Jump to content

Isotherm kjøleskap 42 liter plutselig dødt!


strawberry

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er på båttur med et superfint kjøleskap (Isotherm Modell 100 4901 42W, ca 5 år gammelt) ) som plutselig har sluttet å virke. Lampen inni har også slukket samtidig!

 

Kjøleskapet får strøm og eksterne sikringer er OK!

 

Jeg lurer da på!: Er det noe jeg kan sjekke? Er det noen (indre) sikringer som kan ha gått?

 

Jeg, som lekmann, synes det er rart at kjølefunksjonen og lyset ryker/kutter ut samtidig!

 

Hjelp! Hjelp!

 

-er akkurat i starten av ferien og godværet kommer!

 

Må jeg bite i det sure eplet og kjøpe nytt, - eller kan det være noe trivielt?

 

PÅ forhånd takk for eventuelle råd!

 

Mvh. Strawberry, sommerglad båtturist! (Ikke helt kjølig, - men!)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Det beste du kan gjøre er å dra frem skapet og måle spenningen bak på skapet. Siden både kjøling og lys feiler samtidig er det sansynligvis en sikring eller et ledningsbrudd.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Test med en kabel direkte fra batteriet til + på skapet.

Når skapet starter kompressoren, kan spenningen droppe såpass at elektronikken dropper startforsøket. Dette er ikke målbart med vanlige multimetere fordi det går så fort.

Ang pæren som ike funker: byttet?

 

mvh

Bavaria32sport

som hadde juksete 42 liter Isotherm engang..

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Skal du teste med kabel (smart) er det fornuftig å bruke 2 kabler med stort nok kvadrat fra batteri (pluss og minus) til kjøleskap.

Det går like mye strøm i begge kabler når skapet går eller skal starte, og hvis minus kabel er for tynn eller dårlig kontakt så vil du ha like mye spenningsfall i denne.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd! Ingen hjalp! Importøren, Termomarin, tar grep. Jeg får lånt meg bil, tar med skapet til Sandefjord.(ca en halv time fra Stavern!) Det blir sjekket allerede imorgen kl 08:00.Det antydes at det er en chip som må/bør byttes!

 

Snakk om service midt i "ferryn"!

 

Håper alt ordner seg imorgen, og at ferien kan fortsette med både kald melk og kald øl!

 

Kommer tilbake med oppdatering!

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Er skapet ca. 5 år eller mer presist rett under 5 år? Mulig du kan ta det på reklamasjonsretten hvis skapet er yngre enn 5 år :confused: Hvitevarer til husbruk har jo 5 års reklamasjon, gjerne dette også gjelder kjøleskap for båt. Ville i alle fall sjekket det opp, penger spart er penger spart :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Sliter med noe annet på et 42 liter Isotherm. Kompressoren går mer eller mindre konstant. Ifjord gikk kompressorem kanskje en til to ganger i timen, I år starter den hvert 5.minutt. Etter ferie en uke går den konstant. Skapet er fra 2003. Er det noe å fikse på eller bør jeg kjøpe nytt?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Når de lager disse skapene har de gjort noe så genialt at de har loddet sammen aluminium og kobber rør ut av kompressoren. Her trengst det bare noen få dråper saltvann før det tærer skikkelig. Så de skapene der er det egentelig bare og trykkprøve sjekke for lekkasje vis det er tett, fylle med gass så er det like fint. vis det lekker må det loddes med spesialtinn.

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Se innlegg nummer 6 fra trådstarter, det enkle er ofte det beste..

 

På det varmeste tidlig i ferien i fjor fikk jeg problemer med at spenningsvakten slo seg ut på mitt Isotherm kjøleskap når vi lå utenfor Tjörn (en fredags efta selvfølgelig).

Ringte Termomarin på mandag morgen etter å ha måttet kjøre motor og landstrøm mye gjennom helgen for å holde skapet i gang.

Fikk kjempeservice med hjelp over telefon, han sendte meg et koblingskjema på e-post da regulatoren måtte bygges om ( de kjente problemet).

 

En halv time etterpå, en ledningstump på 20 cm og et par kabelsko var problemet ute av verden.

En meget serviceinnstilt kar!

 

Konklusjon..

Ring Termomarin, det kan være så enkelt som hos meg.

 

Ingen vits å begynne med kjøpslov når det kanskje kan løses på denne måten.

 

Lykke til!

/ Shalom

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er det reparerbart, så er vel det ofte billigere enn nytt. Jeg har 65l Isotherm i Scand'n, og alle rør er åpne og tilgjengelige, så å skifte fordamper eller lodde annen lekkasje skulle være lettvint. Har ikke trengt å skru på mitt enda, men skrur daglig på husholdningskjøleskap(Er hvitevare-reparatør), så trenger ikke være så ille.

 

Sjekk hva evt thermomarin skal ha for å finne feil/lekkasje og gi deg et tilbud på reparasjon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...