Christel III Startet 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2011 Etter det mye omtalte maskinhavariet den 04. Juni så det ganske mørkt ut for den planlagte båtferien vår. Men etter iherdig jobbing og smæring av mekanikere med opptil flere flasker brunt brennevin så er ferien vår startet, kun fire dager etter skjema:-) Hvem skulle tro at det ble båtferie på oss med maskinløs båt.. Dette bildet ble tatt 24. Juni! Men ny maskin ble levert fredag for 4 dager siden:-) Og båten var klar mandag ettermiddag! (det var noe snag som måtte ordnes idag morges, og så bar det avgårde) Etter en snartur innom hjemmehavnen i Florvåg med fylling av vann og diesel, samt etpar hundre kilo med klær, barn og kone, satte vi baugen sørover. Via Austevoll og et pitstop i Røysksundkanalen for å strekke på beina og lufte ungene, før vi tok turen over Sletta i fint driv. Nå ligger vi fortøyd i en lun og stille båtforening; Røyksund Båtforening. Planen er å dra videre til Egersund i morgen hvis det ikke er for mye sjø nedover... En fin plass i Austevoll; Ringholmen Litt sjø over Sletta, men helt greit Flott steinkirke i Karmsundet: Christel III fortøyd i Røyksund Båtforening på utsiden av "Athene II", også fra Bergen Oppdatering følger:-) For øvrig maler den nye D-6`en som en katt:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Tom Rør Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Godt å høre at dere fikk redskapen i orden, så det ble båtferie på dere Skal følge med på turen videre. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Må si Simon, dette blir en knall tur;-) Sitter ennå på jobb, men den 22 juli drar vi andre veien, med Selje som endestopp er planen, med besøk innom Feste festivalen, Utkant festivalen i Skjerjehamn,Grytøyra, Alden og ikke minst Grotlesanden i Bremanger:-) Hold oss oppdatert du:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
nimba Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Venter spent på oppdateringer her....-og bilder , kjekt med disse "turbloggene" Sitter selv i havet (på jobb vel og merke ) og gleder meg til tur samme vei om noen dager... Hvordan er tilstanden i Røyksundkanalen da , finnes der liv utenom båtfolket Uansett ha en riktig god ferie PS! kjekt du fikk fixet "motoren" , har nylig følt på kroppen traumen du sikkert opplevde ifb. med havariet...ikkje kjekt de`t ! GOD SOMMER Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hører/merker du noen forskjell på denne motoren mot den gamle? Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Må si Simon, dette blir en knall tur;-)Sitter ennå på jobb, men den 22 juli drar vi andre veien, med Selje som endestopp er planen, med besøk innom Feste festivalen, Utkant festivalen i Skjerjehamn,Grytøyra, Alden og ikke minst Grotlesanden i Bremanger:-)Hold oss oppdatert du:-) Ja, det ble en kanontur. Men lover å ta det litt roligere fra nå av:-) Bergen - Kristiansand på 1,5 dag er hastverk! Men vi måtte nå Kaptein Snabelsatan forestillingen ikveld, så det var ingen bønn:-) Vi drar nordover etter helgen, så vi får holde kontakten. Skal ha oss etpar dager i Kalvåg ihvertfall. Vi har jo hytte der også, men den blir nok neppe brukt nå som Viksunden er i godlage igjen:-) Venter spent på oppdateringer her....-og bilder , kjekt med disse "turbloggene" Sitter selv i havet (på jobb vel og merke ) og gleder meg til tur samme vei om noen dager... Hvordan er tilstanden i Røyksundkanalen da , finnes der liv utenom båtfolket Uansett ha en riktig god ferie PS! kjekt du fikk fixet "motoren" , har nylig følt på kroppen traumen du sikkert opplevde ifb. med havariet...ikkje kjekt de`t !GOD SOMMER Jeg syntes Røyksundkanalen er helt topp! Klart det med fordel kunne vært brukt litt penger på oppussing, men bryggene er nå der, og kiosken er åpen. Området er ryddig og greit, og det var rundt tredve båter som lå der når jeg var innom på tirsdagen. God tur:-) Er forresten Landsstevne for forbundet Kysten i Egersund 22.