Jump to content

Er det idioti å bytte fungerende Raymarineistr i Garmininstr?

Kjetil1

Recommended Posts

Jeg går og leker med tanken på å bytte eksisterende instrumentering fra Raymarine til Garmin. Jeg har separate instrument for fart og dybde, autopilot, og så plotteren med radarantenne på bøylen. Jeg har lyst til å fjerne alt og så montere en stor Garminplotter med radar, og skippe hele autopiloten. Den tror jeg neppe jeg vil komme til å bruke. Finnes det noe marked for slikt brukt mon tro? Eller er det bare å legge på baksiden av nærmeste Elkjøp? Eller er det idioti å tenke tanken på å bytte ut og fjerne utstyret som virker? Tror nok alt er fra båtens byggeår som er 2000.

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Det er et par grunner til det. For det første likte jeg meget godt Garminplotteren i min forrige båt, og har lyst å ha det igjen. Så er det greiere, synes jeg, å ha alt på samme skjerm. På Garminen kan jeg sette skjermen opp slik at fart og dybde ligger på en linje øverst eller nederst på skjermen, og den kan kobles opp slik at jeg får dieselforbruksdata opp på skjermen på Garmin. Jeg har mer lyst på en skjerm/ett apparat enn tre skjermer/apparat.

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Da synes jeg det er en god ide (for deg) å røske ut alt og investere i nytt dersom du har økonomi til det. Noe skal jo pengene brukes til. For meg ville det være idioti å grave dypt i sparepengene for å bytte ut noe som fungerer 100%. Så hva jeg og andre mener, er vel egentlig uvesentlig?

Lars H.

pt. på kalde Nordmøre

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Man kan sikkert si mye om Raymarine, men autopilotene de har er ganske bra. Nå vet jeg ikke hvilken Raymarine autopilot du har, men hvorfor ikke koble den opp mot en ny Garmin multifunksjonsplotter hvor du kan ta inn alle de andre dataene også?

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

11 år gammel elektronikk fungere sikkert, men det har nok vært en utvikling på dette de siste 11 år... Selv byttet jeg ut noe Raymarine plotter i A65(var å betrakte som et leketøy) i båten og satte inn Garmin plotter 4008..

Ser nå på ny båt og da blir det selvsagt Garmin over hele fjøla.... 2 Plottere i 60xx serien, vindinstrument, dybdemåler, logg, AIS transponder, VHF, radar og autopilot er det som kommer først... alt direkte fra USA

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Finnes det noe marked for slikt brukt mon tro? Eller er det bare å legge på baksiden av nærmeste Elkjøp?

Kjetil S

Røsk ut alt og send meg en pm så kan jeg være behjelpelig med frakt vederlagsfritt til nærmeste elkjøp for deg... :yesnod:

Skulle du bestemme deg for å skifte kunne jeg vært interrisert i autopiloten hvis den er riktig til mitt bruk og naturligvis til riktig pris.. :smiley:

Redigert av bukt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...