Jump to content

Yanmar 3YM30 går varm og stoppet etter 12 timers kjøretur


Bergen dørk

Recommended Posts

Fanafjord var på vei over til Danmark fra Tananger/Jæren i dag og var ca 2 timer ute i Skagerrak da motoren sa takk for seg. Dvs den fikk problemer med kjølingen og stoppet. Fikk ikke start på den igjen umiddelbart, men etter en viss tid kom den i gang igjen....men han har et problem og må få gjort noe om turplanene over til Danmark skal bli realisert.

 

Han går akkurat nå inn til Farsund for seil og får hjelp av redningsskøyta til å komme i havn, hvis han har behov for det. Det er jo ikke enkelt å få fatt i mekaniker nå, men kanskje noen har erfaring, gode råd å komme med eller evnt kan komme ombord og se på det ilag med Fanafjord. :smiley: Vet at det er utrolig hva som kan skje når en engasjerer båtfolk via Båtplassen.

 

Fanafjord kan ringes direkte på tlf 90624657, men vil også følge med på denne tråden, selv om han har begrenset nettilgang.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Ja, dette du nevner Bartesam, nevnte også Fanafjord, men det kan jo være å håpe at ikke ferieturen går fløyten og at det er mulig å få konstatert hva som er årsaken.....og kanskje er det ikke så ille.

 

Fanafjord kommer sikkert snart på og forklarer mer detaljert hvordan kjøleproblemet arter seg.

mvh Bergen Dørk

Link to post

Hei, da ligger vi endelig godt fortøyd i Farsund. Var en lang dag. Gikk kl fem idag morges fra Tananger og skulle over til Danmark. Men sånn ble det ikke.

 

Det var lite vind eller vind mitt imot og motoren gikk fra kl 5 til kl 18. De siste timene gikk vi i kraftig motsjø og det ristet og slo en del - men jeg kjørte ikke motoren noe hardt. 2600 omdreininger. Da stoppet den plutselig - rett over kl 18. Det var ingen alarm eller noen ting den bare stoppet og jeg fikk ikke start på den etter flere forsøk. Etter startforsøk gikk den rundt noen omdreininger, ristet forferdlig men fikk ikke opp farten og stoppet igjen. Jeg trodde det er noe galt med kjølingen pga at den er ganske varm - men sikker er jeg jo ikke - kan godt vare at det er noe helt annet.

 

Etter å ha snakket med Kystvakten og redningskjøten om evt. slep inn i Farsund satt vi seil og seilte mot Farsund. Etter en time eller sånn, prøvde jeg igjen og motoren gikk om det aldri hadde vært noe galt med den... Men jeg reiser jo ikke over Skagerak. Noe er jo åpenbart som det ikke skal være.

 

Nå har jeg sjekket impeller (som er hel) og sjøvannstrainer (som er fint) og vet ikke hva det kan være. jeg har hørt om linken JGH viser til. De som jeg kjøpte båt ifra sa at det ble byttet noe med varmeveksler - jeg regner med at de refererte til dette.

 

Noen andre gode ideer hva denne mystiske stoppen kan vare? Noe med drivstoff? Men jeg har fortsatt en magefølelse at det er noe galt med kjølingen siden motoren var veldig varm. Den gikk jo lenge - men som sagt ikke voldsomt hardt.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Hvordan er det å sjekke den varmevekslerinnsats? Noe man klarer å få gjort på en gjestehavn i sørlandet?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Vet ikke om det er til hjelp, men fant noe den praktiske motormannen Jon Winge har skrevet om temaet:

 

Kjøling

Det genereres enorme varmemengder i en motor. Mer enn ß av drivstoffets energiinnhold går over til unyttig, ja skadelig varme, og den må transporteres bort. Skjer ikke det, får motoren et kort liv. Kjølesystemet er altså en viktig del av installasjonen. En motor som blir for varm, varsler først ved at den trekker dårligere og at den gjerne også begynner å ryke kraftig. De fleste motorer har alarm som varsler overheting, men dersom din ikke har det, må du gjøre det til en vane å holde øye med temperaturmåleren.

 

Dersom motoren overheter:

Stans den og finn årsaken.

Manglende kjøling er blant de enkleste problemer å hanskes med, for de fleste årsaker er lette å få øye på. Går du systematisk til verks, finner du nesten bestandig feilen, og den lar seg ofte rette med enkle midler.

 

Sjøvannskjølt eksos

De fleste motorer har sjøvannskjølt eksos. Det vil si at sjøvannet som motoren suger inn og bruker til kjøling, blir sendt ut igjen gjennom eksossystemet. Det demper lyden og kjøler hele eksossystemet. Det bygges praktisk talt ikke tørre eksossystemer lenger.

