Kpt rødskjegg Startet 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2011 Hei har kjøpt meg båt for første gang og det ble en Nordkapp 22 dc king. men før eg kan nyte den på sjøen må eg skifte sinkanoder og impeller. moteren er volvo penta med 270 volvo penta drev..i og med eg ikke har veldig mye peiling på område tenkte eg her er den beste plassen og spørre ;) sinkanoder kan eg kjøpe det på biltema? og er det flere plasser det må skiftes på`? samme med impeller..usikker på kordan og det gjøres.. ellers er det noen gode tips til bra vedlikehold eller ka eg bør gå gjennom for og sjekke at alt er ok? kjipt og ødlegge noe pga noe eg ikke vistre men burde visst :P Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Skift olje på drevet hvert år eller hver 200 timer, og pass på å bytte alle o-ringer og pakninger på peilepinne, påfylling og tappeplugg. Anoder kan sikkert kjøpes på Biltema, vet ikke hvordan de er da jeg kjøper slikt av VP. Det sitter en anode bak propellen og en nederst på transomfestet. Belgene og vannslangen til drevet bør sjekkes, og belger bør skiftes annenhvert år Impeller sitter på motor et eller annet sted, og bør vel også skiftes en gang i blant, mange skifter hvert år, men dersom man passer på at den ikke bader i frostvæske over vinteren så holder den normalt lenger. Kan være greit å sjekke slakk sideveis og opp og ned for å se at ikke noen av foringene i opphenget til drevet begynner å slitt. Det skal også smøres diverse steder med fett, blant annet på styringen på transomfestet, på toppen av svinghjulskåpen osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kpt rødskjegg Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 ok takk for svar ;) ja får ta meg en runde og sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.