Hydrospeed Startet 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2011 Hei. Får ikke min Evinrude til å lade. Fant ut dette da jeg var ute å kjørte, stoppet båten, og fikk ikke fyra igjen. Jeg sliter litt med å finne ut hvor "dynamoen" er. Noen som kan forklare? Eller noen andre tips om hva som kan være problemet? Jeg målte spenninga på batteriet med motor i gang, og den lå på rundt 12,4 v. Jeg har testet batteriet hos Sønnac og det er ok! På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Hej. Jeg har næsten lige haft manglet ladning på min Mariner påh.motor. Det var laderegulatoren som var brændt helt af, faktisk smeltet sammen og kortsluttet. Der skal sidde en laderegulator, den har 2 funktioner, omforme ladespændingen til jævnstrøm og regulere spænding til ca. 13 volt. Når du starter motoren skal du kunne se spændingen stiger på dit batteri. Laderegulatoren sad på forkanten af min motor (Mariner 90HK 4-T). Du kan checke både regulator og spolerne som muligvis sidder under svinghjulet, med et ohm-meter. Mål den elektriske modstand, en god hjælp er en værkstedshåndbog, der står sikkert hvilke ledninger samt specifikationer på korrekt modstand som skal kunne måles. Held og lykke. Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Byttet nettop likeretter på en evinrude intruder 150hk.. Den satt på toppen av blokka like bak svinghjulet.. Den sitter skrudd inn i blokka med kjøleribber slik at den kjøles av kjølevannet.. Rimelig enkel sak å bytte.. tar ca 20 min Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 (redigert) Hvis det er likeretteren som er problemet så bytter du den. Hvis stator er problemet så kan den ta likeretteren din på null komma svisj. Få målt ladespenning fra stator før du bytter likeretter. Stator sitter under svinghjulet og du bør ha en verkstedhåndbok før du begynner, husker ikke fargene. Lykke til. *edit* Du har 12.4V på batteriet? Da skal den starte. Sikker på at ikke du har problem med innslaget eller noe? Redigert 14.Juli.2011 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Har nettop skiftet regulator på min evinrude 90hk. Regulatoren sitter under et plast deksjel på "toppen" av motoren bak svinghjulet. Kobble fra den runde kontakten som det er 2 gule ledninger å måle mellom de, da skal du få fra 12 til 20v vekselspenning. Hvis det ikker utslag når du måler der så er det lade spolen som er gåen. Sjekk også tilkobblingen, den røde ladeledningen går ned på høyre side på motor på en skrue kobbling. Betalte 4000 inkl frakt for min regulator, men ser at man kan få kjøpt de for 2500 på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.