Jump to content

Leker til barn som egner seg i båt med begrenset plass.

Barbaria

Recommended Posts

Huset er solgt og snart flytter jeg over i båt permanent. Plassen vil bli begrenset i forhold til et hus og 4-åringen må ofre den grønne plasttraktoren med henger pluss en del andre digre leker som er for store til og oppvare i en båt. Er det noen som har funnet geniale leker til å ha i båten? Noe som passer til en 4-5 åring og samtidig er fine å stue bort når han ikke bruker disse? Kjekt med leker som ikke ødelegger alt av finish innvendig, men vi ønsker jo ikke at trivselsfaktoren skal gå ned når han blir ekte sjørøver på deltid.

Avhenger av størrelsen på båten selvfølgelig. Og ikke minst lager plassen.

Ser jo at vi har alt for mye leker til barna hjemme, tror ikke de vet hva de har selv engang. Men i båten er det bedre.

Vi har en 28 foter, og har dratt med oss følgende:

2 bøtter med spader

1 volley ball

1 plastikk ball

1 fotball

2 sparkesykkler

1 dukkevogn

2 dukker med litt klær til

1 barne camping stol

Spill; ludo, puslespill, yatze, klubbe spill

2 sako sekker

Tegne saker

Tegne filmer

Fiske stenger, og krabbe fanger

Badebasseng, 2 barne telt

Barnebøker

Sikker på at vi har med litt til, men utrolig hva du kan gjemme vekk selv om plassen er liten

Men det viktigste er jo at vi stort sett er ute, og da trenger man stort sett bare fantasi for å ha det gøy :)

Som barn lekte vi med selvlagede båter.

En kamerat av meg var en kløpper med øksa, og fikk smidd til de peneste båter med flotte bauger.

Brukte gjerne 2"x4" som vi spisset til, sagde til passende klosser som vi lagde styrhus av.

For de viderekommende var det mulig å bruke tappjern og skave ut lasterom i disse båter, også det å montere master foran og bak med tau strammet opp mellom.

Til disse båter hadde vi noen lenge stenger hvor vi bandt ett forholdsvis langt tau i baugen på båten og andre tauende i enden av stang eller kjepp.

Sprang og gikk da langs fjæra med disse selvlagede båter på slep, lastet med småstein osv.

Disse hadde vi med oss i regulære båter også, hadde da kjeppen stående ut over ripa, men de selvlagede båter fosset frem i stor fart på siden av hovedbåten vi var i.

Redigert av Auskar (see edit history)

Avhenger av størrelsen på båten selvfølgelig. Og ikke minst lager plassen.

Ser jo at vi har alt for mye leker til barna hjemme, tror ikke de vet hva de har selv engang. Men i båten er det bedre.

Vi har en 28 foter, og har dratt med oss følgende:

2 bøtter med spader

1 volley ball

1 plastikk ball

1 fotball

2 sparkesykkler

1 dukkevogn

2 dukker med litt klær til

1 barne camping stol

Spill; ludo, puslespill, yatze, klubbe spill

2 sako sekker

Tegne saker

Tegne filmer

Fiske stenger, og krabbe fanger

Badebasseng, 2 barne telt

Barnebøker

Sikker på at vi har med litt til, men utrolig hva du kan gjemme vekk selv om plassen er liten

Men det viktigste er jo at vi stort sett er ute, og da trenger man stort sett bare fantasi for å ha det gøy :)

Steike, hvordan får du plass til alt det der...baller f.eks. tar jo stor plass når de er oppblåst.

Krabbefanger er et must og noe fiskesaker. V

Tegne ting er fint, tar liten plass. V

Bøtte og spade er også et must. V

Bøker, viktig. V

Appropo sparkesykkel, så en guttunge som lekte med en slik på gjestebrygga i strømstad forrige helg. Jeg hadde ikke før tenkt "plopp" så var sykkelen borte og en mildt sagt grinete unge stod igjen på brygga :yesnod:

Takk for inspill.

Redigert av Wesling490 (see edit history)

Som barn lekte vi med selvlagede båter.

En kamerat av meg var en kløpper med øksa, og fikk smidd til de peneste båter med flotte bauger.

Brukte gjerne 2"x4" som vi spisset til, sagde til passende klosser som vi lagde styrhus av.

For de viderekommende var det mulig å bruke tappjern og skave ut lasterom i disse båter, også det å montere master foran og bak med tau strammet opp mellom.

Til disse båter hadde vi noen lenge stenger hvor vi bandt ett forholdsvis langt tau i baugen på båten og andre tauende i enden av stang eller kjepp.

Sprang og gikk da langs fjæra med disse selvlagede båter på slep, lastet med småstein osv.

Disse hadde vi med oss i regulære båter også, hadde da kjeppen stående ut over ripa, men de selvlagede båter fosset frem i stor fart på siden av hovedbåten vi var i.

Hmm, det er jo morsomt å lage sine egne leker, det tar jo litt tid også. Samtidig kan vertøyet brukes til andre ting i båten, lurt.

Lego er jo alltid en slager ! Masse Lego !! Lurer på hvor mange årsverk jeg selv har bak meg som Legobygger :smiley:

Det engasjerer og så får pjokken utfordret hjernen litt. Lett at unga blir avhengig an Nintendo DS og liknende spill. Ikke bare bra det..

En 4-5 åring er vel ferdig med Duplo-stadiet, så da slipper du store klosser som tar mye plass. Stor kasse legoklosser ! (får aldri for mye av de!)

Redigert av Worry II (see edit history)

Aldri vært borte i det som et problem.. Er det nå jeg skal innrømme at jeg bygger Lego enda (snart 40) ..om vinteren, på det nye spisebordet i stua :wink:

Om du kjøper et par av de store tynne byggeplatene, så bygger man jo hus og andre ting rett på de. Det er nok smart !

Kanskje ikke så smart med StarWars- Lego :lol:

Redigert av Worry II (see edit history)

Steike, hvordan får du plass til alt det der...baller f.eks. tar jo stor plass når de er oppblåst.

Liten båt med stor plass, og så har vi jo tilhenger på den, eller retter sakt jolle som også kan fylles med mine leketøy, som garn kasse, og teiner.

Men når det er sagt så har jeg en litt spesiell båt, med sun bridge. Og under den er det enormt med plass.

Og har man ikke styre posisjon inne, så frigjør man mye plass.

Det verste er at båten er langt fra full. Har ett ledig rom ved siden av motoren der det bare står en bøtte og litt verktøy.

Vi har også med oss ett par PC'er, Nitendo Wii og Nitendo DS. Men der er det heldigvis en naturlig begrensing pga strøm :clap:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...