Kjølevann som kommer ut av eksosen er et godt, men ikke et sikkert tegn, for det er vanskelig å bedømme mengden. Langsomt økende temperatur ââ¬â gjerne i løpet av flere gangers bruk, forteller om gradvis tilstopping. Flyr temperauren brått til værs, tyder det på slangebrudd, plastpose e.l. i inntaket eller pumpe- eller remfeil.

Gå systematisk til verks og følg kjølevannet på sin vei, men sjekk først at motoren får nok luft. Den trenger store mengder til forbrenningen. Påse at åpningene/kanalene som sørger for forbrenningsluften ikke er tettet til på noen måte. Kanskje er lufteslangene flate.

Sjekk at kranen på skroggjennomføringen for sjøvannsinntaket er helt åpen. Strømmer vannet? ÃâŠpne forsiktig på sjøvannsfilteret (hvis båten har det) og sjekk at vannet strømmer friskt. Steng igjen.

Steng sjøvannsinntaket. Sjekk og rens selve sjøvannsfilteret. Behold sjøvannsinntaket stengt. Koble fra slangen der den går inn på motoren. Sett munnen for slangen og åpne sjøvannsinntaket. Blås kraftig. Du skal forholdsvis lett kunne presse vannet ut av systemet og høre at det bobler på utsiden av skroget. Har det ligget en plastpose der, er den nok borte nå.

 

Sjekk at vifteremmen er intakt og at den er stram. Den driver ikke bare dynamoen, men også motorens innvendige sirkulasjonspumpe. Bytt den om nødvendig. Reserverem skal alltid være om bord.

Dersom motoren har lukket kjølesystem (ferskvannskjøling), må du sjekke at det er nok kjølevæske i reservoaret og eventuelt etterfylle. Kanskje er det ikke mer som skal til. I så fall har kjølesystemet en liten lekkasje som du bør finne og få tettet ved leilighet.

Nå har du sannsynligvis funnet feilen. Da starter du og kjører videre mens du holder øye med temperaturen. Synker den ikke til normalt nivå, må du gå videre:

 

Videre prosedyre er at du sjekker den videre vannstrømmen. På mange motorer går den gjennom én eller to varmevekslere for henholdsvis girolje og motorolje før den går inn til sjøvannspumpen. Se punktet om varmeveksler nedenfor.

 

Sitter sjøvannspumpen lavt på motoren, er den sannsynligvis under vannlinjen. Da skal det strømme vann ut av den når du letter på lokket med åpen sjøvannskran. Det kan være en grei prøve å gjøre. Sitter sjøvannspumpen høyt, letter du på lokket og tørner motoren på selvstarteren. Det skal strømmen vann ut av pumpen.

 

Så langt er kanskje alt vel. Det kommer nå kjølevann fram til motoren, men kommer det gjennom den? Steng sjøvannsinntaket, åpne sjøvannspumpen, sjekk impelleren. Sitter det fremmedlegemer mellom impellerbladene, eller mangler det blader? Trekk eventuelt ut impelleren og kontroller den. Bytt den dersom skovlene er slitt eller skadet. Reserve impeller skal alltid være om bord.

 

På enkelte motorer kan det være enklere å fjerne sjøvannspumpen fra motoren først og jobbe med den på hobbybordet. Det sitter en fortykning innvendig i pumpehuset som skal klemme skovlene sammen på et bestemt sted. På mange pumper er dette en løs del. Sitter den fast? Er åpningene i den, vanligvis to på hver side, åpne?

 

Sett impelleren på plass uten å sette på lokket. Pass på at skovlene ligger riktig vei (samme som da du åpnet ââ¬â de skal "henge etter" når pumpen går). Sett eventuelt pumpen på plass igjen. Få noen til å tørne motoren kort på selvstarteren. Sjekk at impelleren roterer og at bladene ligger riktig. Gjør den ikke det, må du kanskje fornye den lille halvmåneformede medbringeren som sitter i et spor i akselen, dersom ikke impelleren sitter på splint eller stjerneaksel. Monter lokket.

 

ÃâŠpne termostathuset. Det sitter vanligvis høyt oppe på motoren og er lett å komme til. Dekselet er ofte festet med to, tre eller fire maskinskruer. Termostathuset kan være rundt eller firkantet. Vær varsom når du løfter det av så du ikke ødelegger pakningen.

 

Løft ut termostaten og se at det lille hullet på siden av flensen er åpent. Du kan sjekke at termostaten er i orden ââ¬â at den åpner seg ââ¬â ved å legge den i en kjele med kaldt vann og varme opp i byssa. Når det begynner å ryke av vannet, skal du kunne se at stempelet i bunnen flytter seg.