-23. Juli, så da er det nok stinn brakke i Egersund, og masse flotte båter der. Hører/merker du noen forskjell på denne motoren mot den gamle? Nja... Det virker som den nye er en anelse kvikkere i responsen. Men det er vanskelig å si. Nå har jeg kjørt den nye i litt over 17 timer, mot den gamle som varte i 25 timer før den smalt, så det er vel kansje et magert grunnlag. Jeg har også sittet med begge ørene klistret til motorlyden, og den ene øyet fastlimt til instrumentene:-) Har fått en irriterende lyd på tomgang som ikke var der før, og slet litt med å finne ut hva som gjorde det... Har funnet det ut nå: Før var det to biter med teppe som lå mellom maskinromsleideren og dørken. De er forsvunnet etter motorbyttet, og det blir en irriterende raklelyd som brer seg i hele båten uten disse. Ofret to par av fruens sokker, og problemet forsvant. (eller ble byttet ut med en ny irriterende lyd... Fruegnaglyden:-)) Så en oppdatering: Våknet til blikkstille vann i Røyksund (i Karmsundet) klokken 07.00 på onsdagen, og bestemte meg straks for å kaste loss. Fruen ble raskt kommandert ut på dekk kun iført nattkjole, og fortøyningen gikk:-) Vi tuslet oss rolig nedover Karmsundet mens vi fikk i oss frokosten, og la oss opp i marsjfart på vel 22 knop etter frokosten var fortært. Frokostfart ut mot Karmsundet: Været rundt Jæren var upåklagelig: Og det tok ikke lange tiden før vi lå i Egersund: Vi hadde etpar timer i Egersund for å la ungene herje litt fra seg, samt å få proviantert og fyllt opp tankene. (Har brukt i underkant av 2,3 ltr/Nautisk mil, med fulle tanker og full båt. Ikke gale:-)) Egersunds Sjokoladefabrikk ble selvsagt besøkt, og en stor pose med håndlaget snadder ble kjøpt inn: Vi tuslet oss ut fra havnen, og fyllte diesel ved statuen av stupedamen til 8,50/ltr BILLIG! Etter Egersund var turen litt mer humpete, og vi måtte ned i 12 knop rundt Sudland og snek oss innaskjærs ved første anledning ved Farsund Radio. Vi gikk gjennom Sprangereidkanalen, og holdt oss innasjærs inn til Nordrevågen der vi kastet ankeret og tok oss en matbit på takterrassen mens ungene sov. (Fikk også kjørt generatoren for å lade opp ipaden, da kartbrikken til plotteren på fly ikke virket. Den skal byttes når vi kommer tilbake til Bergen.) Etter en drøy times relax på flybridgen, startet vi opp og satte kursen mot Kristiansand. Været var knall, så vi satt på flybridgen hele veien til kristiansand. Vi var fremme i halv ellevetiden på kvelden, og jeg sprettet høytidelig en cognac i øvre prisleie for å nyte en velfortjent ankerdram:-) Gjestehavnen: (jeg ligger til høyre i bildet, rett bak kalesjen til viknesen) Det har vært noen kunstnere her og laget en fem-seks gigantiske kunstverk av noen sandslott: Vi har selvfølgelig vært i Kjuttavigå, og sett på skutene som ligger der: Nå blir vi liggende her etpar dager, så får vi heller ta det rooolig oppover igjen, og nyte turen:-) Vi seiler nok rett forbi Bergen, og tusler oss oppover mot Sogn & Fjordane. Oppdatering kommer når vi flytter på oss igjen:-) God sommer folkens! Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
nimba Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Ja, det ble en kanontur. Men lover å ta det litt roligere fra nå av:-) Bergen - Kristiansand på 1,5 dag er hastverk! Men vi måtte nå Kaptein Snabelsatan forestillingen ikveld, så det var ingen bønn:-) Vi drar nordover etter helgen, så vi får holde kontakten. Skal ha oss etpar dager i Kalvåg ihvertfall. Vi har jo hytte der også, men den blir nok neppe brukt nå som Viksunden er i godlage igjen:-) Nå blir vi liggende her etpar dager, så får vi heller ta det rooolig oppover igjen, og nyte turen:-) Vi seiler nok rett forbi Bergen, og tusler oss oppover mot Sogn & Fjordane. Oppdatering kommer når vi flytter på oss igjen:-) God sommer folkens! Kalvåg Fruens Hjemmehavn (Værøy) som nesten ble kåret til Årets gjestehavn 2010 Rett før "ferien" hadde vi oss en god uke