Falck har vært å hentet pumpa. Håper jeg får tilbake reparert innen ett par dager.

Opptørking av lugar gikk jeg i gang med, og fikk fjernet og kastet ett ødelagt teppe og tørlet rent.

Mye diesel i vannet så det var noe griseri.

Gikk så frem for å fixe litt på fortøyning, og når jeg da kommer inn i lugaren er det kommet mere dieselvann inn !!!!

Det ligger masse vann med diesleforurensning i skottene inntil kjørsvinet, men hvordan får jeg tømt disse?

Finnes det noe "plugg" noe sted ?

Jeg må få tømt disse skal jeg kunne fortsette ferieturen, vi kan ikke ha dieseforurenset vann piplende inn i lugaren.

Jeg var heldig at vi kom oss hit i dag, og at vi har kjente her som mine to jenter på 10 og 12 kan være hos. Men likevel en fryktelig start på ferien.

Håper noen vet no som kan hjelpe meg!

Jeg skal også prøve å ringe Nidelv i morgen, men det har jeg forsøkt før uten hell i andre saker tidligere....

Frode

Capt'n på Lolly

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Håpet var at det fantes en "sjult" "propp" som kunne taes ut og "vips"...... ?

Ikke ?

Oppå dørkplatene finnes innredning..... Og i innredning finnes 3 ukers "supply" av "alt mulig"....

Derfor håpet jeg det fantes en mulighet.

Fikk ut litt med hevert på den ene siden, men nok igjen der også... :(

Det verste er diesel-forurensningen, må være rester fra kjølsvinet og vinterkonserveringen ?

Diesel er jo lettest og ville vel flyte opp og forsvinne inn i skott......

Det er vel dreneringsslanger støpt inn for drenering, men disse har ikke stor diameter, så det kan ta litt tid før det tømmes.

Kan jo også være at disse er tette. De kommer ut helt i front av motoren, kan jo se om det renner noe der.

Noe plugg er det nok ikke, om ikke Nidelv har lagt inn det på nyere båter enn min.

Har et par bilder av båt uten dørk, så kan du danne deg et bilde at hvordan det ser ut:

p5220008.jpg

p5240016.jpg

Å hive ut dørken er nok lettere sagt en gjort. Da må alt av benker etc. demonteres. Anbefales ikke, så sant ikke det er siste utvei.

Det er vel noen hull i dørken der styrekabler etc går ned? Ser du vann der?

Om du har tilgang på pumpe, kan du prøve å pumpe det ut gjennom disse hulla?

Slange kan også føres ned og frem mellom skrog og dieseltank akter.

11042010536.jpg

Om du får nok vekt akter / løfter i front vil vannet også renne ned i midten.

Takk for bilder !

Det var dette jeg håpet å se.

Det pipler inn i lugaren via gjennomføringene for vann bla. annet, til Pentry.

Du seier at de er åpniong i akter ned til kjølsvinet for alle disse langsgående skott ?

Da er det bare å tømme vanntank, og invitere gjester i rundsitteren, så kommer alt ned ?

Håper det er det du sier :)

Kommer en med drillpumpe i morgen, men jeg er redd det er så tynt spredd lag med vann/diesel, at den ikke vil klare det ?

Jeg må jo bare prøve.

En mulighet er jo, hvis ikke Svalrød bekrefter at det uansett vil renne ut, at jeg borrer ett hull i dørk under benkene bak, og sikrer nok folk oppi, og så suger det som jeg får tak i....

Tror vi har en plan, da det ser ut som om de langsgående skottene ikke er hindret av avstivere... Eller er de det ?

I så fall må jeg da borre i dørk flere steder.....

Frode

Jeg tror det vil renne ut med nok vekt akter. Du kan ta av platene over dieseltank og kjenne deg fram på siden og under tanken.

Er kun det to avstiverne mot senter jeg er usikker på om går hele veien under tank elle slutter under den.

Det bør du finne greit ut av med å føle deg frem / lyse med lykt under dørk i midten.

De langsgående er i hvert fall ikke avgrenset med avstivere på min båt (-77).

Har du prøvd å lokalisere dreneringsslanger?

