Jump to content

Hvorfor drømmer en alltid om større båt?


TICORA

Recommended Posts

Sitter en fin kveld i Mandal og drømmer.....om større båt som alltid. Har akkurat hatt en humpete tur fra Oslo og bedover med både fint og dårlig være men først av alt MYE vind.

- Har måtte bestille ny topp til Wallas'en da hekksjø fra Hisøy-ferga i Arendal forårsaket at et skjærebrett falt ned med hjørnet først og plata sprakk. Raske 3500 kroner.

- Har akkurat rensa matter og seter for hundehår som er noe så inn i h.... vanskelig å få bort.

- Har vondt i ryggen etter 1 uke på dårlig madrass.

- Dattera mi spøy for 3dje året på rad rundt Rakkebåane.

- 2-åringen vår er hyperaktiv og må passes på hvert minutt han er våken...og våken er han jo fra 06.00 hver dag.

- Værmeldinga fremover er ELENDIG.

- Vannet er kaldt.

 

Jeg BURDE tenke på å selge hele båtfaenskapet men neida, sitter og durfer på Finn og drømmer om enda større båt.

 

Kan noen forklare meg HVORFOR???

Link to post
Share on other sites

Sitter en fin kveld i Mandal og drømmer.....om større båt som alltid. Har akkurat hatt en humpete tur fra Oslo og bedover med både fint og dårlig være men først av alt MYE vind.

- Har måtte bestille ny topp til Wallas'en da hekksjø fra Hisøy-ferga i Arendal forårsaket at et skjærebrett falt ned med hjørnet først og plata sprakk. Raske 3500 kroner.

Gjør bedre sjøklart neste gang, så slipper en slikt :lipseal:

- Har akkurat rensa matter og seter for hundehår som er noe så inn i h.... vanskelig å få bort. Sett hunden på kennel, den er jo uannsett bare i veien :lipseal:

- Har vondt i ryggen etter 1 uke på dårlig madrass. Anskaff deg en litt tykkere overmadrass, hjelper endel. :lipseal:

- Dattera mi spøy for 3dje året på rad rundt Rakkebåane.Tilby en sjøsyketablett neste :lipseal:

- 2-åringen vår er hyperaktiv og må passes på hvert minutt han er våken...og våken er han jo fra 06.00 hver dag.Dette er vel bare noe en må ta som det er, desverre ikke gode forslag til løsning gitt...

- Værmeldinga fremover er ELENDIG.Det er alltid lov å håpe det ikke blir så galt som meldt. :thumbsup:

- Vannet er kaldt.Bruk våtdrakt, ingen brennmanetskader, beskytter mot sola også selv om det kanskje ikke er ett stort problem. :giggle:

Jeg BURDE tenke på å selge hele båtfaenskapet men neida, sitter og durfer på Finn og drømmer om enda større båt.Dette er en del av båtlivet, snart sitter du hjemme foran peisen og speider mot ny sommer og nye muligheter :cheers:

Kan noen forklare meg HVORFOR??? Nei, egentlig ikke....

 

God sommar uansett, det kan alltid bli verre :smash:

Link to post
Share on other sites

Det er stas å være på havet.. Fineste plassen man kan være:)

 

Enig.

Forøvrig regner jeg med at jeg ikke trenger å drømme om større båt på en stund..... Er i ferd med å "oppgradere". Vi trives best på tur i 8-10 knop og skaffer oss nå en stor båt med dette som optimal økonomifart.

Båttur er å være underveis, når man kommer i havn er jo turen over....

Redigert av Ruby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For mange er desverre båter som heroin, og 3 fotssyken er rett og slett bare abstinenser. Som med dop må du fore på med mer når kroppen venner seg til dosen. HiFi er på samme måte. Sjekk ut Øystein Sunde's HiFi Asyl.

 

En fremtidig investering for båtpushere: gi ut gratis joller til unger, om få år kommer de tilbake med fars lommebok og bare må ha mer.... Det er akkurat som første sprøyta....og kort tid etter det er det egen lommebok som flåes hardt. Noen får så veldig store abstinenser som undertegnede, og til og med oppsøker den lokale lånehaien for å få råd til mere "dop", i mitt tilfelle Elcon Båtfinans...

 

I tillegg bør forbrukermyndighetene forby salg/annonsering av båt på finn.no Dette bør sidestilles med reklame for dop/alkohol/og tobakk :smash:

 

Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Ta en tur til Kreta, bruk litt penger (ca en båtplass pris) på et godt Hotel.

Du vil heretter være kurert for større båt syndromet og heller ønske deg en som er litt mindre. Når du først er der nede så tar du en titt på Yr.no for å sjekke vær hjemme, da er det herlig å slappe av med noe godt i glasset ved bassengkanten i ditt private basseng... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vores oplevelse er, at hvis vejret er fint (+25 grader, sol og ingen vind) så er alle både gode. Men når det blæser, er koldt og kedeligt i et par dage, så spiller det en rolle hvilken båd du har. Vi har fundet os til ro nu med den nuværende (efter fem adre både i forskellige størrelser). Jeg diskuterede dit indlæg med Fruen i går aftes, da vi gik til ro i vores hyggelige kahyt og TV'et gik med en film på TV4. Hun var meget enig med mig i at komforten betyder meget.

