Jump to content

Båtførerprøven fra danmark

ard

Recommended Posts

Hei ard,

mange takk for en hyggelig hilsen fra Broderlandet i syd  :flag:

Så vidt jeg kjenner til har alle nordeuropeiske land krav til kompetanse for førere av fritidsfartøy over en viss minstestørrelse, men Norge har altså (foreløpig) ikke innført noe slikt  -  før man kommer til grensen på 25 brt / 15 meter.

Som mange kjenner til har en gruppe politikere på Stortinget nå i november fremmet et såkalt "paragraf 8 forslag" og det kan forholdsvis fort føre til at man også i Norge kommer på linje med våre naboer.

Et springende punkt er kravet til praktisk kompetanse og erfaring, dette finnes ikke i den frivillige ordeningen med "Båtførerbevis" som vi lenge har hatt i Norge, men alt tyder på at det vil bli en del av den nye ordningen.

mvh

Poseidon

(som i 12 år har hatt praksistur som en del av kurset til Båtførerprøven)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hej Poseidon

Her i danmark er der faktisk heller ikke noget krav til et fører bevis med mindre båden er over 20t eller er en speedbåd med en hvis størrelse motor i forhold til bådens længde.

Men heldigvis tager de fleste en bådfører uddannelse som hos er teori om vinteren og praktisk sejllads om sommeren - speedbåds prøven er dog en kombination af begge 2. - har fulgt lidt med i den svenske debat på maringuiden.se og jeg kan ikke forstå at der skal være så meget snak frem og tilbage - jeg synes det burde være en selvfølgelighed at alle skulle op til en prøve.  p.s.  i dk kan man få rabat på forsikring af båden hvis man har et bevis. og for at sejle i tyskland kræves det ligefrem

ard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...