HelgeO Startet 26.November.2004 Link til dette innlegget Startet 26.November.2004 Blir litt spørsmål om montering når man har ny båt Nå er turen kommet til flaggstangen Båten er en Arvor 215 Jeg bestilte en nedfellebar flagstangholder fra www.maritim.no: Men det viste seg å bli vanskelig å plassere den. Den ledige plassen bak fisketanken er for smal. Se også bilder på Arvor 215 linken over. Noen forslag til annen montering eller annen type holder som vil passe? Er det kurant å montere flaggstangen på ene siden bak eller skal den helst stå i midten? -- Helge Sitér dette innlegget Helge O Link to post
sirius Svart 27.November.2004 Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Hei. Når du skal plassere flaggstangen så må du huske at den skal stå midskips eller babord. Styrbord flaggstang skal det henge gjestende lands flagg i. !! ( ref. flaggreglene som står på maritim start sine sider) mvh Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
Poseidon Svart 27.November.2004 Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Hei. Når du skal plassere flaggstangen så må du huske at den skal stå midskips eller babord. Styrbord flaggstang skal det henge gjestende lands flagg i. mvh Sirius Nå ja, det var kanskje litt søkt - eller har noen hørt eller sett at man har flaggstang både styrbord og babord? En flaggstang er vel stort sett plassert i senterlinjen og denne brukes for eget lands nasjonalflagg. Gjesteflagg føres like gjerne i masten, fortrinnsvis på styrbord side under en saling eller hva som passer. På den aktuelle båten tror jeg at min løsning ville ha vært å klemme fast et flaggstangfeste på den rustfrie bøylen akter, omtrent midt i båten. Da kan flagget vaie fritt, godt opp fra sjøen, spart for eksos og skitt. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
OT-flyktning Svart 27.November.2004 Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Hei. Når du skal plassere flaggstangen så må du huske at den skal stå midskips eller babord. Styrbord flaggstang skal det henge gjestende lands flagg i. !! ( ref. flaggreglene som står på maritim start sine sider) mvh Sirius Sikker på det - dette med babord? I det tilsvarende tyske regelverket er det akkurat omvendt: midskips eller styrbord. Kan nesten ikke tenke meg at slike regler er forskjellig fra land til land. Jeg har det i en bok og fant det nå også på nettet http://www.segelsport.de/flaggen2.html. Hvordan er regelen i SE /DK? Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 27.November.2004 Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Jeg er ikke sikrere enn at det står " ref. flaggreglene som står skrevet på maritim start sin side" Jeg har bare sitert det som står skrevet der og tok dette for gitt at det stemmer. Flaggføring om bord / til sjøs Det Norske nasjonalflagget skal føres akter eller på babord side - Hjertesiden. Andre nasjonalflagg, om du besøker annet land, skal føres på styrbord side. Flaggstangen akter / midtskips eller på babord side skal kun benyttes til eget nasjonaflagg. At en flaggstang stort sett er plassert i senterlinjen stiller jeg meg forøvrig uforstående til da jeg studerte dette på mange båter rundt omkring før jeg plasserte min egen på BABORD side. Jeg så at på båter med gummibåt på badeplattform så kom gummibåten i veien for flagget og da var flagget stort sett flyttet opp i høgden, her står ofte lanternemast i senter?? og da må flagget vike!! Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
OT-flyktning Svart 27.November.2004 Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 Letet litt til og fant et tysk sted til. Der sto det imidlertid bare at det er 'vanlig' og 'helst' til styrbord. Ikke noe bastant, nei. Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 27.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2004 På den aktuelle båten tror jeg at min løsning ville ha vært å klemme fast et flaggstangfeste på den rustfrie bøylen akter, omtrent midt i båten. Da kan flagget vaie fritt, godt opp fra sjøen, spart for eksos og skitt. Interessant diskusjon ble det, men nå er flaggstangen montert. Festet jeg hadde kjøp var utført slik at flaggstangen skulle skrå nokså mye bakover. Jeg fant ut at hvis jeg snudde festet 180 grader og monterte det på akterspeilet som også skrår litt nedover så fikk jeg en perfekt vinkel på flaggstangen. Så da vaier flagget fritt og midt i båten -- Helge Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Arnstein Svart 28.November.2004 Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 Interessant diskusjon ble det, men nå er flaggstangen montert. Festet jeg hadde kjøp var utført slik at flaggstangen skulle skrå nokså mye bakover. Jeg fant ut at hvis jeg snudde festet 180 grader og monterte det på akterspeilet som også skrår litt nedover så fikk jeg en perfekt vinkel på flaggstangen. Så da vaier flagget fritt og midt i båten -- Helge Gratulerer med fin båt. Så du var opptatt med diverse montasjer i går. Hadde faktisk tenkt meg bort og høre litt om nyervervlesen, men du virket så opptatt at jeg fant det best og ikke forstyrre. Så er vi i allefall tre medlemmer i denne vesle havna, pluss Sabeltann i nabohavnen. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
fredriksen Svart 28.November.2004 Link til dette innlegget Svart 28.November.2004 Letet litt til og fant et tysk sted til. Der sto det imidlertid bare at det er 'vanlig' og 'helst' til styrbord. Ikke noe bastant, nei.Hmmm......, har ikke tenkt over dette før, men på min Skarpnes 25 Weekender, er det originale flaggfestet på styrbord side akter.... Tilsvarende ser det ut til å være på nye Sagaer, Windy og NorStar. Det siste er ikke helt korrekt, eller skal vi si noe som bekrefter regelen? Der har Nor Star 290 flagget på babord side.... Dette etter brosjyrene i alle fall. Så, da slår jeg meg til ro med at selv båtprodusenter plasserer flagget der hvor det passer best, og for meg vil det si på styrbord side. Så lenge det er et reint, helt og ordentlig flagg som henger der bak, så får jeg være fornøyd med det. :flag: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.