Kjetil1 Startet 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2011 Jeg går og leker med tanken på å bytte eksisterende instrumentering fra Raymarine til Garmin. Jeg har separate instrument for fart og dybde, autopilot, og så plotteren med radarantenne på bøylen. Jeg har lyst til å fjerne alt og så montere en stor Garminplotter med radar, og skippe hele autopiloten. Den tror jeg neppe jeg vil komme til å bruke. Finnes det noe marked for slikt brukt mon tro? Eller er det bare å legge på baksiden av nærmeste Elkjøp? Eller er det idioti å tenke tanken på å bytte ut og fjerne utstyret som virker? Tror nok alt er fra båtens byggeår som er 2000. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hvorfor vil du bytte dette du har ut? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjetil1 Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Det er et par grunner til det. For det første likte jeg meget godt Garminplotteren i min forrige båt, og har lyst å ha det igjen. Så er det greiere, synes jeg, å ha alt på samme skjerm. På Garminen kan jeg sette skjermen opp slik at fart og dybde ligger på en linje øverst eller nederst på skjermen, og den kan kobles opp slik at jeg får dieselforbruksdata opp på skjermen på Garmin. Jeg har mer lyst på en skjerm/ett apparat enn tre skjermer/apparat. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Da synes jeg det er en god ide (for deg) å røske ut alt og investere i nytt dersom du har økonomi til det. Noe skal jo pengene brukes til. For meg ville det være idioti å grave dypt i sparepengene for å bytte ut noe som fungerer 100%. Så hva jeg og andre mener, er vel egentlig uvesentlig? Lars H. pt. på kalde Nordmøre Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
christensenleif@msn.com Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 skal du demontere og selge autopiloten er det mere enn selve instrumentet som må ut er du sikker på at du ikke kan få presentert alle dataene i din Raymarine plotter også? mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hadde aldri fjernet en fungerende autopilot for ikke bytte den ut.er nesten sikkerhet det. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Nå har ikke jeg noen særlig formening om hva du bør gjøre, men hvis du bytter ut alt, tar jeg gjerne imot det brukte, i stedet for at det blir lagt på baksiden av Elkjøp Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Autopiloten er noe av det siste jeg hadde skrudd ut av min båt. Om plotteren og andre hjelpemidler ryker( og man er alene ombord) så er autopiloten grei å ha mens man navigerer på gamlemåten. Ellers grei å ha over større havstrekk, ved dorging eller hvis man må bort i fra rattet et øyeblikk. Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Man kan sikkert si mye om Raymarine, men autopilotene de har er ganske bra. Nå vet jeg ikke hvilken Raymarine autopilot du har, men hvorfor ikke koble den opp mot en ny Garmin multifunksjonsplotter hvor du kan ta inn alle de andre dataene også? Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Uten autopilot hadde ferien blitt mye kortere... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 11 år gammel elektronikk fungere sikkert, men det har nok vært en utvikling på dette de siste 11 år... Selv byttet jeg ut noe Raymarine plotter i A65(var å betrakte som et leketøy) i båten og satte inn Garmin plotter 4008.. Ser nå på ny båt og da blir det selvsagt Garmin over hele fjøla.... 2 Plottere i 60xx serien, vindinstrument, dybdemåler, logg, AIS transponder, VHF, radar og autopilot er det som kommer først... alt direkte fra USA Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Pjolter Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 En brukt autopilot er det vel marked for-- Skulle gjerne hatt en jeg :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
christensenleif@msn.com Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 ja den finansierer vel en ny Garmin-plotter mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hvis utstyret ditt er ca år 2000 Raytheon, hadde jeg byttet det ut. Er den noen få år nyere slik at det er en C serie hadde jeg ikke byttet den ut. Poloten vill jeg aldri fjernet, bortsatt for å sette inn en ny. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Skal skrive ned litt serienr og ta bilder i morgen. Før var jeg rimelig i tvil, nå er jeg jammen ikke sikker ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
bukt Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 (redigert) Finnes det noe marked for slikt brukt mon tro? Eller er det bare å legge på baksiden av nærmeste Elkjøp? Kjetil S Røsk ut alt og send meg en pm så kan jeg være behjelpelig med frakt vederlagsfritt til nærmeste elkjøp for deg... Skulle du bestemme deg for å skifte kunne jeg vært interrisert i autopiloten hvis den er riktig til mitt bruk og naturligvis til riktig pris.. Redigert 13.Juli.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 livet i båt ble litt annerledes med autopilot.og det positivt.dorge å kose seg, gå på do uten å miste kursen,lage mat i fred og ro.Går jo ann å stoppe ,men fryktelig ubehagelig til havs i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 men fryktelig ubehagelig til havs i dårlig vær. hva tenker du på da ? Opplevet at autopilote ikke har greid å kjøre båten rett i store krappe bølger og sidevind med lavere turtall så måtte gi litt mer gass som igjen fikk tilbake komforten.. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Hvis ikke piloten er adaptiv (tilpasser rorutslaget etter fart og båtens endrede egenskaper) vil den kun virke optimalt ved en viss fart, man har derimot flere muligheter til å justere dette manuelt. Tror det er nok autopilotsnakk i denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.