 

Naturligvis kan man være båd-purist og befinde sig fint i en 25 fods snekke i alt slags vejr. Men for mig (os) så er bådlivet mange gange bedre når man har komforten og pladsen til at kunne klare et par dage med halvdårligt vejr. For det er jo desværre realiteten for os i Norden.

 

Og det KAN lade sig gøre at finde ro med en båd. Tror jeg... Vi oplever i hvert fald, at den nuværende båd giver os alt hvad vi kan forestille os af plads og komfort. Det er "hytte på sjøen" og nu forlanger jeg ikke mere. Det skulle da lige være IPS, DPS, en bedre flybridge, vaskemaskine og......wink:

Link to post
Share on other sites

Startside på nettbrowseren:

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?BOAT_CLASS=2188&LENGTH_FEET_FROM=24&LENGTH_FEET_TO=52

:sailing:

 

Starter egentlig med 0 fot båt, og med planer om å kjøpe. Antok først at ett par og 20 fot burde holde, men som mannskap på stadig større båter har ønsket størrelse nå økt med 2 fot per måned siden ifjor.. :headbang:

 

Og planlegger D5LA for å kunne føre de båtene jeg drømmer om neste år.. :giggle:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Ta en tur til Kreta, bruk litt penger (ca en båtplass pris) på et godt Hotel.

Du vil heretter være kurert for større båt syndromet

 

Hehe.. Jeg har forsøkt det, men det kurerte ikke meg :nonod: Satt der nede i en uke å tenkte på båt og skulle ønske jeg var på vannet !

Bruker heller hele ferien i båten nå, men det er jo som trådstarter sier, noe merkelige greier.. men

man må jo ikke alltid ha større båt, da.. Må jo kose seg med det man har også :flag:

 

Red: he-he, du kom meg i forkjøpet, lite :giggle:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med mange her, bortsett fra det å ligge på stranda på Kreta. Finner roen i båten stort sett og innlegget mitt var ment litt spøkefullt. Likevel så begynner 29fot og bli litt trangt med 2barn og hund samt 2 voksne. Skal se det blir en større en om en liten stund, Når det er sagt så skal jeg aldri ha større båt enn 40fot uansett. Da blir det så mange fine uthavner en ikke kan gå inn i. Hvis en ikke skal ha seilbåt da...

Link to post
Share on other sites

I Predikerens bok i Bibelen sies det at "Alt han sin tid". Det er nok riktig. Jeg har opp gjennom nåårene lidt kraftig av "x-fot syken" (x sies ofte å være lik 3, i min erfaing kan tallet variere). Vi er nå på 34 fot. Barna har flyttet ut, og ikke veldig aktive i felles turer (men låner gjerne båten når vi ikke har anledning til å bruke den/ være med på tur)

 

I vår (min) fremskredne alder dreier det seg mer om komfort og tilgang til faciliteter enn lengde på skibet. Da blir det mer et spøsmål om å utvide repertoiret (til neste år kjøper vi kanskje tv mobord?). Pengene som brukes på ICE-modem kunne ikke kjøpe oss eneste fot, en kartong god hvitvin i kjøleskapet kunne ikke kjøpe en mikrofot.

 

Dermed stiller jeg spørsmål ved utgangspunktet i tråden; jeg drømmer ikke om større båt men om hvordan jeg kan få stappet mer komfort inn i båten jeg har!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Er veldig enig med Laholm her. Pass på å ha god madrass, Tv for de som liker det ( i dag får man jo flere kanaler også)Varme og hyggelig selskap. Da er fotene ikke så viktige ( vi snakker nå om båt str.) Kanksje jeg er godt inni comfort alderen?

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

har nesten akkurat kjøpt båt i drømmestørrelsen, men var allederde her om dagen og prøvde en Sealine F37 og den kunne jeg tenkt meg. Etter neoen dagen nå med all denne vinden + leting etter gode plasser osv. synes jeg at dette kan bli for stort for oss!. Mange gode gamle plasser jeg IKKE ville lagt meg på med den størelsen.

Tror fornuften tilsier dette for oss ihvertfall

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Ja, ja, ble ikke større båt i 2011, heller ikke i 2012. Pusset og et gamelt hus og der gikk nok de neste 10fotene for de nærmeste 5åra :headbang: . Satser på å beholde den vi har og kose oss me den. Været blir jo mye bedre i år!

 

Dog: Er det noen som kan anbefale en god systue for å lage en overmadrass til hovedkabinen?

Link to post
Share on other sites

Jeg har IKKE 3 fots syke , har hatt den samme gamle båten på 21 fot siden 1992,

før det 18 fot, 27 fot og den første var også 18 fot.

( Men tilstår at vi har hytte med egen strand 40 min, kjøring hjemmefra)

Synes mange er for fixert på ting og blankt og flott og stort.

 

Gleden over å være på sjøen er omvendt proporsjonalt med hvor dyr båten er,

for oss som utgjør minoriteten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...