Jump to content

5 knop inntil 50 meter fra land. For/ mot? synspunkter?

Lovart låring

Recommended Posts

Poenget er ikke om du kjører i 5 eller 7 knop. Poenget er at farten er så lav at du ikke skaper situasjoner rundt deg som er til sjenanse for andre og som samtidig gir trygghet for deg selv. Min båt feks lager ikke bølger somer til sjenanse i 7 knop men jeg har lite probemer å tusle ned i tre knop om så skulle være.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Guest Avmønstret#

Greit med fartsgrense, men ville heller hatt spesielle krav til kompetanse for å føre båter som går over 15 knop, samt spesielle og skjerpede krav til sikkerhet.

Hva med generelt krav om båtførerbevis for å kunne føre og kjøpe båt som kan gå over 15 knop samt krav om å bære vest i slike båter?

Men så er det jo tilbake til selv problemet, vil det hjelpe mot folk som dreper seg selv fordi de kjører gris i fylla om natta? Jeg tviler.

5 knop er enkelt og greit en for lav fart praktisk sett for enkelte båter. Jeg har store problemer med å overholde den grensen kun med innkoplede motorer på tomgang, og er det mye vind og avdrift er dette ikke en god nok styrefart for å manuvrere sikkert i trange farvann. Dette gjelder helt sikkert mange andre fartøyer også. Må ha min. 7-8 knop.

Akkurat! Noen båter er konstruert så effektivt for fart at det har gått ut over evnen til å gå langsomt! Er dette "gunstig utvikling"??

Støtter på noen få steder.

F.eks rett ved der hvor jeg bor, er det et sund på ca 100 meter bredt. Der må man kunne kjøre raskere enn 5 knop, ellers må man kjøre utaskjærs, hvor det er ekstremt værhardt... Dette er farlig for småbåter som vill ha litt morro. Larkollsundet for di som lurte.

Samtidig mener jeg at man ikke bør ha så mange flere regler til sjøs. Det er jo lov for folk å bruke huet også. Man må vell kunne forvente at folk ikke kjører 50 knop i mørket, i ukjent farvann.

Folk må lære seg å bruke huet, også på sjøen!

5 knop 50 m i fra land er ok for min del, har ingen problemer med å se at jeg lager mye bølger som kan være til sjenanse.

Har alltid prøvd å avpasse farten nærme båter/brygger lenge før det ble noe regelverk på dette.

Hoved Leia( utenom bebygde områder ) burde imidlertid hatt høyere fartsgrense, 50 m i fra land eller ikke. Her går det ofte større båter og rutebåter som er untatt for reglene/ har disp for 5 knop uansett. Større fiskefartøyer i leia gir også som regel blaffen og koster på i 10-12 knop med enorme sjøer. Leia er jo tross alt "hovedveien" langs kysten.

Vi har da visserlig regler nok.

Hvis folk hadde fulgt alle regler som finnes mht. ferdsel til sjøs, så hadde vi hatt et marginalt antall ulykker. Det mest positive med hylekoret i pressen og fra forståsegpåere, er at det bidrar til en bevisttgjøring og forhåpentligvis holdningsendring hos båtførere.

Hadde vel aldri trodd det skulle skjedd, men jeg vil faktisk gi ros til Giske mht. hans uttalelser i forbindelse med de siste dager tragiske hendelser.

Vestpåbud faller i samme kategori. Mener man virkelig at når jeg kjører i 4 knop i bare badebuksa og nyter min kaffe i fint vær med over 20 grader i vannet skal ta på meg vest? Hva når jeg stopper motoren og ligger og driver for å ta meg et bad? Skal jeg da ha vest på?

Uansett hvilke regler vi har, vil det alltid være noen som gir f... og kjører sitt eget løp.

Men så er det jo tilbake til selv problemet, vil det hjelpe mot folk som dreper seg selv fordi de kjører gris i fylla om natta? Jeg tviler.

