Lovart låring Startet 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2011 Det er igjen satt fokus på bedring av sikkerheten langs vår skjærgård, spesielt etter de siste dagers dødsulykker ved tjøme. Et forslag ble fremmet av redningsselskapet i 2008 om 5 knop inntil 50 meter fra land over hele landet. Er det noen synspunkter rundt dette blandt oss her inne? Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
CB. Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Den kan jeg uten forbehold støtte, men med unntak av vannskikjøring. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Lovart låring Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Er det forresten noen som vet hva som gjorde at lovforslaget ble trukket i 2008? Det skulle vært interessant å vist noe om. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Sjøogvind Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 (redigert) Det støtter jeg ikke. Liker å kjøre fort. Eneste plassene jeg kjører sakte er forbi båtplasser, og der det allerede er fartsbegrensing. Redigert 13.Juli.2011 av Sjøogvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 I de fleste kommuner rundt Oslofjorden er det 5 knop 150 mater fra land. Så det så! Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Jeg støtter det forslaget. Men jeg tror ikke fartsgrensen her redder liv. I Tønsberg skjærgården er det allerede en slik fartsgrense. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 I de fleste kommuner rundt Oslofjorden er det 5 knop 150 mater fra land. De fleste er kansskje å dra det litt langt, stort sett er det 100m men kan med fordel begrense det ned til 50 m som trådstarter påpeker, Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
mons Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 God kveld Jeg ferdes mye på sjøen til tider og steder der det ikke er så mange andre og synes forslaget treffer bom. Inne i tett befolkede havner kan det kanskje begrunnes sikkerhetsmessig å ha en så lav grense selv om jeg tror at det også her kunne vært minst ti knop. Hvis jeg er langt fra folk men nært et skjær/holme - gjerne i leia - vil det føles dumt å måtte holde mindre enn en tredjedel av farten som tillates i boligområder med småunger og trangt om plassen. En tur fra Søgne til Mandal vil stort sett måtte gå i fem knop (8-9 km/t) og det kan neppe begrunnes sikkerhetsmessig. Hvis jeg gåtr ti knop 60 m fra land lager jeg mer bølger enn 5 knop 20 m fra land, så logikken ligger ikke der heller. Kappseiling der en runder øyer mm nærmest mulig blir heller ikke det samme. For sikkerheten bør grensen settes til 10-15 knop og i tillegg bør en tildels gjøres ansvarlig for skader bølgene gjør hvis en kjører utenfor merket lei. Hva skal en gjøre med nyttetrafikken på vestlandet? Doble rutetidene? Ulykkene vi leser om ville ikke vært unngått med slike fartsgrenser. De skyldes slik jeg ser det stort sett grove mangler på sjømannskap. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
adeneo Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 I Tønsberg skjærgården er det allerede en slik fartsgrense. Jeg er også mye ute rundt Tønsberg, og problemet er vel ikke at det ikke er fartsgrenser, for det står skilt både her og der, men svært få følger disse fartsgrensene, og dette gjelder også i stor grad større båter som elegant suser forbi skiltene med store femtall på i 20-30 knop og mer til. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 (redigert) I de fleste kommuner rundt Oslofjorden er det 5 knop 150 mater fra land. Så det så! Desverre er det få som har fått med seg dette. Jeg har sendt en forespørsel til min kommune, Hurum, om at de snarest får opp skilter som ber om 5knop inntil 150 meter fra land. Jeg håper vi får en slik ordning som gir en felles grense og fart over flere kommuner. I åf har politiet vært mer til stede og gitt langt flere forelegg. Bra! Redigert 13.Juli.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
kimosabi Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 50meter fra land er jævlig nærme så det stiller jeg meg helt bak. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 (redigert) 50 meter er nok en drøm fra trådstarter. 100 eller 150 meter er nok mer realistisk. Redigert 13.Juli.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Støtter 100 meter, 50 meter er for lite. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ellida Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hvis noe slikt blir vedtatt, så viser det bare hvor inkompetente våre politikere er. Vår langstrakte kyst (og den er laaaaang)er svært forskjellig og det blir helt feil å innføre en slik lovgivning som gjelder for hele landet. Men det vil jo være lettvint for politikerne å ta alle over en kamm, da slipper de å tenke så mye. En slik lov (hvis den kommer) burde settes i forhold til båttetthet og i forhold til trange og uoversiktelige leder. Kan tenke meg her at loven innføres og at det blir opp til hver kommune å vedta om den skal gjelde i den aktuelle kommunen/utsatte områder i kommunen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 (redigert) Tror neppe hele landet blir innvolvert i en slik 5- knops regel. Her blir nok landet delt I soner som feks Halden til Stavern. Ta nok ikke min grense som et forslag heller som et eksempel. Redigert 13.Juli.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
