Jump to content

Seile over til Sverige?


Guz

Recommended Posts

Vi er fire gutter som tenker oss over til Sverige i en junker 22 på en tryggest mulig måte..

 

Jeg lurer på hva som er beste seilerute, noen som har noen erfaringer?

 

 

Planen vår er å dra fra Kr.sand og oppover og krysse fra Kragerø over til evt Strømstad.. Vi har disponibelt ca 2 uker..

 

 

På forhånd Takk.

Redigert av Guz (see edit history)

Pirates of the north

http://northfacepirates.blogspot.com/

Life begins at 12 m/s

Link to post
Share on other sites

"Tryggest mulig måte" kommer vel mer an på værmeldinga enn på ruta vil jeg si.

Går greit å stikke rett over fra Arendal til Fjällbacka også uten å måtte seile i mørke. Noen år siden sist jeg seilte over der, så husker ikke akkurat hvor langt det er, men kommer dere avgårde når det lysner så er dere framme før det blir mørkt. Kan gå til Store Väderö for en knallfin ankerplass første natta i utlandet, og så inn til Fjällbacka neste morgen.

I fellesferien vil dere ikke føle dere alene på den kryssingen. Et flertall båter i sikte hele veien over, men man ser ikke land på noen timer da. Men gøy det og om dere ikke har gjort det før :cool:

Ha med VHF.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Kommer veldig an på været ja. Jeg seilte hjem fra Smögen til Hvaler også over til Nøtterøy tidlig denne uken. Det var nydelig vær over Gula Humpen, men blåste opp til liten kuling og 1-2 meter bølgehøyde mellom Koster og Hvaler. Kan skifte veldig iløpet av bare noen timer. Hadde gennakeren oppe ut mot Kosterfjorden, og andre revet i storseilet nord for Koster.

 

Har seilt et par ganger fra Sandefjord til og fra Koster og det er i overkant a 20nm i åpent farvann. I fra Kragerø ville du vel være oppe i det dobbelte? Er dere rutinerte er det sikkert ikke noe problem, men det kan nok bli rimelig ubehagelig hvis det blåser opp. Tror ikke dere taper for mye på å følge kysten opp, t.om. Sandefjord/Tjøme, da har dere iallefall noen retrettmuligheter hvis været skulle skifte.

Link to post
Share on other sites

En annen mulighet er at dere "mellomlander" på Svenner. En flott havn som bare må oppleves, samt et ypperlig utgangspunkt for seilasen over til svenskekysten - event, dagen etter.

 

Strømstad er en ting, men hva med å ta en tur innom Koster når dere likevel passerer like forbi?

Link to post
Share on other sites

Vi er fire gutter som tenker oss over til Sverige i en junker 22 på en tryggest mulig måte..

 

Jeg lurer på hva som er beste seilerute, noen som har noen erfaringer?

 

 

Planen vår er å dra fra Kr.sand og oppover og krysse fra Kragerø over til evt Strømstad.. Vi har disponibelt ca 2 uker..

 

 

På forhånd Takk.

Fra Jomfruland til Koster er det ca. 44 nm, altså 10t med snittfart 4,4 kn, noe dere sikkert klarer å opprettholde. Dermed blir det ikke noe problem å gjennomføre i dagslys ihvertfall. Ellers er jo værmelding superviktig (gå inn på yr.no og velg avansert kart, her kan dere få opp både strøm, bølgehøyde, vind osv.), og ta gjerne en sving eller to godt utaskjærs på vei oppover så dere får en ide om magen liker store bølger.

 

VHF har vært nevnt, men husk at en håndholdt VHF ikke har særlig lang rekkevidde. Vurder en personlig nødpeilesender i tillegg, evt. fastmontert VHF. HH har også noen rimelige vacuumpakkete overlevelsesdrakter som kan komme godt med. Her er det nok å søkklaste båten med, men jeg tror dette gir mersmak og da er det lurt å ha utstyr i orden.

 

Vet ikke om dere har tenkt å ta med gps, men det er uansett lurt å planlegge innseilingen til svenskekysten, merk gjerne av i kartet der dere har tenkt å gå, så har dere ett mindre problem dersom dere f.eks. blir forsinka og det er blitt mørkt når dere kommer fram. Dere SKAL sef. ha med kart og til enhver tid kunne orientere dere utfra det, men når det er sagt skal det også sies at Navionics på en Android-telefon funker finfint til vanlig hverdagsseilas. Blir det uvær tåler den ikke nødvendigvis så mye sprut, men man kan jo vurdere hvor lurt det er å ha kartene på dekk under slike forhold også, plutselig er kartet du trenger blåst overbord ...

 

Fra Arendal til Fjellbacka er det drøye 80 nm. Ville ikke valgt et så langt strekk første gangen, men det blir opp til dere. Vet ikke hvilken snittfart dere holder, men ville ikke garantert dere dagslys hele veien ... Derimot støtter jeg forslaget om å ankomme Stora Väderö, fra Risør er det ca. 60 nm, evt. kan dere seile dit etter Koster/Strömstad. Svenskekysten er full av perler, men Väderöarna er en av favorittene.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke seile på natta? I fjor dro jeg og en gjeng på 3ukers tur, seilte kun om dagen. Da dro vi fra Oslo, ned svenskekysten, via Skagen, Kristiansand og tilbake. Seilte kun om dagen, nesten hver dag og hadde kun kveldene i land. Denne sommeren har vi stort sett seilt døgnet rundt, og gjennom natta i stedet for dagen når det har vært mulig. Etter 3 uker med masse tid i land er jeg nå i sydfrankrike.. Båten er en viggen, så ikke stort større enn din. Godevaktrutiner er key, da blir det ikke så altfor slitsomt med nattseilas. Vi går 3 timers vakter, har stort sett vært 3 ombord.

