Kaija33 Startet 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2011 Har skiftet ut en gammel varmtvannsbereder og innstallert en ny. Kjølevæsken fra motoren går i en ekstra sløyfe til berederen for å varme opp varmtvannet. Når jeg koblet på berederen regnet jeg med å måtte etterfylle kjølevæske i kjølevæsketanken, siden det ble mere/flere rør og slanger å "fylle" med kjølevæske. Men det måtte jeg altså ikke. Jeg startet opp og alt virket greit, men motoren ble for varm etter 15 min kjøring og alarmen gikk. Turen ble kanselert og vi måtte seile inn til båthavna igjen. Det må være noe jeg har oversett/glemt. Har høydeforskjellen mellom motor, varmtvannsbereder og kjølevæsketanken noe å si? Siden varmtvannsberederen ble montert - må det vel nå være luft i dette rørsystemet. Kan det ligge noe her? Har det noe å si hvilken vei kjølevæsken går ut eller inn i berederen? Hvis noen har noen ideer, så er jeg takknemlig for hjelp. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Det kan være luft i systemet. Prøv å lufte litt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Kaija33 Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Takk for tips, men må innrømme at jeg er litt fersk... Hvordan lufter jeg kjølevannsystemet? Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Antar at du har avstengingsventiler inn/ut av motor ettersom du ikke har nevnt at du har mistet væske av betydning under monteringen. Så kan du jo begynne med å stenge returventilen til motor, fylle opp exp.tk., starte motor i tomgang og løsne forsiktig på slangeklemmene på varmtvannstank-siden av returventilen til det ikke kommer mer luft. Åpne ventilen og stramm koplingen igjen. Skal godt gjøres at du ikke da får sirkulasjon på systemet. Uten å ha noen detaljkjennskap til systemet på din motor bør dette fungere. Du ser jo om nivået går ned i exp. tanken og da har du fått ut luft. Alt etter hvor termostaten sitter i systemet KAN denne skape litt bry med luftingen om den ligger og blokkerer sirkulasjonen for deler av anlegget der det er luft. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Har Yanmar 3GMF sjøl, og erfart at det tar tid å få ut luft når en f.eks har skiftet eller etterfyllt kjøleveske/frostveske. Her er en brukbar metode etter teskje-modellen.......: Fyll kjølevesken i påfyllingen på varmeveksleren ( ikke ekspansjonstanken ) ha lokket på varmeveksleren fortsatt av, start motoren, så er det å begynne å klemme på slanger der du måtte komme til. Pass på at du kjører motoren så varm at termostaten åpner. Du vil se at det stadig kommer luftbobler og kjøleveske ut av varmeveksler-påfyllingen, fyll på med mer kjøleveske ( helst oppvarmet ) og fortsett å klemme på slangene til du er sikker på at lufta er ute. Sett på lokket på varmeveksleren og test om ikke temperaturen normaliserer seg. Hvis den fortsatt er for høy...... en ny omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Kaija33 Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2011 Takk for svar. Skal følge rådene deres og forsøke å få det til. En liten utfordring kan være at varmeveksleren er konstruert og sveiset av båtbyggeren. Men dette har fungert i 25 år så det burde ikke være noe problem. Men som sagt er det ikke helt som standard vare... Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.