 

Har du termometer om bord, kan du til og med kontrollere åpningstemperaturen: Sjøvannskjølt bensinmotor: 50-55o, ferskvannskjølt bensinmotor: ca 80o, dieselmotor gjerne over 90o når termostaten er fullt åpen. Monter termostaten igjen.

 

Nå skal det komme kjølevann uhindret helt ut til eksosmanifolden/-bendet. Det sjekker du ved å koble fra slangen til eksosbendet og kjøre motoren på selvstarteren. Det skal strømme vann ut av slangen. Vær klar til å stoppe motoren raskt dersom den skulle starte, ellers blir det mye vann i motorrommet. Dersom det nå ikke kommer vann ut ved eksosbendet, er det tett i motor eller varmeveksler(e).

 

Med ferskvannskjølt motor kan det tenkes at en eller flere varmevekslere er helt eller delvis tilstoppet. Det er forholdsvis enkelt å åpne en varmeveksler. Den har et lokk i hver ende, og de er festet med skruer. Vær varsom med pakningene så du ikke ødelegger dem. De skal egentlig skiftes når du åpner varmeveksleren. Kjøp derfor helst et nytt pakningssett før du åpner varmeveksleren. Rens rørene i den med en ståltråd.

 

Kommer det ikke vann fra motoren til eksosbendet ved en sjøvannskjølt motor, er det sannsynlig at kjølekanalene i motoren er tilstoppet. Det forekommer sjelden, og kun på gamle, sjøvannskjølte motorer. Det skyldes ofte flakrust. Den lar seg kanskje oppløse med oksalsyre, men det er en større jobb som du bør overlate til en fagmann.

 

Dersom alt er i orden, og motoren fortsatt går for varm, er det sannsynlig at den indre sirkulasjonspumpen i motoren har sagt takk for seg dersom motoren har lukket kjølesystem (ferskvannskjøling). Det er vanligvis en sak for verkstedet, men utskifting er forholdsvis enkel, så med litt håndlag fikser du det selv etter å ha skaffet deg delen.

Har du gått gjennom denne sjekken fra punkt til punkt, har du etter all sannsynlighet funnet feilen. Da er det bare å starte opp, men hold et øye med temperaturen.

 

----

mvh Bergen Dørk

Link to post

 

Da stoppet den plutselig - rett over kl 18. Det var ingen alarm eller noen ting den bare stoppet og jeg fikk ikke start på den etter flere forsøk. Etter startforsøk gikk den rundt noen omdreininger, ristet forferdlig men fikk ikke opp farten og stoppet igjen. Jeg trodde det er noe galt med kjølingen pga at den er ganske varm - men sikker er jeg jo ikke - kan godt vare at det er noe helt annet.

 

prøvde jeg igjen og motoren gikk om det aldri hadde vært noe galt med den... Men jeg reiser jo ikke over Skagerak. Noe er jo åpenbart som det ikke skal være.

 

Noen andre gode ideer hva denne mystiske stoppen kan vare? Noe med drivstoff?

Trasige greier :sweat:

Virker alarmene dine ved oppstart, spesielt kjølevannsalarmen? Er skeptisk til at den er for varm uten å gi alarm. Også om den stopper av varmgang så vil den nok ikke starte igjen (da har den skjært seg). At motor virker varm etter mange timers gange er normalt.

Har mere tro på rusk i diesel som er blitt hvirvlet opp under båtens bevegelser. Eventuelt luft fra en utett dieselslange. Eller kan den ha sugd luft om tanken nærmer seg tom? Har du sjekket dieselfilteret? Start opp ved kai og la den gå lenge ved samme turtall og se hvordan ting utarter seg.

 

Lykke til

Link to post

De siste timene gikk vi i kraftig motsjø og det ristet og slo en del -... Jeg trodde det er noe galt med kjølingen pga at den er ganske varm - men sikker er jeg jo ikke - kan godt vare at det er noe helt annet.

Ikke sikkert det er noe med kjølingen. Kraftig motsjø roter det fort til i dieseltanken slik at filtrene tetter seg av gammel dritt som ligger på bunnnen av tanken.

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Link to post

Takk for tipsene.

 

Tror nesten at det er Dieselsystemet ja. Har tatt første dieselfilteren i vannavskilleren og den var ganske mørk, nesten svart. Tappet også kanskje 30 ml vann fra avskilleren og der låg det litt svart grums i. Ikke mye - men nok at jeg tror at det kansje var grums fra dieseltanken.

