Jump to content

Service på drev i våres - noe viktig ble glemt:-(

dennrick

Recommended Posts

Har hatt en post denne uken om ytelse på min B28 Sport - manglende toppfart med D4-260. Fant etterhvert ut at det var skader på propellene, som nå er fikset etter at jeg fikk løftet båten opp igår på Vallø Motor / Marina.

Mekanikeren spurte meg "Hvem er det som har montert drevet ditt da??" "hmm...huh?" svarte jeg. "Det mangler splinter på bolter", svarte han, "men det har gått j....lig bra!"

Det viste seg at boltene i "hengslene" på drevet (sikkert et faguttrykk for dette) bare hadde blitt satt i - det var ikke satt i splinter under som da skal forhindre bolten i å forlate sin posisjon. Videre manglet den samme splinten i staget som svinger drevet. Et par av boltene var halveis på vei opp.

Er det mulig?? Husker min først tur i slutten av mars med båten, kaldt i vannet, 2m sjø og vind på 10 m/s fra Skien til Tjøme. Hadde disse boltene falt ut, så hadde vel drevet falt av? I verste fall laget et relativt stort hull i båten?

Eller?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Regner med at vi kan henge ut folk som gjør en dårlig jobb her ? Det vil kanskje bidra til forbedringer?

Hadde båten i vinteropplag hos Sealine importøren i Skien. Formoe Marine.. Skal aldri ha båten der igjen. Tror ikke de engang spylte den da de tok den opp. Om de tok den opp.

På Vallø motor / marina igår derimot ble jeg tatt imot som av hygglige mennesker som servet en hyggelig (håper jeg?) og fortvilet kunde som trengte et løft for å bytte duo propen. Har et godt inntrykk av de!

Hva kunne ha skjedd med manglende splinter? Kunne det ha senket båten med far og to barn ombord?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Framnæs Maritime i Sandefjord har jeg også god erfaring med. De er også av den sjeldne rasen som gjør god jobb og som forstår at de må jobbe også når folk bruker båten. Flott at du opplever Vallø på samme måten

Mamglende splinter. Tenk deg 25 kop i et smalt sund, plutselig uten styring.... Vet ikke om det kunne falt av. Formoe må få vite dette.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ja, det snakket vi om her idag og (en venn og kunde av Formoe). Skal formidle gårsdagens "funn" til de på en ordentlig måte...

Fint å finne ordentlige båt sjapper som leverer når det gjelder som mest !!

Hmm.... om boltene til de gamle vinduene jeg har hjemme i kåken ikke hadde vært der, så hadde vinduene falt ut:-) Vet heller ikke hva som kunne ha skjedd her. Mekanikeren mente helt klart at jeg var heldig som ikke hadde mistet styringen, så du er nok inne på noe.....

Hadde da vitterlig av mitt drev for ett parmnd siden i forbindelse med skifte av belg, eneste bolter jeg hadde av som var sikret med kun splint, var vel de på styresylinderene og trimsylindrene. Hingboltene som holder selve drevet på plass. Satt i fra siden er sikret med en torx settskrue, antar dette var i orden. Med andre ord, du ville ikke mistet drevet, men kunne mistet styringen....

Redigert av SeaRaymond (see edit history)

Drevet hadde nok ikke løssnet da hingepins er låst med skruer,men man kunne fort mistet styring eller tilt.

Heldigvis på holder hodet på boltene dem på plass om splintene mangler eller ryker på styre sylindrene.

Har sett enkelte VP drev der aktører ikke har utvidet splintene nok slik at man kan trekke de ut med bare fingrene......

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Formo har ikke egne mekanikere, de leier inn eksterne firmaer etter det jeg har fått med meg.

De må få beskjed, så de kan gjøre tiltak. Men kanskje det eksterne firmaet som bør henges ut?

Støter deg på denne og det er viktig at Formo Marin får en tilbakemelding på denne fadesen og at det eksterne firma de leier inn får uttale seg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...