Og hva vet vi egentlig om de som har forulykket, eller forårsaket ulykken, mht deres kompetanse, erfaring og om de har /ikke har dette sertifikatet? I mine øyne er det i allefall liten tvil om at inntak av alkohol gjør at en senker "guarden" og tar større sjanser så innstramming av regler for alkohol, fart og flere kontroller vil nok ha en vel så god effekt, men null-toleranse er uansett en visjon som aldri vil la seg realisere.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

5 knop er enkelt og greit en for lav fart praktisk sett for enkelte båter. Jeg har store problemer med å overholde den grensen kun med innkoplede motorer på tomgang, og er det mye vind og avdrift er dette ikke en god nok styrefart for å manuvrere sikkert i trange farvann. Dette gjelder helt sikkert mange andre fartøyer også. Må ha min. 7-8 knop.

Da er det fristende å dra frem

3. Respekter vær og farvann.

Båten må bare benyttes under egnede forhold.

og spørre om båten din i så fall er egnet for farvann og forhold :rolleyes:

Når det er sagt: Jeg har liten tro på at siste dagers foreslåtte regeltillegg vil ha mye å si for antall ulykker til sjøs. Reglene vi har i dag er gode nok, men blir ikke fulgt, derfor får vi mange ulykker. Man trenger ikke påbud for å skjønne at man skal ha på vest i små åpne båter når man kjører fort, og man trenger ikke fartsgrenser for å skjønne at det ikke bare er å peise på midt på svarte natten, eller i tåke, eller i dårlig sikt av andre grunner.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Hva skal en gjøre med nyttetrafikken på vestlandet? Doble rutetidene?

Til og med på Vestlandet er det slik at når en buss, eller et vogntog, kommer til en vei med 50-sone, så må de sette ned hastigheten.

Jeg har store problemer med å overholde den grensen kun med innkoplede motorer på tomgang, og er det mye vind og avdrift er dette ikke en god nok styrefart for å manuvrere sikkert i trange farvann.

Dersom båten din er så feilkonstruert at den ikke kan føres sikket i 5 knops fart er den totalt uegnet til bruk i Norge. De fleste havner har 5 knops fartsbegrensning. Noen sågar 3 knop.

Jeg synes regelverket som kommunene i midt-Vestfold har innført er fornuftig. Det må imidlertid håndheves. Vrengensundet en helg i Juli er et godt eksempel. Hyttefolket gir totalt faen i fartsgrenser med RIBene sine. Princessgjengen kjører som om de var den eneste båt i fjorden.

Nå er det faktisk slik at at forbud og påbud er i stor grad med på å skape holdninger, jevnfør bilbeltepåbudet. Nå er det for de fleste utenkelig å starte bilen uten å ha på beltet, slik hadde det ikke vært dersom påbudet ikke hadde kommet (joda, det hjelper med blinkende lys og lyd også...).

En forutsetning for at folk skal følge lover og regler er at de er oversiktlige og lett å forholde seg til, det er ikke tilfelle med fartsbegrensninger som er kommunale, og skifter fra kommune til kommune. Vi må i det minste få til ens regionale begrensninger, a la Astors "Halden - Stavern". Klarer man også å få til ens regler for sommer/vinter begrensninger, så begynner det å hjelpe. Til slutt vil det vel være forholdsvis enkelt å unnta skipsleier fra slike begrensninger, de er foholdsvis klart definerte.

Jeg vil i samme slengen legge til at det bør bli et påbud om å ha på seg vest i åpen båt......

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Hmm, jeg blir nok snart buret inn med alle de nye reglene som er og kommer. Båten min er ikke registrert, den er ikke CE merket, den har for stor motor, den har ikke knopmåler, den har bare en hvit rundtlysende lanterne, den har ingen fendere, den har ingen redningsbøye, ikke GPS, ikke kart, ikke ekkolodd, ikke VHF, ikke radar, ikke kompass, jeg er 40+ og liker en styrepils….jeg høres ut som en bør bort fra sjøen.

Jeg har derimot svømmevest, dødmannsnor, dregg, reservekanne, vann, fiskestang, telt, dykkerlappen og båtlappen. Jeg har også futtet rundt alene i vestfoldskjærgården siden jeg var 8 år. Av alle båtene jeg har hatt er det denne jeg liker best. Ganske sikkert fordi det enkle er herlig, men det er nok snart forbudt. :worry:

Vår langstrakte kyst (og den er laaaaang)er svært forskjellig og det blir helt feil å innføre en slik lovgivning som gjelder for hele landet.