Hm.. er det ikke bare å kjøpe seg en lensepumpe å koble på en lang tynn plastslange som man legger til utløp i vasken eller slikt. Koble på en lengre kabel med 12v sigarett-tenner uttak. Så kan du bare flytte den rundt å suge opp i alle skott og hull.... det den ikke tar er det vel bare å ta en svamp på og vri i en bøtte. Så er det vel bare å vaske med noe som løser opp dieselen... Kanskje fylle skott med zalovann... og suge ut igjen med lensepumpa? Løsningen funker greit.

Jepp, da er det ny dag og nye muligheter:

@Svalerød: Takk igjen for nye tips. Har ikke sett noe drenrør, men det er ikke lett å lokalisere så trangt det er heller. Men Skal forske på å få ut vannet bak med å få vekta på hekken.

@Fred: Zalovann skal sprøytes inn, det er sikkert. Pumper kommer hvis jeg trenger, en vil ikke komme til over alt. Tømte ut en del i det ene skottet med Hevert prinsippet, men blir en del igjen... Men svamp får jeg jo ikke til da det jo krever riving av hele uteplassen for å få opp dørken....

Ellers fikk jeg telefon fra Falck i dag morges, og ny pumpe er bestilt! Han mente det var mest fornuftig siden jeg jo byttet simering-pakka for tre år siden, og at det da kunne være skader på akslingen. Jeg støttet han i den konklusjonen, og får bare mentalt forberede meg på alle utgifter som kommer her.... Blir litt prisgitt andre når man ikke ligger i hjemmehavn og kan forske/finne ut selv :)

Men flott her på Nevlunghavn :))

Siste oppdatering...

Fortsatt har ikke Falck klart å få noen Pumpe til Båten, så vi måtte avbryte ferien så langt og reise hjem :(

Men håper å være i gang igjen snart, senest tirsdag er mitt håp.

Var nede å tømte båten før avreise i dag, og fikk da skrudd opp benken bak for å se nede på siden av dieseltanken slik du forslo Svalerø.

ser da at dessverre, de langsgående skott ender vel her bak, men ikke åpning ned i kjølsvinet. Det samles opp her. Det er ingen dreneringsslanger noe sted heller.

Men da vet jeg hvor jeg kan suge opp. Forsøkte å få tatt ett par bilder.

043.jpg

På høyre side i bildet sees kanten som ikke burte være der og som hindrer vannet å renne ned i kjølsvinet....

Bekymringen min nå er at det er såpass mye diesel i dette vannet i skottet, og som kommer inn i lugaren litt og litt ved tyngde på baug, at jeg begynner å lure på om det kun kan være rester fra søling ved vinterkonserveringen.... Det svir på henda når jeg vasker det bort, og lukter sterkt diesel.....

Kan jeg ha fått noe lekkasje SAMTIDIG ? Noe som ble trigget av at vannet, relativt varmt, kom rundt alle slanger og filter etc. til diesel-pipen ?

Her er hullet i skottet som diesel-vannet kommer inn i lugaren igjennom...

041.jpg

Håper jeg får alt på stell i løpet av helgen/mandag, så vi kan fortsette turen vår.

På vei hjem i dag ble ny manuell pumpe skaffet og elektrisk lensepumpe med nivåvakt-start og stor kapasitet investert! Dette skal jeg ikke komme ut for igjen !

Frode

der er dreneringsslanger helt fremme ved skottet, ved siden av motor i begge sider, det er ikke lett og se disse, der sitter en gummislange i som må stakes opp en gang iblandt.. hadde nidelv 85 mod som druknet på samme måte.. det tok meg en del tid og finne dreneringhullene.. jeg boret i tillegg ett hull fra kabinen og inn i motorbrønnen, for og tømme vannet i kabinen.. husk at plugge igjenn denne så den bare er åpen når man trenger den.

Takker for svar, jeg skal lete med lys å lykte for å finne disse drenerIngene.

Diesel:

Tanken her er laget av plast, men det kan være koplinger?

Ikke hørt noe fra Falck i dag heller om pumpa er kommet...

Frode

I dag var dagen endelig kommet!

Lensing av skott med "drill-pumpe" gikk helt etter boka, og senere kom Falck med en nyervervet sjøvannspumpe endelig levert av ett eller annet "postvesen" med sommervikarer :)

Monterte og testkjørte motor på tomgang. Suksess !

