knuthp Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Må flire av (og med)Komodo, hehe :) Mvh Knut Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Kinamannen viste råd med dette. Han bygde avtrede akterut på djunkene over roret slik at ror-opphenget fikk kontinuerlig smøring fra mannskapet. I Europa fortsatte de med avtrede forut fra baugen for å kunne oppnå bedre fart med smøring langs skutesiden på baljene. Merkelig at europeiske seilskuter var så rene og hvite Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
nomen Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Her synes jeg det er greit å sitte når plikten kaller. Med småtasser i båt,nytter det ikke å planlegge dobesøkene. Derfor ble den kjøpt inn,men når den først er i båten så har det hendt at den har fått "smake min vrede" også. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tkb Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Tja, med denne over og armene inni burde forhengsproblemet være løst http://www.stormberg.no/no/Produkter/Dame/Dame/Regntoy/Regnjakker/Kompakt-regnponcho/ Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Må du så må du! Portapotti funker da fin-fint! Dette har jeg hatt i fleste av mine båter inntil størrelsen ble så stor at jeg kan høre det klasker i ekte porselen, desverre ikke fra Porsgrunn. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Viljesterk Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Tar opp denne gamle tråden igjen... Slik jeg forstår porta-potti så varer væskene et par dager før de må byttes - blir da vel tungvint som et krisedo da? Jeg har prøvd bøtte med pose i før (eller pappkasse med pose i - mindre gjenklang der), men blir jo klatt å drasse med seg bæreposer med mat i forskjellige ...faser. Før noen prøver seg; størrelsen på posene er for brukervennlighetens del - ikke for at volumet må til. Så leste jeg på båtwikien at man kunne bruke avispapir oppi istedetfor.. Førnker dette altså greit? Ville vel tro at papiret lå og fløt rundt i vannskorpa en god stund etterpå da. Jeg hadde egentlig bestemt meg for porta potti - men når knærne svikter og kaldsvetten er der, så har man ikke alltid 20 sekunder tilgjengelig til å først fylle på med forskjellige væsker.. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
nomen Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Vil tro at væsken holder seg lenge det ikke er annet tilstede. Når man har bruk doen bør den tømmes innen rimelig tid. Så man kan etter mitt skjønn ha på egnet væske og ha den klar til bruk. Etterpå kan man jo slå det over bord så lenge man er 300 meter fra land. Selv i Sverige kan man slå det overbord, må bare helle det over i en pøs først? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
løve Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Kjøp deg en pøs ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Høres rart ut at væsken kun skal vare noen få dager. Fyll på rent vann da vel, da kan det stå hele sommeren! Eneste ulempe er muligens litt mer lukt etter bruk, men tømming er fort gjort. Fest et tau i tanken, slep den etter båten i snekkefart noen minutter og alt er gullende rent! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Viljesterk Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Åja.. Kom ikke frem av teksten om at væskene begynte å streike av seg selv, eller når de ble blandet med noe. Det høres jo bedre ut slik du fremstiller det, nomen. Jeg så for meg å tømme den etter hver bruk - den skal jo ideelt stå til pynt bare. Kjøp pøs, sier du løve, men hva med avispapir som jeg spurte om... Noen erfaringer her? Må vel bli et hekkan å få rent igjen.. Det er jo ikke store båten, så fint å spare plass. Har en slik sammenleggbar bøtte, men tror ikke jeg skal prøve den til dette formålet... Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 PortaPotti er ganske greit. Væsken man tilfører er i en egen beholder, man gjør i fra seg og skyller ned, nå er det avføring og sanitærvæske i en egen beholder. Det er beholderen med avføring og sanitærvæske som må tømmes etter noen dager. Personlig liker jeg å tømme den før den blir alt for full. Den holder ca. tre dager for en familie på tre etter min erfaring. Vi har også en regel om at den alltid tømmes før vi forlater båten. Jeg synes det er merkverdig lite luktproblemer med en PortPotti. Og jeg kjøper ikke noe spesielt dyr eksklusiv sanitærvæske heller, jeg bare tar den grønne guffa de har på bensinstasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 index: Mener jeg leste det i bruksanvisningen i watski-katalogen, men høres jo fornuftig ut at det er ved blanding væsken nedbrytes. Hørtes ut som en god idè å bare bruke vann... Siden der er til krisebruk - og egentlig bare for komforten sin del - så er det jo bare å hive det i havet ved første sjanse. som du sier. Du har prøvd å tømme på den måten? Man setter bare spjeldet oppe, og skrur korken av så ordner det seg selv? Heller hive på godstoff om jeg skal bruke mer enn bare akutt ja.. Har dere noen formening om de forskjellige modellene da? Excellence innbyr jo nesten til å dreie vaser. Det finnes belg- eller stempel-pumper - bør jeg bry meg? Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Det som kan være lurt med en portapotti er å ha noe væske i avføringstanken før man gjør i fra seg. Så slipper man at det setter seg fast.Jeg foretrekker å tømme til havs med litt fart på båten. Jeg tømmer ut gjennom røret med lokk med spjeldet åpent. Og så stikker jeg røret i vannet slik at farten på båten presser sjøvann inn i kammeret. Rister litt, tømmer og gjentar noen ganger til jeg er sikker på at det er rent. Jeg er påpasselig med å få ut så mye sjøvann som jeg kan. Sjøvann som blir stående lukter verre, eller i alle fall like ille, som avføring. Jeg brukte å synes det var noe herk. Men etter utallige tråder her hvor folk beskriver problemene med septiktanker, slanger o.l. Samt erfaring med luktproblemer i båter til venner har jeg blitt veldig så fornøyd med portapottien. Skal jeg oppgradere nå skal jeg ha en slik "Natures Head" tørrdass eller hva de heter, de virker fantastiske, men er nok noe overkill som en nøddass. Det som virkelig overrasker meg er at vi har veltet den noen ganger under seiling uten at det har blitt lekkasje av avføring ut i båten. I alle fall to ganger har den nok blitt liggende et par timer eller mer før vi oppdaget det. Det har kommet ut litt sanitærvæske, men det er jo tross alt som såpe å regne.