Gudrun Startet 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2011 Fant denne som viser stor fart med bråstopp i løpet av sekunder. Noe til ettertanke for oss som ferdes på sjøen.... Sitér dette innlegget Link to post
FalconFantino 26 Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Å krasje i f.eks en cabincriser i 40 knop blir jo stortsett det samme som å sitte i ei campingvogn som krasjer i 75 kmt, man kan jo tenke seg konsekvensene. Sitér dette innlegget Link to post
AbsoluTT Ninja Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Dette beviser bare hvor viktig redningsvest er! Et spm: hva er en "kill switch" ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 (redigert) Dødmannsknapp. Ei snor festa i tenninga og i føraren, som skrur av motoren om føraren ramlar over bord. Redigert 14.Juli.2011 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
FjordHT Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Et spm: hva er en "kill switch" ? Dømannssnor, eller hva det nå heter. http://www.cyclegear.com/spgm.cfm?L1=5002&L2=20&L3=238&L4=&item=PAR_M96955&name=MAIER_Universal_Tether_Kill_Switch Jeg skal montere en slik i min båt, selv om jeg bare gjør rundt 30(regner jeg med, hvis jeg får båten på havet) Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Dødmannsknappen/snoren bør brukes på lik linje med redningsvest. Det er mange grunner til at man bør ha dødmannsknapp, og etter min mening er de to viktikste disse; 1. Båten stopper hvis man faller over bord, og en har da muligheten til å komme seg ombor igjen. 2. Båten stopper og begynner ikke å gå i ring med det resultatet at man kan bli overkjørt av egen båt. Det er mange som har blitt kraftig skamfert av propellen på egen båt, ved at de har blitt overkjørt av denne ved en ulykke. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Fart er gøy - men blir farlig allerede ved noe over 10 knop. Og kjører man over 20, bør det ikke skje noe, kjøre på en nesten sunket og "usynlig" tømmerstokk, f. eks. Det er vel egentlig nokså tankevekkende at så mange "må" kjøre 20 og derover for å få fartsopplevelse. Selv kan jeg jo skryte av at når vi seiler 6-7 knop i en lav robåt (ikke nødvendigvis så liten; en 8,5 X 2,2 tiæring, f. eks) er fartsopplevelsen flott, den! Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 (redigert) Den bassbåten i filmen har jo ikke akkurat et egnet skrog for farten på annet enn flatt vann. Den er jo rene "dødsannonsen" som vi kaller slike. Flatbunnet og overmotorisert. Må jo gå galt når det sitter en bak spakene som skal tøye grensene maksimalt. Bruker selv dødmansknapp og oppblåsbar vest i alle mine raske båter, med unntak av turbåten som bare gjør 40 knop. Det at båter går fort gjør dem ikke automatisk farlige, det er mannen bak spakene som har kontrollen eller ikke. Jeg har stor respekt for folk som seiler og synes det er ekstatisk og komme opp i 10 knop for seil, men jeg føler ingen glede selv før farten er over 50knop, men sånn er det når en vant med fart og utøver den i farvann som tåler det og sikkerheten er ivaretatt. Noe som jeg mener er galskap er ståstoler i lave båter. Har sett flere bli kastet ut av både ribber og skjærgårdsjeeper fordi de på død og liv skal stå i båten og kjøre. Dette i kombinasjon med steppet skrog som slipper vannet rundt en sving er jo livsfarlig. Redigert 14.Juli.2011 av håpløs (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Lett match Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Jeg har stor respekt for folk som seiler og synes det er ekstatisk og komme opp i 10 knop for seil, men jeg føler ingen glede selv før farten er over 50knop, men sånn er det når en vant med fart og utøver den i farvann som tåler det og sikkerheten er ivaretatt. Da burde du prøve en seil-katamaran, f.eks. formula 18. Det å henge i trapes 50 cm over vannet i 20 knop gir mer fartsglede enn å sitte i en motot båt i 70 knop synes jeg. (har prøvd begge deler) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2011 Han der Greg var ikke det skarpeste egget i skuffen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.