Opp med anker og ut på testrunde i havnebassenget før avreise Tønsberg.

Syntes den var litt treg i giret, men ellers virket det helt topp

Etter 6 minutter ble motoren varm :( => Årsak raskt dentifisert, sirk punpe for kjølevannet gikk ikke. Jordinga hadde brukket av, lett å fikse :)

Inn til brygga igjen med en finger på jord mot motorgods og la til en annen båt.

Peilet i samme momang oljenivået på girkassa, siden jeg skulle på langtur.

Av med peilepinnen, og der ble jeg møtt med en liten geysir med sjøvann ut av peilepinnehullet !!!!!

DET forstod jeg raskt var skikkelig dritt, og kroken på døra for denne ferien :(

Det er antagelig irret hull i kjølerøret som går innom oljen i girkassa, og dermed er DET helt sikkert den virkelige årsaken til at hele båten ble full av vann !!

Ikke sjøvannspumpa, selv om de sa den også lakk litt....

En uke har gått i påvente av denne pumpa, men det viser seg altså at det ikke er årsaken. En uke av ferien bortkastet...

Så nå starter jeg en ny tråd, hvem har tips om hvor jeg kan få hjelp til å servisere denne girkassa nå ?

Skal ringe Sandefjord i morgen, men har lite håp. Må få barna på ny alternativ ferie med bestemor først... Må så få hjelp til å taue båten fra Nevlunghavn og aller helst til Tønsberg (Vallø) eller til Sandefjord og Penta der.... Eller ett verksted som kan hjelpe meg.

Men altså, lensing av skottene bakerst ved siden av dieseltanken var løsningen på skott fulle av vann :)

God sommer !

• 5 måneder senere...

Hei Mats !

Takk for nødhjelp i sommer.

Jeg ble nok litt "lei" hele båtgreiene etter ferien, så jeg glemte å legge ut en status her :)

Fikk tauet båten til Sandefjord til slutt.

For å gjøre en lang historie kort, mange muligheter ble vurdert, og alle var avhengig av inspeksjon av tilstand på kassa etter noen uker i saltvann.

Løsningen ble en overhaling, men ble ikke billig i sommervarmen.... Fikk god hjelp av verkstedet som lånte ut utstyr og plass i verkstedet så jeg kunne gjøre en del selv, men til slutt, etter to forsøk (Måtte skifte shalter-konen også, trodde først vi slapp..) gikk dette i orden når bare alle lagrene ankom.

Fikk etter to uker båten på vannet, og håpet jentene og jeg skulle få en uke på vannet før det var slutt på ferien.

Men etter fire dager viste det seg at starteren nok hadde fått sin dødlige dose saltvann og sa plutselig stopp :(

Da satte jeg båten på land!!

Totalt 34-36 båtlapper på sirk-pumpe og girkasseoverhaling + drill-pumpe + ekstra transporter og tog og ++

I tillegg fikk jeg overraskende regning på tauinga fra Redningsselskapet på nesten 8 lapper etter ferien. Det var en bombe, jeg trodde dette var en del av medlemsskapet.

Hadde de sagt noe om at jeg måtte regne med å betale så mye hadde jeg bestilt lastebil med en gang. Kunne jo kjørt opp og ned noen ganger for den summen. Prøvde å forklare og redusere regninga, men det var umulig.

Så, nå står båten her med defekt starter som jeg skal ta ut til våren og se om jeg får reparart ellet bytte ut innslaget etc.

Båtbudsjettet er sprengt for ett par år, men jeg regner med at bare jeg kommer meg på vannet igjen så preller nok alt dette av og jeg kan nyte båtlivet aom før :)

Som alle sier, båtlivet kan ikke måles i penger, så det er bare å se fremover !!!

Frode

• 6 år senere...

Hei Mats!

Solgte Snekka året etter, men fikk den i tipp topp stand først og jentene og jeg fikk en perfekt sommer til i båten før vi solgte.

Etter 4 år uten, ble abstinensene for store, så nå¨er ny båt på plass.

Ønsker deg en god sommer, og hyggelig om vi råker å treffes, men ikke fordi jeg "trenger" deg :) 

Mvh

Frode

Reder og Capt'n på Lolly II

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...