En slik lov (hvis den kommer) burde settes i forhold til båttetthet og i forhold til trange og uoversiktelige leder. Kan tenke meg her at loven innføres og at det blir opp til hver kommune å vedta om den skal gjelde i den aktuelle kommunen/utsatte områder i kommunen.

Dette støtter jeg. Det som er et problem i Oslofjorden, er ikke et problem andre steder.

Det forslaget der er jo totalt latterlig!! hva da med seilerne som seiler kryss under færdern foreksempel? som i mange situasjoner kan være tvunget til å slå 5-10 meter fra land i opptil 7 knop?? disse burde straffes riktig hardt!! :boxing:

Ingen vil stå med laser og måle om du går med syv eller fem mils fart. Det er ikke der synderne finnes.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Veitrafikken er sterkt regulert og kontrollert. Tross dette så er det ungdom som kjører seg ihjel med bil nesten hver helg. Det betyr at strenge regler ikke hindrer ulykker.

Det samme gjelder på sjøen, de som kjører idiot i dag, med dramatiske konsekvenser vil fortsatt gjøre det tross regelverk.

Generell regel om 5 knop vil derfor ikke ha noen virkning for unngå disse dødsulykkene.

Holdningsendring er det eneste som hjelper.

Holdningsendring er det eneste som hjelper.

Helt enig så lenge det gjøres i kombinasjon med et kraftig ris bak speilet. På veiene har antall dødsulykker gått kraftig ned over mange år både selv om trafikken har økt betraktelig og også farten. Ingen lover og/eller regler kan få tallet ned til null, men uten noen regler hadde det nok vært betydelig høyere enn i dag, tror i allefall jeg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

-jeg er enig med "mons" og andre her om dette.

På redningselskapets sider skrives det at redningsvest og fartsbegrensninger kan få ned dødstallene. Jeg har absolutt tro på redningsvest etter de siste ulykkene med RIB.

Men at man skulle ha større respekt for en 5 knop nasjonal fartsbegrensning, enn lokale regler skjønner jeg ikke. At det blir lettere å huske et felles regelverk er greit, men respekten for dem kan jeg ikke se skulle bli bedre. Tvert imot, kysten er så forskjellig i landet at felles 5 knop fartsgrense ikke vil passe overalt.

En nasjonal grense på 5 knop tror jeg bli vanskelig å gjennomføre, men hele indre og yttre Oslofjord samt sørlandet burde kunne klare å enes.

Dette ville bli mye enklere å formidle. Dessuten holder det ikke med 50 meter. 200 meter ville hatt effekt.

Jeg må for øvrig si at Politiet gjør en flott forebyggende jobb. Lå i Stavern og så hvordan de kalte til seg joller som kjørte i havnebassenget, de tok en prat med så mange som de hadde kapasitet til og viste på den måten at Politiet på vannet er til for brukerne. Jeg antar praten var fin også for ungdommene som fikk se at det ikke er bare nå de gjør noe galt at de tar kontakt.

Generelt var deres tilstedeværelse også positivt for oss som lå der. Der ble langt roligere i havna og stereoanleggene kom ned på et akseptabelt lydnivå....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

En nasjonal grense på 5 knop tror jeg bli vanskelig å gjennomføre, men hele indre og yttre Oslofjord samt sørlandet burde kunne klare å enes.

Dette ville bli mye enklere å formidle. Dessuten holder det ikke med 50 meter. 200 meter ville hatt effekt.

...

De fleste klarer å anslå 50 meter fra land ganske greitt. 200 meter er vanskelig å bedømme, og vil gjøre relativt mange til halvkriminelle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Vis emner ut fra nøkkelord:

Utvalgte emner:
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Status på svenskekysten
     Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?
     Youtube, båtrelaterte filmer

• Statistikk

• Antall medlemmer
      102955
  • Create New...