 

Sjekk exspaindition.blogspot.com for reisebrev :)

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post
Share on other sites

Nå skriver dere ikke noe om erfaring, og hva dere har av sikkerhetsutstyr, men har dere litt erfaring og er 4 glade gutter på tur, og som skal ha litt moro, hvorfor ikke ta "runden" Arendal-Skagen-Marstrand-Lysekil-Smøgen-Sandefjord/Kragerø og avslutte nedover norskekysten? Arendal-Skagen er vel ca 80 nm. Drar dere om kvelden er dere fremme på morgenen/tidlig formiddag. Dette er vel "festrunden" ta gjerne noen "hvite" dager i ro og fred. Svenskekysten er full av små og store perler.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke seile på natta?

Det er absolutt å anbefale, ja. Nydelig opplevelse. Skulle jeg f.eks. valgt Arendal - Väderöarna ville jeg definitivt timet det med avgang og ankomst i dagslys og nattseilas under overfarten. Eventuelt ta det strekket på tilbakeveien dersom Kragerø - Strömstad ga mersmak. Runde via Skagen er selvsagt ikke noe å takke nei til heller, dersom tid nok. Men til syvende og sist er det værmeldinga som bestemmer.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange bra og utfyldende svar. Vi er stort sett uerfarene alle fire. Vi har alle seilt litt, jeg personelig er en veldig aktiv brettseiler,men har ikke seilt så mye båt.

 

Sikkerhetstyr vi har med: Vhf (kun håndholdt desverre), Redningsflåte, sikkerhetsliner, nødblusser, gassblåser, røykbombe eller noe sånt opplegg.

 

:)

Redigert av Guz (see edit history)

Pirates of the north

http://northfacepirates.blogspot.com/

Life begins at 12 m/s

Link to post
Share on other sites

Vi er stort sett uerfarene alle fire. Vi har alle seilt litt

Vel, det er bare en ting å gjøre for å skaffe erfaringen ... :-)

 

Husk at seler er til for å brukes, seiler dere i mørke er det nesten umulig å finne igjen noen som faller over bord. Flåta bruker dere bare dersom det er 110% nødvendig, ikke sjelden blir båten funnet flytende, mens mannskap og flåte er borte... og til slutt, hvis det blir virkelig uvær er det ikke nødvendigvis sikrest å oppsøke land, ihvertfall ikke en le-kyst (pålandsvind), hvis dere ikke kjenner farvannet veldig godt og vet hva dere gjør. Og så ville jeg spandert enten en stasjonær vhf med brukbar rekkevidde, eller en nødpeilesender. Dette kommer dere sikkert til å anskaffe senere uansett, så hvorfor ikke med en gang? Håndholdt vhf har rekkevidde på kun noen få nautiske mil, det er nesten bedre å satse på mobil ...

Link to post
Share on other sites

..... Og så ville jeg spandert enten en stasjonær vhf med brukbar rekkevidde, eller en nødpeilesender. Dette kommer dere sikkert til å anskaffe senere uansett, så hvorfor ikke med en gang? Håndholdt vhf har rekkevidde på kun noen få nautiske mil, det er nesten bedre å satse på mobil ...

'Nesten bedre å satse på mobil' betyr altså ikke at mobil er bedre enn en håndholdt VHF (bare nesten).

I det farvannet vi snakker om her så tusser det jo av båter om sommeren. En håndholdt gjør sikkert nytten.

 

Nødpeilesender? Sikkert nyttig det om man legger opp til en skikkelig havseilas-karriere, men neppe det jeg ville prioritert for (alle?) feriepengene mine. Men, det senker vel risikoen med 0.001% (?) (vet ikke hvor mange seilbåter som har forlist i dette området, og har blitt reddet av nødpeilesender fordi VHF og mobil ikke kunne brukes, men jeg tipper ingen? Så da er prosenten ennå lavere).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nødpeilesender? Sikkert nyttig det om man legger opp til en skikkelig havseilas-karriere, men neppe det jeg ville prioritert for (alle?) feriepengene mine. Men, det senker vel risikoen med 0.001% (?) (vet ikke hvor mange seilbåter som har forlist i dette området, og har blitt reddet av nødpeilesender fordi VHF og mobil ikke kunne brukes, men jeg tipper ingen? Så da er prosenten ennå lavere).

Garantert selskap innenfor radius på 2nm hele tiden om du krysser over fra Arendal til Fjellbacka eller Skagen? Hmm ... det kjøper jeg ikke. Fra Kragerø til Strömstad er det godt mulig ...

Link to post
Share on other sites

Mange håndholdte kan tilkobles ekstern antenne, heng opp anntenne i masten så dobler du rekkevidden (men det er alikevell endel Nm uten dekning) Der beste er en fastmontert. Koster fra ca 3000 ink. antenne = ca 700 på hver=en liten tur p byen i Norge, eller en stoor runde i Skagen ;) skal dere ikke bruke den senere kan dere selge den p Finn. Da koster den 250,- pp.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

skal dere ikke bruke den senere kan dere selge den p Finn. Da koster den 250,- pp.

 

Trygve

Mange måter å gjøre det på, pointet mitt var egentlig først og fremst at dette helt sikkert gir mersmak og da kan man likegodt anskaffe ordentlig utstyr med en gang.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...