oppe og på turen tok vi en natt i Hardbakke (destinasjon Kalvåg) , som er verdt et besøk , utrolig trang innseiling til en fantastisk lun havn . Ellers var vi temmelig aleine i Fossen sin brygge på knutholmen kun en uke før felleststart , den tillstanden er nå selvfølgelig endret til "stinn brakke" hele ferien... Idag starter ferien med et lite landligge i helgen for å spyle skuta og skifte zink før turen går sørover destinasjon Stavanger . Må bare legge ut et skrytebilde frå skuta og Slektsstemne i kalvåg tidligere i sommer "Jeg har også sittet med begge ørene klistret til motorlyden, og den ene øyet fastlimt til instrumentene:-) " Kjenner godt til den tilstanden....anstrengene i lengden , kjører du med tilsetning i dieselen ? leste nylig at VOLVO anbefalte et produkt ifb. med havariene , sikkert noe tilsvarende Hammerdown ? God Tur videre Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
VannTro Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 leste nylig at VOLVO anbefalte et produkt ifb. med havariene , sikkert noe tilsvarende Hammerdown ? Statoil Forbrenningsforbedrer. Selges på de fleste Statoil marinaer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SeaRaymond Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Og hos Volvopenta forhandlerene, jeg har brukt det hele veien, gir en merkostnad på 8 øre per liter, dog skiftet jeg alikevel dyser rundt 250 timer.... i dag har den 570 timer, og går upåklagelig. Syntes også dette var anstrengende tidliger, nå har jeg sluttet å tenke på det, er ikke vits. En god motorskadeforsikring er dog å anbefale. Koster meg ca 2000,- i året. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Forbrenningsforbedrer er nok klokt på de fleste motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Har hamstret med Statoils forbrenningsforbedrer før avreise. Koster 180,- pr. Flaske, som skal holde til 2000 ltr. Syntes godt de kunne spandert på seg noen streker pr dl. På flaskene, så det blir litt lettere å porsjonere det rett. Om det har noe for seg eller ikke er ikke godt å vite... Den forrige maskinen var gått 520 timer med stoffet, og maskinen havarerte etter at jeg hadde fylt to ganger uten... Om det er tilfeldigheter eller ikke får jeg nok aldri vite, men det viser seg at Statoils forbrenningsforbedrer hjelper på mitt blodtrykk, så da velger jeg å fortsette å bruke det:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
SeaRaymond Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Jeg har kjøpt meg det minste rustfrie målebegeret hos clas olhsen, fungere bra det er gradert i halve dl, en halv dl til 100 liter diesel! Rengjør det ommhyggelig hver gang, slik at det alltid er rent og klart til bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 (redigert) Jeg har kjøpt meg det minste rustfrie målebegeret hos clas olhsen, fungere bra det er gradert i halve dl, en halv dl til 100 liter diesel! Rengjør det ommhyggelig hver gang, slik at det alltid er rent og klart til bruk. Genialt! Skal handle meg et slikt:-) Fikk problemer med lekkasje i hylsen på vei nedover, og må fylle på godt med grease hver gang jeg stopper for å få stoppet lekkasjen. (det rant inn). Hylsetetningen er fettsmurt fra en fettkopp, og har simmerring. Det kan virke som at simmerringen er revnet. Som en nødløsning, kjøpte jeg en rule pumpe med innebygget flottør, men den var for høy... Så da ble det enda en pumpe, som bygger utrolig lite: (slangebiten som står mellom flensen og pumpen er bare for å holde press mot pumpen mens limet i bunn tørker) Pumpen har innebygget flottør, og fungerte bra, men jeg trenger en tilbakeslagsventil på slangen, slik at vannet som står i slangen ikke renner ned igjen i bunnen, for da starter pumpen opp igjen. Får ta det neste gang jeg er innom en butikk. Den hindrer ihvertfall at vannet kommer opp på akslingsflensen og spruter rundt omkring i maskinrommet. Jeg må uansett få båten opp og skifte tetningen etter