kimosabi Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Er greit som en generell regel og guide da, Ellida. Men jeg ser poenget ditt. Folk trenger generelle regler, blir det for detaljert er det få som gidder å sette seg inn i det. Dessuten er lovgiverne våre stort sett en gjeng kontorister. Kan man forvente noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Masse 5 knopssoner rundt på hvaler her også har jeg sett, mange av disse er tidsbegrenset til sommermånedene, er vel da det er mest trøkk og trafikk. Fint med "sommersakte", men de med skylapper gir blanke uansett!! Var forresten flaut å være norsk ut av strømstad i går!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Ellida Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Helt enig der kimosabi. Har desverre sett en del Sør- norske problemer som har blitt påprakket hele landet med helt urimelige virkninger for oss hottentotter som bor her nord. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Er greit som en generell regel og guide da, Ellida. Men jeg ser poenget ditt. Folk trenger generelle regler, blir det for detaljert er det få som gidder å sette seg inn i det. Dessuten er lovgiverne våre stort sett en gjeng kontorister. Kan man forvente noe annet? Reglene er der de. Sjøveisreglene og sjøvettsreglene kan jo med fordel brukes... Er det noen som seriøst tror en slik regel hjelper ulykker som de siste dager?? Ta fks. den første ulykken der en RIB kjørte inn i en fortøyd båt. Hadde det hjulpet med en 5 knop innenfor 50-100-150 m? De visste jo tydeligvis ikke hvor de var mtp. kollisjonen som oppstod med en fortøyd båt med ei brygge nærmere en 50-100-150 m fra land. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hvis du tar utgangspunkt i at alle driter i lover og regler så vil det selvfølgelig ikke fungere. Hvis du tar enkelt episoder og stigmatiserer med det som grunnlag, likeså. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Fartsgrenser løser ingenting! Det er dem som kjører fortere enn det som er bra eller forsvarlig etter forholdene, som skaper problemer. Og hva som er "bra eller forsvarlig" er det svært ulike meninger om! For en i robåt eller kajakk eller en liten båt, er alt over 7-8 knop på en nær båt "for mye"; en nær båt i såpass fart er uberegnelig. Eventuelle bølger er et tillegsproblem, og skal man både kjøre forsvarlig langsomt og bare sette småbølger, må farten ned i kanskje 2-3 knop! Fart over 7-8 knop nær andre båter er en plage for mange, bølger eller ei (dette handler ikke om bølgene!), mens en del ikke bryr seg. Er det dem som ikke bryr seg som skal få bestemme, eller de som blir plaget?? Jeg tror forøvrig at et flertall av de virkelig grove ulykkene er forårsaket av likegyldighet og uforstand, ofte forsterket av litt stort alkoholforbruk. Og slikt får man ikke bukt med med fartsgrenser. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hvis du tar utgangspunkt i at alle driter i lover og regler så vil det selvfølgelig ikke fungere. Hvis du tar enkelt episoder og stigmatiserer med det som grunnlag, likeså. Det ble bare dratt frem som et eksempel på at en slik lov ang. fartsbegrensing vil ha liten/ingen effekt, da disse to ulykkene + småskjærulykken for noen å siden har fellesnævneren RIB, fart, mørke. Dersom ikke førerene ikke vet hvor han er, hvordan skal han da vite avstanden i mørket? Folk må bruke fornuft! Er du ikke sikker på hvor du er så slakk av på farten. Uansett er mørket + fart galskap da det kan ligge mye rart i sjøen.. Hva skal vi med flere regler da det allerede er regler som dekkker dette? Det blir for enkelt og lage en slik regel. Farten og altfor ofte promillenivået MÅ ned (sier ikke at det er promille innblandet i noe av nevnte ulykker). Men som du selv sier, når folk driter i lover og regeler så fungerer de ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Mange mennesker klarer ikke tenke selv. Men mange av de som ikke klarer å tenke selv klarer fint å følge en generell lov. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Da foreslå er at de begynner med å følge sjøvettregel: 3. Respekter vær og farvann. Båten må bare benyttes under egnede forhold. 4. Følg Sjøveisreglene. Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes. 5. Bruk redningsvest eller flyteplagg. Det er påbudt med godkjent flyteutstyr til alle om bord. 6. Vær uthvilt og edru. Promillegrensen er 0,8 når du fører båt. Dersom ikke det hjelper kan vi jo dra til med sjøveisregel: Regel 6. Sikker fart Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold. Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer: Av alle fartøy: (i)Siktforholdene. (ii)Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy. (iii)Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold. (iv)Om natten mulig bakgrunnsbelysning slik som lys på land eller atmosfærisk refleks fra fartøyets egne lanterner. (v)Vind-, sjø- og strømforhold samt nærliggende farer for seilasen. (vi)Dypgående i forhold til den tilgjengelige farvannsdybde. Eg spør igjen: Hva skal vi med flere regler når folk ikke klarer følge de eksisterende? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 5 knop er enkelt og greit en for lav fart praktisk sett for enkelte båter. Jeg har store problemer med å overholde den grensen kun med innkoplede motorer på tomgang, og er det mye vind og avdrift er dette ikke en god nok styrefart for å manuvrere sikkert i trange farvann. Dette gjelder helt sikkert mange andre fartøyer også. Må ha min. 7-8 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.