 

Har også sjekket det som er enkelt å sjekke med kjølevannsystemet uten at jeg fant noe. (Utenom det som er "normal" med min motor at den har litt vanskelig å begynne å suge saltvann inn). Har også rengjort luftfilter, just in case.

 

Så da er det å gå igang med å bytte dieselfilter nr. 2.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Da var Filter nr 2 skiftet også. Regner med det gjord susen...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Da trodde vi at alt var vel og kom oss også trygt til Danmark. Men...

 

Nå har motoren begynnt å stoppe igjen. Jeg er nå sikker at det er drivstofftilførsel som er problemet. Når har det sjedd flere ganger og filterne er fortsatt ren og fin. Enten har jeg ikke klart å få alt luft ut av systemet ved utluftning eller den suger luft en plass. Til alt uhell har jeg også overtighted lufteskruen på dieselfilterhuset :headbang: - så den er ødlagt. :headbang: :headbang:

 

Få se om jeg få tak i en mekaniker i morgen som kan dreie en ny gjenge opp i der. Hvis ikke må jeg nok bestille en ny filterhus. Det tar vel noen dager... Og jeg vet fortsatt ikke om jeg har en luftlekkasje noen plass. Har tighter alle slangeklemmer og har en mistanke at den ved ingangen av dieselmatepumpe var litt løsaktig...

 

Få se om vi komme oss hjem igjen eller om jeg må selge båten i Danmark :cryin:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Ja da fikk jeg skiftet diverse drivstoffslanger og overhalt dieselfilterhus (Ny gjenge for utluftningskrue, ny skrue og pakkning) - Nå virker alt som det skal. Mekaniker kom ombord tok med seg dieselfilterhus og kom igjen etter en times tid. Et par timers jobb og deler: 700 kroner - det synes jeg var ikke så ille...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Jeg hadde samme problem på min motor av samme modell. Den stoppet. En kamerat, som var ombord da, sa med en gang det er matepumpa. Hvordan kan du tro det, svarte jeg. Jeg har jobbet med traktorer i 12 år og kjenner problemet, svarte han.

 

Han tok ut og plukket matepumpa i sine enklete deler. og kunne konstantere at den ene O-ringen under dene ene enveisventilen var forsvunnet,. O-ringen under den andre var i ferd med å bli skviset ut.

 

Når disse to enveisventilene svikter, får ikke matepumpa til å levere diesel til motoren. Jeg tror dette er feilen på din motor.

 

Vi var ute i Nordsjøen da dette hendte. Vi skar to ringer av plastslangen til oljelensepumpa og la under. Slangen hadde samme diameter som O-ringene. Dette ble gjort som midlertidig reparasjon i 1994, siden har motoren gått slik.

 

Postet fra Thisted i Danmark via ICE mobilt bredbånd.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post

Det var nyttig info arkmarin. Men også litt skremmende - men når motoren skulle stoppe en gang til vet jeg hvor vi skal lete.

 

Jeg såg forresten ark mari i Thyborøn når vi seilte ut av havna - men da var det for sent å ta kontakt... Vi ligger i Nibe nå.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Om problemet er slik jeg opplevde det, stoppet den, for så å la seg starte igjen, men når vi ga gass stoppet den på nytt. Vi luftet og trodde det var problemet, men det viste seg å ikke være.

 

Et klart symptom på dette er at om du tar ut lufteskruen på filteret og pumper slik at dieselen står i toppen av hullet til lufteskruen, du vil da se det synker veldig fort, da holder ikke de to enveisventilene tett.

 

De to enveisventilene har en O-ring som tetting mot pumpehuset. Det er enkel operasjon å demontere.

 

Vi ligger i Thisted og fortsetter i retning Aalborg i dag.

Link to post

Det var en bra måte å sjekke på - Det synker hos meg - men veldig langsomt. Dieselen i toppen av skrueholet forsvinner i løpet av ca tre minutter.

 

Vi går mot Aalborg idag og bli nok to netter pga dårlig vær i morgen. Kanskje vi sees? Hvor ligger dere?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Forsvinner dieselen langsomt, er det ikke sikkert det er O-ringene. Litt avhengig av hvor lavt tanken ligger i forhold til motoren. Dess større høydeforskjell, dess raskere synker det. Er begge O-ringene gåen synker det normalt veldig fort. Er det bare en, så synker det sakte, men pumpa virker med ca 50% av kapasiteten, og det er mer enn nok.

 

Vi forsøkte Løgstør i kveld, men der var det så fullt at vi fortsatte til Attrup. Her var det veldig god plass og flott havn. Litt kronglet innseiling.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...