ferien. Etter etpar regntunge og vindfulle dager i Kristiansand (skulle tro vi var i Bergen), kastet vi loss fra gjestehavnen Søndags kveld, og satte kursen mot Båly. Der ble tanknene toppet opp, og vi gikk gjennom Sprangereidkanalen. Da vi kom ut igjen i åpent hav, var det mørkt og ganske grov sjø, så vi gikk inn til Farsund og lå oss for natten. Gjestehavnen var full, så vi fikk lagt oss på en privat brygge mot å love at vi var vekke før de våknet. Så morgenen etter kastet vi loss kl. 07.00 og gikk rundt Lista og opp til Egersund. Vi hadde medvind og medsjø, men det var likevel litt i overkant for rederinne og småfolk, så nå har jeg lovet å ligge i Egersund gjestehavn til bølgene gir seg. Noen som har tips til aktiviteter for barn fra 1-4 år i Egersund? Edit: Rett før innlegget her, så snudde jeg båten på hodet for å lete etter fotoapparatet mitt, uten å finne det. Til slutt så fant jeg det nede i kjølsvinet liggende ved siden av pumpen:-) Jeg hadde lagt det fra meg oppå maskinen mens jeg monterte pumpen og tok bilder av prosessen, og glemte å ta det med meg opp. Det hadde imidlertid overlevd noen timer liggende under vann i en blanding av saltvann og grease. Kjempekamera for båtbruk: Redigert 18.Juli.2011 av Christel III (see edit history) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
SeaRaymond Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Altid kjekt med kamera som tåler en støyt, imiddlertid ser kameraet ditt ut til å ha overlevd endel også Selv sverger jeg til Olympis Tough modellene. Husker godt våres første sørlandstur i fjor, kjempe tur, bortsett fra strekningen Jæren-Lista, vi var så heldige å få kuling i mot både opp og ned og søkte havn på Hitra og Borshavn på Lista, sistnevnte låg vi værfast 2 døgn. Vi lå i Egersund en halv dag på vei ned, vet ikke om så mye fritidsyssel for barn, mend det var no ett dissestativ og ett klatrestativ mene rjeg å huske like over veien for gjestehavnen i forbindelse med hotellet der. Ikke all verden, men iallfall noe om dere ikke har oppdaget det alt. God tur videre, gleder meg til August, mulig jeg tar en ny tur til Sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Sett på 2 simmeringer neste gang, så kan den ene bare rotere med akslingen til den andre blir lekk, så kan du bare klippe denne og skyve på en ny:-) Genialt enkelt:-) Har det slik på min båt:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Christel III Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Sett på 2 simmeringer neste gang, så kan den ene bare rotere med akslingen til den andre blir lekk, så kan du bare klippe denne og skyve på en ny:-)Genialt enkelt:-)Har det slik på min båt:-) Jupp jupp, Stein Ove. Har tenkt å gjøre det på den nye pakkboksen:-) Har blitt anbefalt en oljesmurt sak fra Sleipner. Skal vist være suveren. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Christel III Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Dagens oppdatering... Jeg gikk ut fra Egersund på tirsdag. Det var 14 sekundmeter vind og mye sjø, så kone og unger tok bussen til Stavanger mens jeg gikk rundt Jæren alene. Det ble en ruskete tur, men gikk greit bortsett fra at jeg fikk en sjø inn gjennom sidevinduet som druknet VHF'en. Ny vanntett ble kjøpt inn i Stavanger, og vi lå der til Onsdag. Derfra gikk vi videre til Røyksundkanalen, og d skinte endelig solen på oss:-) Vi badet og spiste is, og overnattet der til idag tidlig. Derfra bar det videre til Bergen, og en tur innom Søreide for å kjøpe kartbrikker fra Førde og nordover. Bilen min stod igjen hos Bjordal & Madsen etter forrige havari, så konemor skulle handle og møte meg og ungene i Florvåg (hjemmehavnen) mens jeg og ungene tok båten rundt. Vi kastet loss fra kaien hos Bjordal & Madsen og passerte Håkonsvern da havari nummer to var et faktum! Denne gangen var det gearkassen som havarerte, og vi ble liggende og drive utenfor Håkonsvern. Etter litt lirking, så fikk jeg den i akterover (der den låste seg) og jeg bakket innover mot Søreide igjen, og brukte trusterne til å styre med... Fikk ringt til Bjordal & Madsen som kom ut og smelte meg inn det siste stykket til kai. Heldigvis hadde de liggende en ny kasse med samme utveksling. Så nå er båten satt på land igjen, mens jeg er iferd med å demontere den gamle kassen, og bytte pakkboks! I morgen tidlig blir ny kasse montert, og vi fortsetter ferden nordover. Snakk om å være uheldig med båtkjøpet... Først ryker motoren, og båten blir stående på land i fem uker, så får jeg brukt den i en drøy uke før den står på land igjen.... Jaja, flaks at den havarerte en knapp nautiske mil fra verkstedet, og at de faktisk hadde en fabrikkny gearkasse liggende og vente:-) Nå har jeg blåst godt over hundre båtlapper på motor og gearkasse, så nå får jeg håpe at den holder en stund:-) Satser på å reise videre i morgen... Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
olpi Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 .......... Nå har jeg blåst godt over hundre båtlapper på motor og gearkasse, så nå får jeg håpe at den holder en stund:-) Fikk du ikke alt på reklamasjon da?? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Nej!!!! Dette er ikke rimeligt. Redigert 21.Juli.2011 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) MajorAndy og ChristelIII på tur sammen....Ikkje bra Du har jo en godt oppgradert båt nå da Redigert 21.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 7.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 En siste oppdatering, og avslutning av Christels sommerturnè 2011:-) Planen var selvsagt å oppdatere underveis, men tiden løp rett og slett fra meg, og med to unger å aktivisere på dagtid, og ankerdrammer på kveldstid så ble pc'en liggende på lugaren hele turen... Nåja. I Siste oppdatering nevnte jeg at gearkassen røk, så jeg fortsetter derfra: Etter halvannen ukes ferietur fra Bergen til Kristiansand, var jeg tilbake til utgangspunktet; Kaien hos Bjordal & Madsen. Fint sted med hyggelige folk. Men jeg liker liksom å ha vann under kjølen jeg da... __________________________________________________________________________________________________ Å komme slengende med problemer på en Torsdags ettermiddag, og håpe på at båten er klar igjen før helgen er ikke akkurat noe man kan forvente å få til midt i fellesferien hos en travel motorforhandler. Så jeg måtte få mannskapet hjem, slik at jeg kunne begynne på arbeidet selv. I Viksunden er det ikke mer enn to centimeters klaring mellom pakkboksen og akslingsflensen, så her måtte alle motorfester løsnes, og maskinen ble flyttet 10 cm fremover, og løftet 10 cm i bakkant. Da klarte jeg akkurat å lirke av gearkassen, etter at jeg hadde skåret istykker den gamle pakkboksen, og fjernet sinken på propellen for å få den lengs mulig bak slik at jeg klarte å få av akslingsflensen. Må si jeg var drevet av 50% trass og 50% sinne over Nye Norsk Båtsenters totale mangel av ansvarsfølelse. Jeg klarte imidlertid å lirke ut både defekt kasse og pakkboks alene, og med et lite skrallesett i 3/8" fra Snap'on:-) Slik at mekanikerne fra Bjordal & Madsen kunne montere ny kasse dagen etter: __________________________________________________________________________________________________ Da var det blitt fredag, og jeg kastet loss fra Bjordal & Madsen igjen i halv femtiden på ettermiddagen. Etter et stopp på Florvåg, der jeg tok ombord kone og unger, dro vi Nordover forbi Litlebergen, opp Alverstraumen og lå oss til i den lille hopen rett Nord for Feste. (Det skulle være Festeval på Feste denne helgen, så å ligge seg til på Feste kai med unger ombord hadde ikke vært særlig taktisk:-) Etpar timer senere på kvelden fikk vi selskap av Primus Motor her fra BP, med båten hans: Han kom ifølge med en annen båt, og dagen etter dro vi videre 3 båter opp gjennom Kilstraumen, og over Fensfjorden før vi lå oss til på det gamle handelsstedet Skjerjehavn: ___________________________________________________________________________________________________ Etter en nydelig kveld i Skjerjehavn, med en god middag i restauranten, og en sen kveld med god drikke i båten, dro vi videre godt utpå Søndagen. Da hadde ungene fått både fisket og badet, og mor hadde fått en blomsterkvast så alle var fornøyde. Neste stopp ble Hardbakke: Her var det et skybrudd uten like, og hele distriktet mistet strømmen i etpar timer. Men utpå kvelden klarnet det litt opp, og det sluttet ihvertfall å regne:-) Så her ble det grilling og vin i huset på kaien sammen med Stein Ove, Marianne, Geir og Linda. Osinger er i bunn og grunn ganske ålreite folk:-) Mandags morgen var jeg grytidlig oppe. (som vanlig med to småtroll ombord). Så vi stakk opp på butikken og kjøpte ferske rundstykker og aviser til "vennebåtene" våre, før vi stille og rolig gikk fra kai, og satte kursen mot Kalvåg. Været underveis var upåklagelig: ____________________________________________________________________________________________________ Vel fremme i Kalvåg, fortøyde vi i bryggene til Knutholmen. (Har du ikke vært her før, så legg denne plassen inn i planene for neste tur! Og har du vært her før, så vet jeg at du kommer tilbake:-)) Her oppe lå vi i flere dager, og nøt båtlivet. Vi har hytte her oppe også, så vi tok oss en tur over til Grotlesanden med skjærgårdsjeepen og solte oss. (Vi badet også, men det var sinnsykt kaldt, så det var bare èn dukkert:-) ____________________________________________________________________________________________________ Når fredagen kom, begynte vi å skjønne at denne ferieturen snart nærmet seg slutten. Jeg hadde stått opp tidlig, så jeg traktet meg en sterk kaffe, og kastet loss mens de andre sov. Et bilde av Rabben fyr, like utenfor Florø: ____________________________________________________________________________________________________ Norske Hesten (Alden): ____________________________________________________________________________________________________ Seglsteinen i Krakhellasundet: Her ligger det faktisk to fine skipsvrak. Ferndale og Parat, som begge ble senket av Engelske fly i 2. Verdenskrig. Disse har jeg dykket på tidligere. ____________________________________________________________________________________________________ For å strekke ferieturen en ekstra dag, gikk vi inn gjennom Lindås slusene. Og gikk videre helt inn til Vågseidet, før vi snudde og gikk ut igjen til Lindås Brygge der vi lå oss til for dagen. Her lå vi til Lørdags formiddag, før vi satte kursen hjem til Askøy. Nå var det nok båt for en liten stund. Vi har bodd ombord i 3 uker, og ungene var glade for å komme hjem til stor hage:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
nimba Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Vel overstått ferie har vært kjekt å følge dere og stedene dere har besøkt , selv om vi nå begynte å lure på om nok et uhell hadde oppstått ....det ble liksom litt stille etter gir havariet Ellers Skjønner jeg godt du ikke greide å oppdatere oss... har selv vært 2 uker i båten , og med rød brus hver dag er det lett å glemme "bloggen" og baatplassen , selv har jeg tatt godt med bilder og tenkte å mekke en "turblogg" i vinter når båten ligger fast fryst og vi drømmer om SOMMER Uansett Takk for turen :flag_bp: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Targa 23.1 Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Ikke Rabben, men Stabben fyr uten fyrtårn Det er løftet av for å tette en lekkasje i dette gamle ærverdige fyret Sitér dette innlegget Link to post
Rune Fredriksen Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Det ser ut til at du ble liggenes på siden av meg i Kristiansand, kan det stemme ? Viksund 270. Rune. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Stemmer det. Du lå innenfor oss, og hjalp meg med å få en tamp over fortøyningspålen? :-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.