Dagsven Startet 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2011 Hei. Jeg er nærmest født og oppvoks på sjøen. Mine foreldre dro alltid på lange båtferier. I voksen alder har det blitt mindre, mine foreldre har også kjøpt hytte. Jeg har tidligere i ungdommen hatt diverse skjærgårdsjeeper. Det er noen år siden jeg har vært på sjøen i mengder og kjenner jeg er litt rusten? Forskjellen nå er at det er jo jeg som er kaptein, med to unger og kjerring som vimser rundt. Vår hytte ligger like ved strømtangen fyr og det er rimelig mye vær her etter mitt hode. Solgagnsbrisen kan gi litt ubehaglig bølger. Jeg tenker ofte på hva som skjer ved motorstopp, hvis noen går i sjøen osv. Dette gjør meg litt urolig for hardt vær. Har dere noen tips til en landkrabbe på hvordan bli mer sjøvant i dårlig vær? Tenkte kanskje jeg skulle ta meg noen turer uten unger og kjerring i litt hardt vær for å teste meg selv. Kom gjerne med tips!:) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 He he ting endrer seg fra når man er ungdom til man blir "voksen" med ansvar for barn. Er det Strøtangen utenfor Kragerø du mener? så er jo det et eldorado, med mange vakre plasser å dra til. Har hytte ikke langt unna. Start med en del turer for deg selv, bli god kjent med båten i godt vær og dårlig vær. Pass på å kunne enkel hjelp ( hva gjør du hvis du går tom for bensin, tau i propellen, regn. motor stopper, osv.) Tenk igjennom hva du skal gjøre i en presset situasjon. Bruk bestandig vest og hør på værmeldingen. Ha med førstehjelp utstyr, kikkert, reservekanne, kniv, og en VHF er lurt. Pass på at mobiltelefoner er oppladet og vanntett ( kan ikke erstatte VHF da men bedre en ingenting) Når du føler deg tryggere, er det bare å hive seg i det, start i pent vær med korte turer, få følg på. Ta båtførerkurs? Lykke til og velkommen tilbake til sjøen. PS! I Kragerø skjærgården er det mange "førstereisgutter" så ikke regn med at de følger regler........ Mvh Pjolter ( 4 barn og kone) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Dagsven Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Hei. Takk for svar, og mange gode råd. Det er Strømtangenfyr jeg mener. Med retning syd/sydvest er neste fyr Ferder:) Jeg skal på ingen måte veldig langt (dagsturer og weekendturer). VHF kan vel være smart ja:) Båtførerprøven tar jeg også, selvom jeg ikke trenger med tanke på alder. Kom gjerne med flere innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.