(Note to self: Nå må du få fikset den festestroppa snart!). Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Flott. Akkurat hva jeg ville høre. Hvilken type er det du har? Jeg så i videoene at de anbefalte et skyll eller to før man startet maskineriet for å få en renere opplevelse ja. Jeg har kjent gammelt, harskt sjøvann - men jeg har også spist taco med immodium innabords.. Lurer nesten på om det er uavgjort når det endelig skjer noe, jeg. Jeg leste om de Natures Head doene tidligere - tror nesten det hadde blitt slagside på hansviken min om jeg hadde plassert det i den. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Midtpinne Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Jeg er usikker på hvilken modell det er, men etter litt googling tror jeg det er denne: PORTA POTTI 345 GRÅ. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Takk, takk. Det var så og si den samme jeg kikket på - den med lavest tank. Halve prisen av 335 på maxfritid.no .. Får ta runden og se hva jeg finner lokalt her. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Hadde en sånn portapotti sak i ei snekke vi hadde. Den portapottien hadde skyllekammer. Dvs at du blanda litt sånn guggevæske og vann i et eget kammer som du skylte godsakene ned i hovedkammeret med. Etter litt bølger og skvulpel så var var innholdet bare en suppe og dermed også superenkelt å tømme. Men det viktigste tipset er gitt. Enden av tømmestussen under vann når du tømmer eller så kan du få et sånt "Svupp!" med sprut som du helst ikke vil ha på deg. Jeg glemte dette en gang når jeg skulle tømme tanken på en trang og varm dass i en gjestehavn. Jeg sverger, hele dassen var brunprikkete opp til taket og du kunne se omrisset av kroppen min på ene veggen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 (redigert) [...] Men det viktigste tipset er gitt. Enden av tømmestussen under vann når du tømmer eller så kan du få et sånt "Svupp!" med sprut som du helst ikke vil ha på deg. Jeg glemte dette en gang når jeg skulle tømme tanken på en trang og varm dass i en gjestehavn. Jeg sverger, hele dassen var brunprikkete opp til taket og du kunne se omrisset av kroppen min på ene veggen ;-) Lest høyt til familiens forlystelse. Vi ler så det rister her, og mellom latterbrølene deler vi våre verste historier på fronten. Redigert 1.Juni.2016 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Jeg leste om de Natures Head doene tidligere - tror nesten det hadde blitt slagside på hansviken min om jeg hadde plassert det i den. Separett veier så å si ingenting. Men da må du finne en egen løsning på pisset. Og de minste modellene tror jeg du må bestille fra utlandet selv. Sitér dette innlegget Link to post
Viljesterk Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Jeg glemte dette en gang når jeg skulle tømme tanken på en trang og varm dass i en gjestehavn. Jeg sverger, hele dassen var brunprikkete opp til taket og du kunne se omrisset av kroppen min på ene veggen ;-) Jeg har kjørt i traktor uten bakvindu... Møkkaspreder uten lokk på toppen... Sjåføren kavet med å finne rett gir, og det ble mye frem og tilbake.. Hva er det som lager slike skvulpelyder da? Kikker meg tilbake og ser en flodbølge av hevd komme min vei. Måpende, selvsagt, tok jeg imot hele sulamitten. Det smaker gress egentlig. Vått gress. Med litt sand i. Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Viljesterk Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 (redigert) fjordgrynt: Selv foretrekker jeg tronen hjemme da Men, ja, det var derfor jeg lurte på den avispapir-metoden for å skjule beviset fortest mulig. Er ikke bare, bare på land heller. Sist jeg var på fjellet meldte trangen seg type: akutt, ba de andre holde kjeft og gå videre mens jeg fant nærmeste stein å huke meg ned bak. Det jeg ikke fikk med meg var at det var satt ut kviger der - trodde fremdeles vi var langt oppå fjellet, jeg... Man føler seg ikke stor når man prøver å være diskre men ender opp med 20 rautende kyr som alle skal stikke snuten helt oppi meg. Går jo ikke an å stoppe heller. Tror nok jeg foretrekker pøsen i båten heller da. Redigert 1.Juni.2016 av redusert (see edit history) Sitér dette innlegget Oppfriskning av Hansvik 18 Cabin Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Lest høyt til familiens forlystelse. Vi ler så det rister her, og mellom latterbrølene deler vi våre verste historier på fronten. Siden jeg er fregnete i utgangspunktet så satset jeg på naturens egne kamuflasje og sneik meg ubemerket tilbake i båten. ;-) Det siste var en fleip. Jeg vasket faktisk ned dassen så godt jeg kunne med papir og såpe. En helt herlig jobb mens svetten randt i den trange og gloheite dassen. Alle disse gode minnene... Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Pent vær: Stram givakt kilt mellom over/undervant mot hyttefolket. Oppretthold blikkontakten! Dårlig vær og alene i båten: Selvlensern Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Skal jaggu være laus i magen for å la det gå i selvrensende ? Sitér dette innlegget Link to post
Baylife Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Siri er å anbefale, er så og si null vedlikehold og svært lite som kan gå galt. Husk å ha vann i på forhånd, og fest et tau i hanken. Men kjøp en ordentlig solid bøtte, og merk den godt. Så slipper du at mannskapet tar oppvasken i Siri Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.