John_Kr Startet 26.November.2004 Link til dette innlegget Startet 26.November.2004 Har kjøpt meg en CTEK Zafir batterilader, er det noen av dere som har erfaring med denne laderen. Kanskje litt liten kappasitet, men jeg trur den er stor nok til vanlige båt/bil batterier rundt 100Ah. Søkte litt på forumet, men fant svært lite. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
atletico1 Svart 27.November.2004 Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Har en CTEK som heter XS 7000 som bare er på 7A (1500-1700kr), men lader opp til 225A batterier. Har denne på 2 stk. 115 A forbruksbatterier og denne har fungert bra i ett og ett halvt år. Dette er en automatisk tre-trinns lader som visstnok skal lade raskere enn vanlige. Var best i test i et båtblad for et par år siden. Den billigere XS 3800 (500-700kr) varianten som er bare 3.6A påståes imidlertid å lade raskere enn en lineær 10A lader. Min XS 7000 fungerte bra i 1 1/2 år. D ville denplutselig ikke gå over til vedlikeholdsladning automatisk. (kunne imidlertid sette den manuelt). Laderen gikk i syklus og fikk en rar sprakende lyd inni seg. Turde ikke ha den koblet til lengere uten tilsyn. 2 års garanti var det og jeg fikk ny uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 27.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Denne CTEK Zafir 90 laderen er kun på 3,3 Ampere. Den kostet kr.498,-. Lurer da på om den blir litt liten, men den skal kun lade enkeltbatterier opp til 115 Ah. Har prøvd den, den virker Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Suzuki Svart 27.November.2004 Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Eneste forskjellen på en stor og en liten lader, er tiden den bruker på å lade banken. Om en 3,3A lader er hensiktsmessig til et 115A batteri, skal jeg ikke uttale meg om. Jeg synes laderen min er ALT for liten, og den er på 10A..( til bank på 2x75Ah ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
John_Kr Svart 27.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Jeg skal jo bare bruke denne laderen til vedlikeholdslading. Utladede batterier har jeg aldri hatt, selv om jeg har og hatt flere biler og båter. Jeg er ikke avhengig av at lade prosessen skal være kortest mulig. Dersom jeg bytter denne laderen inn og tar ut en lader med ca 7 Amper styrke så må jeg regne med en 3 dobling av prisen. Jeg får gi den en sjanse, men den burde kanskje vært litt større - enig i det. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Martin_ Svart 28.November.2004 Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 CTEK Zafir 90 er ikke en 3-steg lader men det er XS 3800. XS 3800 er litt dyrere enn Zafir 90. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 CTEK Zafir 90 er ikke en 3-steg lader men det er XS 3800. XS 3800 er litt dyrere enn Zafir 90. Jeg trur du har rett i det......., men det står at CTEK Zafir 90 er verdens smarteste lader ( ) og er en "Fully automatic quality charger". Stemmer dette da? Trur den er bra jeg, men jeg burde kanskje hatt en lader som har vært et nr større. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Martin_ Svart 28.November.2004 Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 Etter min mening er alle Ctek laderene velidg bra i forhold til prisen. Zafir 90 er sikkert "verdens smarteste lader" i forhold til pris/kvalitet. Men jeg hadde valgt XS 3800 pga en 3-steg batterilader lader batteriene vesentlig bedre og mer effektivt enn en 2-steg lader og her er det ikke mange hundrelappene som skiller de to modellene. XS 3800 har også litt høyere ladestrøm enn Zafir 90, tror det er 3,8A istede for 3,3A. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 ER veldig interessert i å sikre mine nye batterier best mulig lading /vedlikeholdslading i båten, da jeg bruker strøm når jeg er ombord bare for en "kaffekopptrefning" med andre båtkarer i havna om kveldene........, og noen smårep'er o.l. Kobler på strøm fra brygga, og bruker nå to ladere, en billig (398,-) Clas Ohlson 6 A Automatic lader, og i tillegg har jeg idag kjøpt en CTEK XS 7000 til 1500,- , som nå er koblet på det andre batteriet.........! Har velger 1,2 og both - bruker da strøm fra begge batteriene samtidig og tapper ganske mye de nye 180Ah batteriene - for så å følge nøye utviklingen under lading. Sjekker så tilstanden med å måle batterisyren og slik sjekke om de VIRKELIG er blitt toppladet igjen til maks - og om det er stor forskjell i tiden de bruker i såfall?? En helt praktisk test med andre ord, slik at jeg vet litt mere konkret hva jeg skal ta hensyn til for at de skal vare lengst mulig og være på topp kapasitetsmessig lengst mulig .......! Koblet på CTEK'en ikveld - så det har vært rene lys-/juletrefesten ombord og varmeviften på Pyro'en har holdt varmen. Begge de forskjellige laderne har stått på hele tiden og det blir spennende å se om de greier å holde dette normale "forbruket" og litt unormalt høyt forbruk i kortere perioder og samtidig lade de helt på topp igjen innenfor en akseptabel tidsramme til mitt behov. Mine gamle batterier mistenker jeg tok kvelden altfor tidlig, p.g.a. for dårlig ladestatus jevnt over - skal prøve å unngå dette nå - vi får se utviklingen an. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 30.November.2004 Link til dette innlegget Svart 30.November.2004 Lurer da på om den blir litt liten, men den skal kun lade enkeltbatterier opp til 115 Ah. Hei. Har du tenkt på hvor lang tid det vil gå før du har toppladede batterier? Jeg tenker bare på en situasjon der du etter å ha ligget fortøyd på en holme finner ut at det er på tide med en overnatting i gjestehavn for å proviantere og lade batterier. Dersom du har behov for strøm til feks kjøleskap da.. Under sommerens perfekte ferie på svenskekysten var det sørgelig å plugge i landstrømskabel bare for å se at batteriene såvidt hadde fått litt påfyll etter en natt. For hvem orker vel å ligge i Grebbestad mer enn nødvendig når solen skinner fra skyfri himmel og øyene lokker. Dengang hadde jeg en liten 5Ah lader men klinket til i høst og kjøpte meg en Ladac på 30Ah. Jeg synes du skal vurdere å levere den tilbake, ca 10% av batteribank kapasiteten bør det være. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.