Jump to content

Tråden For Shetland Båter

shetland 550

Recommended Posts

Hei alle båt folk. Ja det er vel ikke mange her som har shetland`s båt her i forumet men jeg har i vertfall en shetland 550 1986 mod 18 fot som jeg driver å pusseropp, Gleder meg som en unge for å få den på vannet snart. Legger ut noen bildeer av prosjekktet mitt

https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41598/010.jpg[/img].020.jpg

Redigert av shetland 550 (see edit history)
  • 3 uker senere...

pass på at speilet er i god stand om du tenker overdimensjonere motor... har sett en shetland knekke bak. riktignok med 225 hester og den er vell ikke laget for mer enn max 100 :)

Hei på min shetland`s båt er det max 150 hk, men 90 hk mere en nok til denne båten syness jeg da. Da jeg hentet båten satt det en 50 hk mercury på den det var vell og bra det å men max 2 pers vi var 4 da gjikk det veldig tungt for den.å sette 225 hk på en så type som jeg har er ikke å ambefale akurat da ber du om trøbel?

Redigert av shetland 550 (see edit history)

Har beskrevet sjøegenskapene i erfarings-databasen.

Stødigere båt i den størrelsen finner du ikke!

Men et h@lvete i motsjø og litt fart!!

På grunn av at båten har tilbaketrukket baug OG måkevingeskroget, får du ganske harde retardasjoner i litt bølger.

På flatt vann er ikke dette noe problem.

Konstruktør er Colin Moudi.

Egen hjemmeside for båtene:

http://www.shetlandboats.co.uk/

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 1 år senere...

Hei! :-) er det noen som har erfaring med Shetland 570 og 40hk motor? Driver mye med trolling og nå har jeg en yamaha 25hk firetakter på den. Fungerer veldig bra til selve fiskingen, men skulle gjerne hatt litt mer å skyve med da jeg forflytter meg. Stort sett er det bare meg selv eller tre stykker i båten samtidig. Så spørsmålet er egentlig om det da kan fungere med en 40 hk + at jeg monterer på trimplan?

Hadde en Family Four med Mercury 135. Helt perfekt.

Båt hadde vært under vann, men ble bra etter en vinter i garasjen og noen tusenlapper fattigere.

bilde

Blei fin til slutt

bilde

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

• 1 år senere...

Shetlands båten jeg har, er det litt historie knyttet til. den er bygget i Scalloway ( på vestsiden av Shetland ) 1941 - 1942. En trebåt, trolig lerk. 16 fot spisstevning. Litt tung å ro men seier godt. Båten var livbåt på en av fiskebåtene som gikk i Shetlands farten under krigen. (Min fars fiskebåt). Denne livbåten er jeg litt stolt over å ha, og tar godt vare på.

• 3 år senere...
  • 2 år senere...
  • 5 måneder senere...

Hei! 

Jeg har nylig gått til innkjøp av min første båt - en Shetland Family 4 fra 1977. Jeg er ny i båtverden, og skjønner ikke alltid båtlingoen, beklager på forhånd. 

Båtem går fint på vannet, men kunne trengt litt omtanke. Det virker som om fugen mellom dørlisten, yttergulvet og kahytten (?) er morken, slik at det lekker inn i båten. På innsiden av døren er det noe som ser ut som mose som stikker ut av dørlisten, vet ikke om dette er et gammelt tetningsmiddel eller hva. I tillegg ser det ut som om det er fuktskade på veggen inne til venstre, denne buler litt ut. Typisk har det lagt seg mye snø på utsiden av denne veggen vinterstid, båten har vært lagret ute. Er det noen som har tips til hvordan man på best mulig måte kan tette på nytt så det kan bli tørt på innsiden? 

Jeg er som sagt nybegynner, og noe stort renoveringsprosjekt kommer ikke til å skje her, båten er god nok. Men jeg kunne tenke meg å male gulvene både ut- og innvendig, samt pusse litt på inventaret. Da må båten bli tørr først. 

Takker for hjelpen!

Vennlig hilsen Marte 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...