Jump to content

5 knop inntil 50 meter fra land. For/ mot? synspunkter?

Lovart låring

Recommended Posts

Det er igjen satt fokus på bedring av sikkerheten langs vår skjærgård, spesielt etter de siste dagers dødsulykker ved tjøme. Et forslag ble fremmet av redningsselskapet i 2008 om 5 knop inntil 50 meter fra land over hele landet.

Er det noen synspunkter rundt dette blandt oss her inne?

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

God kveld

Jeg ferdes mye på sjøen til tider og steder der det ikke er så mange andre og synes forslaget treffer bom.

Inne i tett befolkede havner kan det kanskje begrunnes sikkerhetsmessig å ha en så lav grense selv om jeg tror at det også her kunne vært minst ti knop.

Hvis jeg er langt fra folk men nært et skjær/holme - gjerne i leia - vil det føles dumt å måtte holde mindre enn en tredjedel av farten som tillates i boligområder med småunger og trangt om plassen.

En tur fra Søgne til Mandal vil stort sett måtte gå i fem knop (8-9 km/t) og det kan neppe begrunnes sikkerhetsmessig.

Hvis jeg gåtr ti knop 60 m fra land lager jeg mer bølger enn 5 knop 20 m fra land, så logikken ligger ikke der heller.

Kappseiling der en runder øyer mm nærmest mulig blir heller ikke det samme.

For sikkerheten bør grensen settes til 10-15 knop og i tillegg bør en tildels gjøres ansvarlig for skader bølgene gjør hvis en kjører utenfor merket lei.

Hva skal en gjøre med nyttetrafikken på vestlandet? Doble rutetidene?

Ulykkene vi leser om ville ikke vært unngått med slike fartsgrenser. De skyldes slik jeg ser det stort sett grove mangler på sjømannskap.

Mons

Mons

I Tønsberg skjærgården er det allerede en slik fartsgrense.

Jeg er også mye ute rundt Tønsberg, og problemet er vel ikke at det ikke er fartsgrenser, for det står skilt både her og der, men svært få følger disse fartsgrensene, og dette gjelder også i stor grad større båter som elegant suser forbi skiltene med store femtall på i 20-30 knop og mer til.

I de fleste kommuner rundt Oslofjorden er det 5 knop 150 mater fra land. Så det så! :flag_bp:

Desverre er det få som har fått med seg dette. Jeg har sendt en forespørsel til min kommune, Hurum, om at de snarest får opp skilter som ber om 5knop inntil 150 meter fra land. Jeg håper vi får en slik ordning som gir en felles grense og fart over flere kommuner.

I åf har politiet vært mer til stede og gitt langt flere forelegg. Bra!

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hvis noe slikt blir vedtatt, så viser det bare hvor inkompetente våre politikere er.

Vår langstrakte kyst (og den er laaaaang)er svært forskjellig og det blir helt feil å innføre en slik lovgivning som gjelder for hele landet. Men det vil jo være lettvint for politikerne å ta alle over en kamm, da slipper de å tenke så mye.

En slik lov (hvis den kommer) burde settes i forhold til båttetthet og i forhold til trange og uoversiktelige leder. Kan tenke meg her at loven innføres og at det blir opp til hver kommune å vedta om den skal gjelde i den aktuelle kommunen/utsatte områder i kommunen.

Masse 5 knopssoner rundt på hvaler her også har jeg sett, mange av disse er tidsbegrenset til sommermånedene, er vel da det er mest trøkk og trafikk. Fint med "sommersakte", men de med skylapper gir blanke uansett!! Var forresten flaut å være norsk ut av strømstad i går!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Er greit som en generell regel og guide da, Ellida. Men jeg ser poenget ditt. Folk trenger generelle regler, blir det for detaljert er det få som gidder å sette seg inn i det. Dessuten er lovgiverne våre stort sett en gjeng kontorister. Kan man forvente noe annet?

Reglene er der de. Sjøveisreglene og sjøvettsreglene kan jo med fordel brukes...

Er det noen som seriøst tror en slik regel hjelper ulykker som de siste dager??

Ta fks. den første ulykken der en RIB kjørte inn i en fortøyd båt. Hadde det hjulpet med en 5 knop innenfor 50-100-150 m? De visste jo tydeligvis ikke hvor de var mtp. kollisjonen som oppstod med en fortøyd båt med ei brygge nærmere en 50-100-150 m fra land.

Fartsgrenser løser ingenting! Det er dem som kjører fortere enn det som er bra eller forsvarlig etter forholdene, som skaper problemer. Og hva som er "bra eller forsvarlig" er det svært ulike meninger om! For en i robåt eller kajakk eller en liten båt, er alt over 7-8 knop på en nær båt "for mye"; en nær båt i såpass fart er uberegnelig. Eventuelle bølger er et tillegsproblem, og skal man både kjøre forsvarlig langsomt og bare sette småbølger, må farten ned i kanskje 2-3 knop!

Fart over 7-8 knop nær andre båter er en plage for mange, bølger eller ei (dette handler ikke om bølgene!), mens en del ikke bryr seg. Er det dem som ikke bryr seg som skal få bestemme, eller de som blir plaget??

Jeg tror forøvrig at et flertall av de virkelig grove ulykkene er forårsaket av likegyldighet og uforstand, ofte forsterket av litt stort alkoholforbruk. Og slikt får man ikke bukt med med fartsgrenser.

Hvis du tar utgangspunkt i at alle driter i lover og regler så vil det selvfølgelig ikke fungere. Hvis du tar enkelt episoder og stigmatiserer med det som grunnlag, likeså.

Det ble bare dratt frem som et eksempel på at en slik lov ang. fartsbegrensing vil ha liten/ingen effekt, da disse to ulykkene + småskjærulykken for noen å siden har fellesnævneren RIB, fart, mørke. Dersom ikke førerene ikke vet hvor han er, hvordan skal han da vite avstanden i mørket? Folk må bruke fornuft!

Er du ikke sikker på hvor du er så slakk av på farten. Uansett er mørket + fart galskap da det kan ligge mye rart i sjøen..

Hva skal vi med flere regler da det allerede er regler som dekkker dette?

Det blir for enkelt og lage en slik regel. Farten og altfor ofte promillenivået MÅ ned (sier ikke at det er promille innblandet i noe av nevnte ulykker). Men som du selv sier, når folk driter i lover og regeler så fungerer de ikke..

Da foreslå er at de begynner med å følge sjøvettregel:

3. Respekter vær og farvann.

Båten må bare benyttes under egnede forhold.

4. Følg Sjøveisreglene.

Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes.

5. Bruk redningsvest eller flyteplagg.

Det er påbudt med godkjent flyteutstyr til alle om bord.

6. Vær uthvilt og edru.

Promillegrensen er 0,8 når du fører båt.

Dersom ikke det hjelper kan vi jo dra til med sjøveisregel:

Regel 6. Sikker fart

Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:

Av alle fartøy:

(i)Siktforholdene.

(ii)Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.

(iii)Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.

(iv)Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner.

(v)Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen.

(vi)Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde.

Eg spør igjen: Hva skal vi med flere regler når folk ikke klarer følge de eksisterende?

5 knop er enkelt og greit en for lav fart praktisk sett for enkelte båter. Jeg har store problemer med å overholde den grensen kun med innkoplede motorer på tomgang, og er det mye vind og avdrift er dette ikke en god nok styrefart for å manuvrere sikkert i trange farvann. Dette gjelder helt sikkert mange andre fartøyer også. Må ha min. 7-8 knop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...