windy26 Startet 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2011 Har en Nordan family 27 1988 modell , har hatt en lekkasje inn i kjølen en lengere tid uten at jeg egentlig har klart å lokalisere hvor det kommer inn ,men i dag opptaget jeg hvor lekkasjen var. Det kommer mellom hylserør og støpen/glassfibern da røret er støpt fast på denne båt typen er det andre her på forumet som har hatt det samme problemet som meg? og hva er da gjort ,det er jo ikke helt enkelt å ta røret ut er vel eller ikke nøvendig , tenkte å rengjøre innvendig rundt ved det glassfiber støpen stopper og røret for så å legge på ny glassfiber ?? høres det greit ut kansje? .for utvendig er det jo ikke lett å utføre noe slikt arbeide?! Noen med erfaringer mottas med takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Ja, har vert bort i samme problem en gang. Det var vanskelig å finne lekasjen, men etter mye tørking av vann så det ut for at det var lekkasje mellom hylserør og skrog i innstøpingen av røret. Hylserøret ble tatt ut og da kom forklaringen. Det var tært hull på røret. Etter at man hadde tatt av pakkboksen ble man oppmerksom på at aksligen var en del ut av senter i hylserøret. Rennet med at det avr årsaken. Det ble støpt inn nytt hylserør og båten ble tett. Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Og du er 100% sikker på at røret er plastet fast i skroget? Det er ikke stevnebeslag bak som er skrudd fast i skroget? Hvis det er plastet fast, så vil jeg mene at det er en grei nødløsning å gjøre som du beskriver. Men du må være klar over at når du tar båten opp for vinterlagring (regner med at du gjør det) så kan du få frostsprengning hvis den ikke står frostfritt. Lekarsen vil da kunne bli større og større for hver år. Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Det er ingen tvil om at røret er plastet fast. Da jeg skiftet cutlesslager på min Summer Family tidligere iår virket det imidlertid på meg som om det ikke er ett hylserør, men to. Den første delen går fra skrogets ytterside og inn til kjølehullene for cutlesslageret. Den andre delen går fra kjølehullene og inn i kjølsvinet. Dermed kan jeg ikke se at du nødvendigvis løser noe ved å gjøre arbeid på utsiden, siden det allikevel kommer vann inn gjennom kjølehullene. Syns forslaget ditt til løsning lyder fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Takk for svar , tror nok det er det beste å støpe på innsiden må gjøre dette uannsett ved skifte av rør , tror eller ikke det er tæret opp da båten har blitt brukt i feskvann siden den var ny ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Det virket ikke som om dette var galvanisk tæring. Konklusjonen ble at årsaken var at akslingen lå så nærmt hylserøret at det var vannstrømmen som hadde "slitt" hull på røret. Da kan det også forekomme i ferskvann. Du vil oppdage dette når du løser fra pakkboksen. For å kotrollere at akslingen står i senter har jeg brukt pleksiglass. Disse har jeg kappet kappet flere av i passe bredde og kiler inn over, under og på sidene. Da er det lett å oppdage om akslingen er i senter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.